عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس:

جبران ناترازی‌های موجود حوزه انرژی درگرو افزایش سرمایه‌گذاری است

عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده مردم سروستان و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: نخستین قدم به‌منظور جبران ناترازی‌های موجود در حوزه انرژی، تفکر اصلاحی است. ریاست محترم مجلس شورای اسلامی همواره به نکته خوبی اشاره می‌کند و عنوان می‌دارد که در گام نخست می‌بایست تحول ایجاد کنیم. بنابراین اگر بنا به کاهش ناترازی در حوزه انرژی است، باید بپذیریم که ناترازی به‌صورت جدی وجود دارد و سعی نکنیم این مشکل را با اطلاعات آماری نادرست محوکنیم. اینکه بگوییم محدودیت نداشتیم و حال محدودیتمان کم است، نادرست است. باید بپذیریم که در شرایط حال‌حاضر کشور با مشکل ناترازی انرژی روبه‌رو است. وی افزود: باید بپذیریم که به‌منظور جبران ناترازی نیازمند سرمایه‌گذاری می‌باشیم. به‌بیان‌دیگر به‌منظور جلوگیری از هدررفت انرژی نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر حل مشکل باشیم. این مشکل درست همانند سدی است که می‌بایست از پله اول آن را احداث کنیم. ضرورت دارد تا اقدامات حوزه سرمایه‌گذاری انرژی را جدی بگیریم؛ مهمی که اکنون اهتمامی نسبت به آن وجود ندارد. رحیمی مظفری تصریح کرد: جبران ناترازی‌ها‌ امری‌ توصیه پذیر و سفارشی نیست. نمی‌توانیم تنها از مردم و نیروگاه‌ها بخواهیم  که در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. جبران ناترازی‌ها‌ اینک نیازمند اقدامات زیربنایی است و دشواری ندارد. تنها نیاز است تا اراده و تفکر این مهم را ایجاد کنیم و بپذیریم که توسعه صنعت نفت و گاز و جبران ناترازی‌های موجود حوزه انرژی درگرو سرمایه‌گذاری است.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: همانگونه که خودرو یک وسیله ملی است، بنزین نیز یک منبع ملی است. چنانچه  این موارد را درک کنیم، شاهد اتفاقات خوبی دراین بخش‌ها خواهیم بود.او با اشاره به لزوم افزایش صرفه‌جویی و کاهش مصرف متذکر شد: باید تفکری حاکم شود که حداقل صرفه‌جویی  ۲۰ درصدی در مصرف بنزین اتفاق بیفتد. هدف این نیست که رفاه مردم کاهش یابد و شرایط سخت شود. مطالبه‌مان تنها اصلاح وضعیت مصرف‌ می‌باشد.وی بابیان اینکه درصدد گرانی انرژی نیستیم، اظهارکرد: برخی گمان می‌کنند صحبت‌های پیرامون صرفه‌جویی به‌منزله افزایش قیمت و گرانی است. اینک هدف افزایش قیمت نیست و از مردم نیز نمی‌خواهیم مصرف خود را قطع کنند بلکه تنها می‌گوییم درست و بهینه مصرف کنند. بی‌شک صرفه‌جویی پله نخست در کاهش ناترازی‌های موجود است.نماینده مردم سروستان یادآور شد: در حوزه گاز، بخاری‌ها و نیروگاه‌های اصلاح‌شده نداریم. مادامی‌که این وضعیت وجود دارد، نمی‌توانیم از توصیه کمک بگیریم. در حوزه‌های کلان مشکلات با سرمایه‌گذاری حل می‌شوند. او بیان کرد: سرمایه‌گذاری امری گذرا و یکباره نیست. مادامی‌که سرمایه‌گذاری شکل می‌گیرد، برای نگهداشت آن نیز می‌بایست سرمایه داشت. اگر میزان تولید افزایش پیدا نکند بازهم برای استمرار روند، نیازمند سرمایه‌گذاری می‌باشیم. زمانی در مسجدسلیمان، نفت روی زمین جاری‌می‌شد و حال دیگر منابع به شکل قدیم نیست؛ بدیهی است که منابع با گذر زمان افت می‌کنند و به منظور‌حفظ‌ وضعیت نیازمند سرمایه‌گذاری می‌باشند. امروز دنیا‌‌ به‌منظور برداشت نفت به‌سوی نفت‌های‌ ترکیبی (shale oil) در حال‌حرکت است و این خود لزوم سرمایه‌گذاری را مبرهن می‌سازد. 
رحیمی‌مظفری در تشریح متوسط میزان مصرف انرژی در ایران افزو‌د: اگر تولید افزایش یابد و همواره به دنبال مسابقه غلط مصرف باشیم، به نتیجه نخواهیم نرسید. نمی‌توان سرمایه‌گذاری کرد و تولید را افزایش داد و درنهایت به دنبال مصرف بیشتر بود. متوسط مصرف انرژی در کشور ۷ برابر متوسط مصرف دنیاست و این فاجعه می‌باشد. اگر از این میزان تنها حدود  يك درصد صرفه‌جویی شود، ناترازی انرژی تمام خواهد شد. 
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر‌ضرورت رقم خوردن ارزش‌افزوده همچنین ادامه داد: پایان ناترازی نقطه مطلوبمان در حوزه انرژی نیست بلکه نقطه مطلوب‌ هدایت سرمایه‌ها در مسیر ارزش‌افزوده است. وی‌در‌ پایان این گفت‌وگو با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذار‌ی در صنایع پایین‌دستی اظهارکرد: سرمایه‌گذاری در بخش صنعت به‌ویژه حوزه‌های انرژی‌بر نیازمند برنامه‌ریزی درست می‌باشد. این سرمایه‌گذاری‌ها می‌بایست به سمت صنایع پایین‌دستی سوق یابد تا ارزش‌افزوده رقم بزند. در غیراین صورت انرژی به‌صورت خام و به‌صورت غیرمستقیم باقیمت پایین صادر می‌‌‌گردد. 
جبران ناترازی‌های موجود حوزه انرژی  درگرو افزایش سرمایه‌گذاری است