مناظره‌های کسل‌کننده در انتخابات آمریکا

غیبت ترامپ، اصلی ترین نامزد جمهوری‌خواهان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی در مناظره های درون حزبی، منجر به بی خاصیت شدن آنها برای رأی دهندگان این حزب شده است. ترامپ در هیچ یک از مناظره های انتخاباتی درون حزبی حضور پیدا نکرده و صراحتا اعلام کرده که این مناظره ها را بی اهمیت و دون شأن سیاسی خود قلمداد می کند! سران حزب جمهوری‌خواه نیز نتوانسته اند اقدامی در راستای متقاعد نمودن رئیس جمهور سابق آمریکا جهت حضور در مناظره های درون حزبی صورت دهند. 
چهارمین مناظره مقدماتی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی چهارشنبه‌شب با حضور چهار نامزد واجد شرایط در دانشگاه آلاباما در شهر تاسکالوسای برگزار شد که آنها زمان بیشتری را به انتقاد از یکدیگر و دونالد ترامپ اختصاص دادند و بار دیگر به موضوع ایران نیز اشاره شد. نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در این مناظره گفت که «باید مراقب جاهایی که فریاد مرگ بر آمریکا سر می‌دهند بود.» او همچنین از  سیاست مهاجرتی و مرزی دولت بایدن و ورود صدها هزار مهاجر غیرقانونی از طریق مرزهای جنوبی انتقاد کرد . نیکی هیلی، سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل متحد، ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، ویوک راماسوامی، کارآفرین و کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی در این مناظره که تنها 6 هفته پیش از  نخستین گردهمایی و رأی‌گیری مقدماتی انتخابات در آیوا، برگزار می‌شود، شرکت کردند.دونالد ترامپ، رئیس جمهور  پیشین ایالات متحده و بخت نخست جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ طبق روال سه مناظره پیشین در این رویداد غایب بود و به جای آن در یک گردهمایی جذب کمک‌های مالی شرکت کرد. دونالد ترامپ باوجود اینکه در مناظره حضور نداشت مانند سه مناظره قبلی بخش عمده‌ای از زمان را به خود اختصاص داد.
با توجه به نزدیکی نخستین انتخابات مقدماتی در ایالت آیوا، اگرچه نامزد‌های حاضر در این مناظره بارها سیاست‌ها و حضور یکدیگر را به چالش کشیدند، اما هدف اصلی آن‌ها دونالد ترامپ و نقد سیاست‌های او بود.در ابتدای مناظره ران دسانتیس مدعی شد که نیکی هیلی مبارز قدرتمندی برای احقاق حقوق و خواسته‌های جمهوری‌خواهان نیست و گفت: «هربار به مشکلی بر می‌خورد یا رسانه‌ها به دنبال او می‌افتند، در غار پنهان می‌شود.»نیکی هیلی چندی پیش از لزوم احراز هویت افراد در شبکه‌های اجتماعی در آمریکا سخن گفته بود. راماسوامی با اشاره به صحبت‌های او گفت: «تنها کسی که فاشیست‌تر از دولت کنونی بایدن است، نیکی هیلی است که فکر می‌کند دولت باید هویت همه را با یک کارت شناسایی احراز کند. این آزادی نیست. این فاشیسم است. او نباید در هیچ سطحی حتی به قدرت نزدیک شود.»
هیلی برای مشخص کردن موضعش در رابطه با این احراز هویت‌ها گفت: «من گفتم شرکت‌های شبکه‌ اجتماعی باید الگوریتم‌های خود را به ما نشان دهند. همچنین گفتم اکنون میلیون‌ها بات در شبکه‌های اجتماعی است. این بات‌های خارجی، چینی، روسی و ایرانی‌اند. من همیشه برای آزادی بیان آمریکایی‌ها جنگیده‌ام! »
در هر حال، جدال نیکی هیلی و دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه، اساسا اهمیتی برای طرفداران ترامپ نداشته است. آخرین نظرسنجی ها 
نشان دهنده اختلاف 40 درصدی ترامپ با نفر دوم ( دسانتیس) 
می باشد. البته اگر در انتخابات ایالتی آیووا، ترامپ بازی را به دسانتیس یا فرد دیگری ببازد، روند رقابت‌های انتخابات درون حزبی می تواند متحول شود. کابوسی که ترامپ تلاش می کند اساسا به آن فکر نکند.
مناظره‌های کسل‌کننده  در انتخابات آمریکا