در اردوی راهیان پیشرفت خبرنگاران صورت گرفت؛

رمزگشایی از پروژه مصلای امام خمینی(ره)

پروژه مصلای امام خمینی (ره) به‌عنوان نمادی از معماری ایرانی اسلامی امروزی بر اساس طرحی از پرویز مؤید عهد، در زمینی به‌مساحت 63 هکتار در مرکز پایتخت واقع شده است. محور اصلی این پروژه، طولانی‌ترین محور است و در جهت قبله قرار دارد به‌گونه‌ای طراحی شده که تمام بناها به موازات یا در جهت عمود به قبله قرار گرفته‌اند. 
این پروژه دارای بخش‌های مختلف گنبد، ایوان، مناره، شبستان و ... بوده و هر کدام از این عناصر با تناسبات طلایی و با اعداد مقدسی نظیر 63 ، 72 ،
110 و 114 طراحی و ساخته شده است. 
مناره‌های اصلی این پروژه که در طرفین ایوان عظیم این مجموعه قرار گرفته‌اند ارتفاعی 140 متری داشته و فاصله آن‌ها از یکدیگر نیز 140 متر است که در نگاه از روبه‌رو کادری مربع (کعبه) تداعی می‌شود. مناره‌ها در ترازهای 72 و 114 متری دارای مأذنه هستند.
 معرفی مصلی امام خمینی (ره) به‌عنوان یک بنای فاخر مذهبی جهان اسلام
محمدرضا رحمانی ، مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در جریان برگزاری اردوی راهیان پیشرفت اصحاب رسانه با بیان این‌که داشتن یک بنای فاخر مذهبی در تراز پایتخت ایران اسلامی مطالبه همیشگی مردم و مسئولان بوده است، اظهار داشت: کار طراحی مجموعه مصلای امام خمینی (ره) با الگوبرداری از معماری ایرانی – اسلامی توسط بزرگترین معمارهای داخلی انجام شد و در زمینی به‌وسعت 63 هکتار به مرحله اجرا در آمده است.
وی گفت: به‌دلیل ابعاد بزرگ سازه‌های طراحی شده برای مجموعه مصلی، به‌طور مثال ایوان مصلی که بزرگترین ایوان بتنی جهان محسوب می‌شود، گنبد مصلی که از بزرگترین گنبدهای جهان است، نیازمند یک مجموعه توانمند برای اجرای این طرح بود که نهایتاً قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به عنوان مجری انتخاب و این افتخار بزرگ نصیب قرارگاه شد.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) از معرفی مصلای امام خمینی (ره) به‌عنوان یک بنای فاخر مذهبی به جهان اسلام در آینده نزدیک خبر داد و افزود: مصلای تهران با سطح زیربنای وسیع، ظرفیت بالایی برای پذیرش نمازگزاران دارد و این امکان نیز وجود دارد که در حوادث غیرمترقبه از مجموعه فضاهای آن به‌عنوان پدافند غیرعامل و محلی برای پناه دادن و  اسکان آسیب‌دیدگان استفاده کرد.
وی یادآور شد: در سال‌های 1400 و 1401 با استفاده ظرفیت‌های مختلف و همکاری شایسته وزارت راه و شهرسازی، سرعت تازه‌ای به احداث بخش‌های مختلف مصلی داده و تقریباً تمام بخش‌های اجرایی فعال شد.
رحمانی خاطرنشان کرد: با پیشرفت مناسبی که در مجموعه و بخش‌های مختلف مصلی داشتیم، در پایان سال 1401 آمادگی مصلی برای برگزاری نماز عید سعید فطر در روزهای نخستین سال 1402 در ایوان مصلی را اعلام کردیم که این مهم با استقبال مسئولان ذی‌ربط همراه شد و نماز باشکوه این روز به امامت رهبر معظم انقلاب در مصلای امام خمینی (ره) اقامه شد.
وی تصریح کرد: هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی به‌عنوان مجری مصلای تهران تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا با دقت، کیفیت و سرعت بالا، باقیمانده اقدامات اجرایی احداث مصلی را به انجام برساند و همانند سایر پروژه‌هایی که در این سالیان تقدیم ملت ایران کرده این پروژه را نیز به‌زودی تقدیم مردم ایران کند.
