موافقت اولیه ترکیه با عضویت سوئد در ناتو

کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه غروب سه‌شنبه با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کرد و بدین ترتیب  و تنها رأی در مجمع عمومی برای اعطای یا رد موافقت کامل ترکیه باقی مانده  است.
به گزارش خبرگزاری «آناتولی» قبل از رأی‌گیری، «بوراک آکجاپار» معاون وزیر امور خارجه، روند عضویت سوئد در ناتو را به کمیته توضیح داد و قانون‌گذاران در مورد این پیشنهاد بحث کردند.پیش‌تر، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پروتکل الحاق سوئد به ناتو را امضا و به پارلمان ارائه کرد.
ترکیه اکتبر ۲۰۲۱ خرید ۲۰ میلیارد دلاری جنگنده اف-۱۶ ساخت شرکت «لاکهید مارتین» و  ۸۰ کیت به‌روزرسانی برای هواپیماهای جنگی موجود خود را به آمریکا سفارش داد.  ارسال این جنگنده‌ها به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه از سوی ترکیه به تعویق افتاد. به دنبال این مسئله، ماجرای عضویت سوئد در ائتلاف ناتو به میان کشیده شد. هم مقام‌های ترکیه و هم دولت بایدن مرتبط بودن موافقت آنکارا با الحاق سوئد به ناتو با فروش اف-۱۶ را رد کرده‌اند.
به دنبال چراغ سبز کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه به این مسئله، «توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد از این خبر استقبال کرد و گفت: «ما از تصویب درخواست عضویت سوئد در ناتو در کمیته روابط خارجی ترکیه استقبال می‌کنیم. قدم بعدی رأی‌گیری پارلمان در این مورد خواهد بود. ما مشتاقانه منتظر تبدیل‌شدن به یک عضو ناتو هستیم.»
موافقت اولیه  ترکیه  با عضویت سوئد در ناتو