قهر نفتی سعودی‌ها و روس‌ها

روسیه از عدم حضور ولیعهد سعودی در سایه فشار آمریکا در نشست بریکس ناخرسند است و این امر در امتداد اختلافات دو طرف درخصوص میزان تولید در اوپک پلاس قرار دارد. شرایط نشان می‌دهد که شرایط بازی آونگی کشورهای خلیج‌فارس میان قدرت‌های جهانی دشوارتر شده است.به گزارش تسنیم،  «محمد بن سلمان» که کشورش یکی از اعضای جدید بریکس محسوب می‌شود در نشست سران بریکس در کازان روسیه شرکت نکرد که همین امر باعث ناخرسندی مقامات کرملین شده است. هرچند مقامات روس موضع‌گیری رسمی در این زمینه نکردند ولی براساس گزارش خبرگزاری رویترز، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت عضویت عربستان در بریکس، عضویت کامل این کشور را منوط به سطح مشارکت ریاض در نشست 2024 کرده بود.درحالی‌که پیش‌ازاین منابع رسانه‌ای روسیه از عربستان به‌عنوان یکی از اعضای بریکس یاد می‌کردند و قرار بود در نشست امسال با توجه به درخواست سابق مقامات سعودی، عضویت این کشور موردبررسی قرار گیرد. عدم حضور مقامات عالی‌رتبه سعودی در نشست کازان در شرایطی رقم خورد که بن سلمان هفته قبل در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس با اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت کرده بود  و انتظار می‌رفت که وی با در نظرگرفتن ملاحظات پوتین و مقامات روس در نشست سران بریکس هم مشارکت کند.
عدم حضور محمد بن سلمان در حالی است که رسانه‌های غربی گزارش داده بودند که آمریکا و اتحادیه اروپا در راستای تشدید انزوای بین‌المللی روسیه به کشورهای مختلف فشار وارد کرده‌اند تا در نشست بریکس 2024 در کازان شرکت نکنند. با توجه به اینکه عربستان عضو رسمی بریکس نیست، این غیبت غیرموجه و پرحاشیه  ولیعهد سعودی احتمالا بر نگاه روسیه بر روند عضویت سعودی در بریکس تأثیر منفی خواهد داشت.البته این تنها پرونده محل اختلاف مسکو با ریاض نیست و علاوه بر اختلافات سیاسی و تشریفاتی، در حوزه انرژی هم چالش‌های جدی میان دو کشور وجود دارد که اصلی‌ترین بخش آن مربوط به چشم‌انداز همکاری‌های مسکو و ریاض در قالب «اوپک پلاس» است. در این پرونده درحالی‌که عربستان سعودی خواستار کاهش تولید نفت در جهت افزایش قیمت آن در بازارهای جهانی است، روسیه تمایلی برای کاهش تولید نفت خود ندارد.
اوپک پلاس ساختاری است که طی آن 13 کشور عضو اوپک با همراهی 10 تولیدکننده نفتی خارج اوپک همچون روسیه، آذربایجان، قزاقستان، بحرین، برونئی، مالزی، مکزیک، عمان، سودان جنوبی و سودان از سال 2016 وارد ائتلافی شدند تا وضعیت عرضه نفت در بازارهای جهانی را مدیریت کنند و مانع از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شوند.در این میان عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک با تولید روزانه 9.5 میلیون بشکه و روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده غیر اوپک با تولید روزانه 9 میلیون بشکه دو بازیگر اصلی اوپک پلاس بودند که در این سال‌ها نقش مهمی در کنترل قیمت نفت در بازارهای جهانی داشتند.
قهر نفتی  سعودی‌ها و روس‌ها
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو