آتش بسی به سود مقاومت

صهیونیست‌ها خط قرمز خود را زیر پا گذاشتند

گروه بین الملل
 بامداد دیروز پس از  گذشت 47  روز از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت اسلامی «حماس» علیه رژیم صهیونیستی و شکست میدانی ارتش اشغالگران در حمله زمینی به نوار غزه، کابینه رژیم موقت به پذیرش توافق آتش‌بس با میانجی‌گری‌های دولت قطر و مصر متوسل شد.خبرگزاری «رویترز» به نقل از دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر کابینه رژیم صهیونیستی، گزارش داد: دولت به توافقی که آزادی برخی از بازداشت شدگان در غزه را تضمین می‌کند، رأی مثبت داد. ۵۰ گروگان از جمله زن و کودک در مدت ۴ روز آزاد خواهند شد و طی این مدت، درگیری‌ها متوقف خواهد شد.
 بیانیه حماس
پس از اعلام خبر رویترز، جنبش مقاومت اسلامی حماس هم بیانیه‌ای صادر کرد: پس از مذاکرات سخت و پیچیده و طولانی، اعلام می‌کنیم که به یاری خداوند متعال و تلاش‌های زیاد طرف قطری و مصری به توافق آتش‌بس انسان‌دوستانه [آتش‌بس موقت] به مدت ۴ روز دست پیدا کردیم.
در ادامه این بیانیه آمده است: درگیری‌ها از سوی دو طرف، فعالیت‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در همه مناطق غزه و نیز جابه جایی خودروهای زرهی این رژیم در غزه متوقف خواهد شد. بر اساس این توافق، صدها کامیون ویژه حامل کمک‌های بشردوستانه، درمانی و سوخت وارد همه مناطق غزه بدون استثنا خواهد شد.براساس این توافق، ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آزاد خواهند شد. حملات و پرواز جنگنده‌ها و هواپیماهای رژیم صهیونیستی طی چهار روز آتش‌بس در جنوب غزه و در شمال غزه نیز به مدت ۶ ساعت از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر متوقف خواهد شد.
 آتش‌بس به مدت ۴ روز ادامه دارد
وزارت امور خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای، موفقیت تلاش های میانجیگرانه مشترک خود با مصر و ایالات متحده بین تل‌آویو و حماس را اعلام کرده و خبر داد که آغاز اجرایی این توافق، ظرف ۲۴ ساعت آینده اعلام خواهد شد؛ آتش‌بس بشردوستانه با تمدید به مدت ۴ روز ادامه خواهد داشت.
در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق افزایش خواهد یافت. این آتش‌بس، منجر به ورود حجم بیشتری از کمک‌های امدادی، از جمله سوخت برای نیازهای بشردوستانه خواهد شد. دولت قطر بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک خود برای کاهش تشدید، توقف خونریزی و حفاظت از جان غیرنظامیان تأکید می‌کند.
 بایدن: آمریکایی‌ها باید بازگردند
رئیس‌جمهور آمریکا، «جو بایدن»  که از اصلی ترین حامیان عدم آتش بس در غزه محسوب می شد، از توافق آزادی زندانیان بین رژیم اشغالگر و جنبش حماس استقبال کرده و گفت: من از این توافق با هدف آزادسازی گروگان‌هایی که حماس در جریان حمله به اسرائیل نگه داشته شده بود، استقبال می‌کنم؛ این توافق باید آمریکایی‌های بیشتری را نیز به خانه بازگرداند.بایدن شدیدا نگران سیاست‌های تل‌آویو در مدیریت این بحران است.وزیر امور خارجه آمریکا، «آنتونی بلینکن»بدون توجه به شکست سنگین صهیونیست‌ها و آمریکا  در این باره گفت: ما از این توافق برای آزادی ۵۰ گروگان، از جمله آمریکایی‌هایی که از زمان حمله حماس به اسرائیل در بازداشت بوده‌اند، استقبال می‌کنیم. این توافق بیانگر پیشرفت بزرگی است و تا زمانی که حماس به گروگان‌گیری در غزه ادامه دهد، ما آرام نخواهیم نشست.بلینکن هم که از آغاز درگیری‌ها تاکنون بارها به تل‌آویو رفته، به شیوه بایدن سیاست کابینه نتانیاهو را ستود و تصریح کرد: من از مدیریت و مشارکت مستمر مصر و قطر در این توافق قدردانی می‌کنم و از دولت اسرائیل برای حمایت از آتش‌بس بشردوستانه متشکرم.
این اظهارات بلینکن در حالی صورت می گیرد که نتانیاهو و بایدن در هفته های گذشته، مخالف هر گونه آتش بسی در غزه بوده و مدعی بودند تا همه اسرای صهیونیست آزاد نشوند، خبری از توقف بمباران ها حتی برای یک روز نخواهد بود! اما آنها اکنون ناچار شده اند تن به آتش بسی دهند که قبلا خط قرمز آنها محسوب می شده است!
سخنگوی وزارت خارجه روسیه، «ماریا زاخارووا»  نیز درباره این توافق خاطرنشان کرد که «مسکو از توافق بین اسرائیل و حماس در مورد آتش‌بس انسانی ۴ روزه استقبال می‌کند. این همان چیزی است که روسیه از آغاز تشدید درگیری‌ها خواستار آن بوده است».
 چشم‌انداز دوحه برای صلحی جامع
نخست‌وزیر   قطر، «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس در غزه، منجر به توافق پایداری شود که جنگ را متوقف کند و به مذاکرات صلح جامع ختم شود. او تصریح کرد: ما از شرکای خود برای همکاری در توافق آتش بس غزه به رهبری مصر و ایالات متحده تشکر می‌کنیم.
رئیس‌جمهور مصر، «عبدالفتاح السیسی» هم اعلام کرد که از موفقیت میانجیگری‌های قاهره-دوحه-واشنگتن در دستیابی به توافق برای اجرای آتش بس بشردوستانه در غزه استقبال کرده و تلاش‌های مستمر کشورش برای دستیابی به راه‌حل‌هایی نهایی در جهت تحقق عدالت و تضمین حقوق مشروع فلسطینیان ادامه خواهد داشت.
 تل‌آویو چه کسانی را آزاد می‌کند؟
سخنگوی هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطین درباره جزئیات افرادی که قرار است آزاد شوند، گفت: لیست اسامی اسرای فلسطینی که اسرائیل درصدد آزادی آن‌ها بر اساس توافق آتش‌بس موقت در غزه است، شامل شماری از زنان اسیر فلسطینی است که به حبس‌های طولانی مدت محکوم هستند و سال‌هاست که در زندان‌های این رژیم در بند اسارت هستند.جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم تأکید کرد: توافق آتش‌بس در غزه، پس از تلاش‌های جدی و مذاکرات سخت از طریق میانجیگری و تعلل و لجاجت از سوی اشغالگران انجام شد. تا زمانی که همه اسرای ما از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد نشوند، اسیران نظامی دشمن ما هم به آزادی نخواهند رسید.
وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که امیدوار است آتش بس به کاهش بحران انسانی در غزه کمک کند. در این بیانیه تأکید شده است که «بدون راه حل عادلانه برای مسئله فلسطین و اجرای راه حل دو دولتی، صلح پایدار در خاورمیانه وجود نخواهد داشت».
 ماهیگیری ابومازن از آب گل آلود
رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، «محمود عباس» خاطرنشان کرد:  ازتوافق آتش‌بس و تبادل اسرا بین اسرائیل و حماس استقبال می‌کنیم و خواستار راه‌حل‌های گسترده‌تر برای حل مناقشه طولانی‌مدت اسرائیل و فلسطین هستیم.دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، «حسن الشیخ» در این باره گفت: عباس و مقامات دیگر رام‌الله از توافق آتش‌بس بشردوستانه استقبال کرده و قدردان تلاش قطر و مصر هستند. آن‌ها درخواست‌ها برای توقف همه جانبه تجاوزات اسرائیل به مردم فلسطین و ورود کمک‌های بشردوستانه را تکرار می کنند!
این مواضع محمود عباس در حالی مطرح می شود که وی طی 47 روز اخیر با سکوت خائنانه خود، در صدد از بین رفتن حماس و رسیدن به هدف همیشگی خود مبنی بر تسلط تشکیلات خودگردان بر نوار غزه بوده است.
 صهیونیست‌ها خط قرمز خود را زیر پا گذاشتند