 ویژگی‌های پروژه مصلای امام خمینی (ره)
علمدار نوروزی دوست، مدیرعامل موسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در ارتباط با ابعاد پروژه مصلی امام خمینی (ره) بیان داشت: آنچه از بیرون مصلی دیده می‌شود با کارها و اقداماتی که در این پروژه صورت می‌گیرد متفاوت است. به‌عنوان مثال ارتفاع ایوان مرکزی مصلی 72 متر است به‌طوری که برج میدان آزادی می‌توان زیر این ایوان قرار داد. ابعاد دهانه پایه‌های این ایوان 110 در 110 متر و بزرگتر از وسعت زمین فوتبال است.
وی ادامه داد: سطح زمین در کف گنبدخانه 90 متر است که این وسعت باید عایق می‌شد (ضدآب کردن) و هم پوسته نهایی که همان کاشی کاری است که از یک نوع کاشی نوین در آن استفاده می‌شود، این کاشی شاخصه‌های ویژه‌ای همچون ضدسایش، ضد اشعه و تمام رنگ بودن دیده شده است که در ابعاد 60 در 60 طراحی و اجرا شده است و از همه مهم‌تر به‌صورت خشک و بدون استفاده از ملات اجرا شد.
 جزئیات مصلای امام خمینی (ره) / تشریح شاخصه‌های بی‌نظیر در خاورمیانه / به‌کارگیری تکنولوژی روز معماری ایرانی اسلامی
علیرضا عسکری طیب، مدیر پروژه مصلای امام خمینی (ره) 
با اشاره به ابعاد و جزئیات این مصلی اظهار داشت: مصلای امام خمینی (ره) واقع در پایتخت و هسته مرکزی تهران و در محدوده خیابان شهید قنبرزاده، بزرگراه مدرس، خیابان شهید بهشتی و خیابان پاکستان در حال اجراست. 
وی گفت: طراحی مصلای بزرگ امام خمینی (ره) دارای نکات حائز اهمیت و متاثر از آرایه‌های معماری ایرانی اسلامی با پایه‌های قوسی شکل و در ابعاد بسیار بزرگ، شکوهی زیبا و همچنین تکنولوژی روز معماری ایرانی اسلامی را به رخ کشیده است.
مدیر پروژه مصلای امام خمینی (ره)  افزود: در هسته اصلی مصلای امام خمینی (ره)، ایوان مرکزی به ارتفاع 72 متر، دهانه 110 متر و هسته مرکزی فولادی و نماد بتنی احداث شده است، ارتفاع گنبد  63 متر برابر با سالیان سن پیامبر اعظم (ص) و سطح گنبدخانه 5 هزار مترمربع و مناره‌های بی‌نظیر با دو مأذنه به ارتفاع 142 در حال احداث است.
وی خاطرنشان کرد: شبستان‌های شرقی و غربی در ترازهای متفاوت 5، 12، 20 و 32 و گنجایش 65 هزار نمازگزار در هسته مرکزی مصلی است. کل حجم اجرایی مصلی 51 هزار مترمربع در حال احداث است و با برنامه‌ریزی‌ها، اهتمام قرارگاه و با کیفیت پیش‌بینی شده، کل سطح بنایی که پیش‌بینی شده را به بهره‌برداری برسانیم و مردم خوب و عزیزمان در شهر تهران بتوانند آنچه در خور شأن آنان در بحث نماز است، به انجام برسد.
مشخصات فنی مصلی امام خمینی (ره) 
مساحت صحن ایوان 3 هزار و 360 مترمربع و گنجایش نمازگزاران آن 4 هزار و 300 نفر است.
مساحت کل شبستان شرقی 18 هزار و 200 مترمربع و گنجایش کل نمازگزاران شبستان شرقی 23 هزار و 300 نفر است.
مساحت کل شبستان غربی 16 هزار و 800 مترمربع و گنجایش کل نمازگزاران شبستان غربی 21 هزار و 500 نفر است.
گنبد با قطر 90 متر مساحت حدودی 6 هزار و 400 مترمربع و گنجایش کل نمازگزاران  16 هزار و 500 نفر است.
* در مجموع مساحت کل ایوان، شبستان‌ها و گنبدخانه 51 هزار و 230 مترمربع و گنجایش نمازگزاران کل ایوان، شبستان‌ها و گنبدخانه  حدوداً 65 هزار و 600 نفر است.
رمزگشایی از پروژه مصلای امام خمینی(ره)
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو