رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس:

لزوم سرمایه‌گذاری از محل درآمدهای نفتی و بهینه‌سازی مصرف سوخت

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا  و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: یکی از لازمه‌های توسعه صنعت نفت، سرمایه‌گذاری می‌باشد و چنانچه به میزان قابل‌توجه سرمایه‌گذاری شکل نگیرد، در میادین جدید و دیگر میادینی که درحال بهره‌برداری می‌باشند، زیان شکل خواهد گرفت. درخصوص میادین مشترکی که با کشورهای همسایه ایجادشده، نیازمند سرمایه‌گذاری می‌باشیم و نمی‌توانیم از این مهم چشم بپوشانیم. 
وی افزود: سرمایه‌گذاران می‌بایست ترغیب به حضور در میدان شوند و مشوق‌های حمایتی برایشان فراهم گردد. مادامی‌که زمینه سرمایه‌گذاری شکل گیرد و برنامه‌ریزی درست اتفاق بیفتد، شاهد توسعه و تقویت سرمایه‌گذاری خواهیم بود. 
سنگدوینی تصریح کرد: اکنون در بخش نفت و گاز نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم تا ناترازی‌های موجود در حوزه انرژی جبران شود. توأم با این روند می‌بایست ناترازی‌ها را از مسیر برنامه‌ریزی درست کاهش دهیم.  در نشست روز دوشنبه مورخ ۱۱ دی‌ماه، کمیسیون انرژی میزبان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بود. طی این نشست یکی از مباحث مهم مطرح‌شده، چگونگی کاهش ناترازی حوزه انرژی بود. 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفت و گاز  و همچنین میادین غیرمشترک شکل نگیرد، کاهش ناترازی اتفاق نخواهد افتاد. امروز به‌واسطه نیاز به تولید نفت و  بهره‌گیری از خوراک پالایشگاه برای فرآورده‌های نفتی همچون بنزین، گازوئیل، نفت کوره و دیگر فرآورده‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری می‌باشیم. بنابراین نیاز است تا وزارت نفت و درآمدهای نفتی را به این مسیر هدایت کنیم و زمینه توسعه صنعت نفت را رقم بزنیم. 
وی یادآور شد: نیاز است تا بخشی از درآمد حاصل از صادرات نفت را به  استخراج نفت و سرمایه‌گذاری در میادین مشترک اختصاص دهیم.
او متذکر شد:ضرورت دارد تا صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف را برای جبران ناترازی‌های موجود در دستورکار قراردهیم. سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار انرژی هدر می‌رود؛ این رقم بسیار بالا و قابل‌توجه است. چنانچه این میزان بهینه‌سازی شود،  ناترازی‌های موجود کاهش پیدا خواهد کرد. 
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در‌مجلس یازدهم در پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: درشرایط کنونی و به‌منظور جبران ناترازی‌ها با دو راهکار جدی و اساسی روبه‌رو می‌باشیم؛ نخست سرمایه‌گذاری از محل درآمدهای نفت و گازی به‌منظور توسعه میادین می‌باشد و دیگر راهکار نیز سرمایه‌گذاری در بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت است. خوشبختانه این مهم در برنامه هفتم توسعه عنوان و مقررشده است. بی‌شک به‌موجب این دو راهکار مهم و اساسی می‌توانیم شاهد کاهش ناترازی‌های فعلی باشیم. 
لزوم سرمایه‌گذاری از محل درآمدهای نفتی  و بهینه‌سازی مصرف سوخت