محمد رشیدی،عضو هیئت رئیسه مجلس:

امنیت و سلامت غذایی توأمان اهمیت دارد

محمد رشیدی،نماینده مردم کرمانشاه و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت»اظهارکرد:  درحال‌حاضر‌ واردات محصولات کشاورزی همچون برنج، چای، شکر، حبوبات در ابتدا ثبت سفارش می‌شوند و سپس وزارت جها‌دکشاورزی درخصوص ورودشان تصمیم‌گیری‌می‌کند. پس از بررسی وزارت جهادکشاورزی و چنانچه میزان واردات درخواستی مغایرتی با قانون نداشته باشد، ثبت سفارش تایید خواهد شد. با تایید وزارت جهادکشاورزی، درخواست واردکننده به سامانه جامع تجارت منتقل خواهد شد و این سامانه واردکننده را به بانک مرکزی معرفی خواهدکرد تا ارز ترجیحی لازم را دریافت کند. به موجب این فرآیند یکایک ثبت سفارش‌ها‌ مبرهن خواهد بود. مبادی وارداتی نیز از سامانه گمرک، سامانه بانک مرکزی و سامانه وزارت اقتصاد انجام خواهد شد. 
وی افزود: به موجب مشخص بودن آمارهای وارداتی به نظر می‌رسد احتیاج به راه اندازی سامانه مجزا برای مدیریت  واردات برنج نباشد. آنچه که اکنون اهمیت دارد ، حفظ انگیزه کشاورزان می‌باشد؛ نباید کاری کنیم که کشاورزان داخلی ناامید و متضرر شوند. 
رشیدی تصریح کرد: مادامی که کشاورز ناامید و متضرر شود، کاهش تولید رقم خواهد خورد و نیاز به واردات برنج افزایش پیدا خواهد کرد.  ضرورت دارد تا همواره واردات برنج در یک چارچوب مشخص انجام شود و وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی امر سیاست‌های مربوط به کشت برنج و الگوی کشت را حفظ کند.   
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا شرایط تولیدکنندگان و کشاورزان همواره در نظر گرفته شود و زمینه حمایت
 بیش از پیش آن‌ها را رقم زد.
او متذکر شد: در موضوع برنج با‌ مسئله بحران آب مواجه می‌باشیم چراکه برنج محصولی  آب براست و ضرورت دارد تا در مناطقی که‌منابع‌ آبی کافی وجود دارد، صورت گیرد. افزون براین واردات برنج نیز می‌بایست با توازن و دقت نظر انجام شود.
وی یادآور شد: محصولات اساسی موردنیاز مردم، تامین کننده امنیت غذایی کشور می‌باشند و امروز این موضوع در تمامی نقاط دنیا مطرح است. همواره تلاش می‌گردد تا با واردات و تولید داخل زمینه تامین امنیت غذایی تحقق یابد و کمبودی در حوزه محصولات اساسی شکل‌نگیرد. 
رشیدی گقت: توام با امنیت غذایی مسئله سلامت غذایی نیز جدی و مهم می‌باشد. باید توجه داشته باشیم که برنج داخلی عالی است و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد در مقابل اما برنج‌های وارداتی کیفیت خوبی ندارند و برخی‌شان مشکلات بهداشتی دارند. 
نماینده مردم کرمانشاه تاکید کرد: واردات برنج باید به گونه باشد که تولید داخل تحت تاثیر قرار نگیرد. اگر میزان واردات به گونه‌ای باشد که قیمت برنج داخلی افت پیدا کند، کشاورز متضرر خواهد شد و ناچار به انبار برنج و توقف کشت در سال‌های آینده خواهد شد. 
او همچنین ادامه ‌داد: در برنامه هفتم توسعه این مهم تحت عنوان تنظیم رابطه الگوی کشت و کشاورز مطرح شده است؛ براین اساس وزارت جها‌دکشاورزی مکلف و موظف است تا الگوی کشت را به گونه‌ای تنظیم کند که‌منابع آبی حفظ شود و از طرفی دیگر تولیدکنندگان متضرر نشوند. متاسفانه اکنون می‌بینیم که کشاورزان تولیدکننده سیب زمینی با مشکل‌مواجه‌اند و تولیدکنندگان برنج نیز برخی‌شان خسارت دیده‌اند. 
وی در پایان این گفت‌‌وگو بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه مدیریت الگوی کشت بر عهده وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته و عنوان کرده‌ایم تا سایر وزارتخانه‌ها همچون بهداشت و نیرو نیز همکاری‌های لازم را به عمل آورند. چنانچه مدیریت خوب شکل‌گیرد، کشاورزان متضرر نخواهد شد و وار‌دات نیز به میزان نیاز انجام خواهد شد. 
  امنیت و سلامت غذایی  توأمان اهمیت دارد