رشد ترانزیت کالا از مسیر کریدورهای کشور

ترانزیت کالا 40درصد رشد کرده است

گروه اقتصادی 
با برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل، گزارش نهضت ملی مسکن و حمل‌ونقل وترانزیت در حضور مقام معظم رهبری ارائه‌شد. براساس این گزارش که از سوی بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی عنوان‌شده است؛ رشد ۴۰  درصدی ترانزیت کالا از طریق ایران در سال جاری رقم خورده است. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی   درصفحه شخصی خود در فضای مجازی  این‌گونه بیان کرده است که دستیابی به رشد تولیدحوزه مسکن پس از ۱۰ سال و افزایش ۴۰ درصدی ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال قبل بدون حضور بخش خصوصی به‌عنوان شرکای راهبردی ما در وزارتخانه ممکن نبود. پیش‌تر  افندی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش حجم ترانزیت کالا در سال گذشته خبرداد و بیان داشت:حجم ترانزیت کالا در سال گذشته به ۱۰/۸ میلیون تن رسید که نسبت به سال ماقبل از رشد ۱۰/۷ درصدی برخوردار شده است. به گفته وی، ترانزیت جاده‌ای در کشور ۹/۳ میلیون تن و ترانزیت سهم بخش ریلی ۱/۵ میلیون تن است. معاون وزیر راه و شهرسازی  همچنین اظهارداشته است که  ظرفیت  کریدور شمال جنوب در ترانزیت کالا ۱۰ میلیون تن در سال است. به‌تازگی سیدکمال هادیان‌فر، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی خبر داده است که بر اساس آمار موجود در وزارت راه و شهرسازی، در ۱۰ ماه نخست امسال درمجموع ۱۲ میلیون و ۶۶۱ هزار تن کالا از کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، ۴۰/۵ درصد افزایش داشته است.همچنین در این مدت ۱۰ ماه، ترانزیت کالای نفتی و غیرنفتی به‌ترتیب با عملکرد ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن و ۸ میلیون و ۵۶۱ هزار تن، افزایش ۸۸/۵ و ۲۵/۲ درصدی را نسبت به ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱ رقم زده‌است. به گفته وی؛ از مجموع عملکرد فوق، سهم حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی به‌ترتیب برابر با ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و یک‌میلیون و ۲۶۱ هزار تن است که در بخش‌های جاده‌ای و ریلی، به‌ترتیب رشد ۴۶ درصدی و یک‌درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل محقق شده‌ است. هادیان‌فر همچنین اظهارکرده است که دی‌ماه امسال و با تداوم رشد جهش‌گونه ترانزیت ماهانه در سال جاری، عملکرد یک‌میلیون و ۶۰۶ هزار و ۱۳۸ تن حاصل‌شده که بدین ترتیب، رشد نقطه‌به‌نقطه ۸۷ درصدی نسبت به دی سال قبل ثبت شده‌است. مطابق با آمارهای وزارت راه و شهرسازی ترانزیت جاده‌ای کالاهای نفتی و غیرنفتی به‌ترتیب با عملکرد ۶۱۵ هزار و ۸۱۹ تن و ۸۲۳ هزار و ۳۱۹ تن، افزایش ۳۷۴ درصدی و ۴۲/۱ درصدی را نسبت به دی سال‌گذشته داشته و ترانزیت ریلی مجموع کالاهای نفتی و غیرنفتی با عملکرد ۱۶۷ هزار تن، رشد ۱۲/۱ درصدی داشته است.گفتنی است که یکی از ارکان سیاست‌های کلی و احکام برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه کشور، تقویت ترانزیت کالا می‌باشد. براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی،دولت مکلف به اجرای کامل و دقیق این برنامه  است و وزارت راه و شهرسازی نیز مسئولیت همکاری‌های میان بخشی این مهم را دارد. هادیان فر‌ دراین‌باره می‌گوید: وزارت راه و  شهرسازی با توجه به مسئولیت‌ها و مأموریت‌های محوله در این حوزه، ایجاد انسجام حداکثری و تحول‌آفرین در سطح وزارتخانه و هم‌افزایی مؤثر فرابخشی را در دستور کار اولویت‌دار قرار داده است. در بررسی بیشتر این موضوع و اثرات حضور بخش خصوصی در توسعه راه‌های ارتباطی و ترانزیتی به گفت‌وگو با غلامرضا شریعتی، نماینده مردم بهشهر و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ا‌دامه می‌خوانید. 

غلامرضا شریعتی،عضو کمیسیون عمران مجلس: 
به کمک بخش خصوصی می‌توانیم شاهراه‌های ارتباطی را بیش‌ازپیش تقویت کنیم

غلامرضا شریعتی، نماینده مردم بهشهر و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تشریح رشد ۴۰ درصدی ترانزیت کشور در سال جاری به خبرنگار‌«رسالت» اظهارکرد: خوشبختانه طی چندسال گذشته پیرامون راه‌های کریدوری کشور اقدامات خوبی در دستورکار قرار‌گرفته و سرمایه‌‌گذاری‌های قابل‌توجه نیز انجام‌شده است. نکته حائز اهمیت در این فرآیند، فراهم‌سازی زیرساخت‌ها می‌باشد که با اهتمام دولت و وزارت راه و شهرسازی این مهم نیز عملیاتی شده و بسیاری از راه‌های کریدوری کشور تکمیل‌شده و چنانچه نیازمند بهسازی و نوسازی بوده است، با نوسازی و اختصاص سرمایه روبه‌رو شده است. 
وی افزود: به‌موجب تکمیل کریدورهای کشور و بهسازی‌شان ترانزیت کالا با رشد قابل‌توجه همراه شده و این مهم رونق یافته است. رشد ۴۰ درصدی ترانزیت کالا در کشور به معنای آن است که اکنون کالاهای داخلی به سهولت از کشور عبور می‌کند و مسیر صادراتی نیز تقویت می‌گردد. 
شریعتی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با چندین کشور همسایه است و ارتباطات اقتصادی قوی دارد. در جنوب کشور نیز دسترسی به آب‌های آزاد وجود دارد که خود شبکه ارتباطی را تقویت می‌سازد. 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: تقویت راه‌های هوایی، دریایی و زمینی منشأ اساسی برای ارسال کالاهای داخلی به تمام نقاط دنیا می‌باشد. به‌موجب این امر ارزآوری قابل‌توجهی رقم خواهد خورد. بنابراین به‌موجب رشد ترانزیت کشور که اکنون محقق و عملیاتی شده است، یک منبع درآمدی قابل‌توجه برای کشور رقم خواهد خورد. 
او متذکر شد: باید تلاش کنیم تا با تعرفه‌ای مناسب کریدورهای خود را بیش‌ازپیش تقویت کنیم. دراین مسیر می‌توانیم از ظرفیت شرکت‌های مرتبط با حوزه توسعه حمل‌ونقل نیز کمک بگیریم و از فرصت شاهراه ارتباطی کشور‌ حداکثر استفا‌ده را به عمل بیاوریم. 
وی درخصوص نقش بخش  خصوصی در فرآیند رشد ترانزیت کالایی کشور گفت: به طورکل در اقتصاد می‌بایست از ظرفیت بخش خصوصی کمک گرفت. حوزه حمل‌ونقل نیز از این قاعده مستثنی نیست و چه‌بسا می‌توانیم در این حوزه به بخش خصوصی متکی باشیم. 
نماینده مردم بهشهر در‌پایان این گفت‌‌وگو با اشاره به ظرفیت‌های بخش خصوصی در توسعه راه‌های ارتباطی همچنین بیان کرد: بخش خصوصی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش‌ حمل‌ونقل و توسعه کریدورهای ارتباطی می‌باشد. براین اساس دولت می‌تواند از این ظرفیت بهره بگیرد و بخش‌های ملی دولت را صرف حوزه‌‌هایی کند که بخش خصوصی تمایل به حضور ندارد. حال که بخش خصوصی مایل به سرمایه‌گذاری و همکاری در توسعه راه‌های ارتباطی و کریدورهای ترانزیت کالا است، می‌بایست کمک بگیریم و از انگیزه بالای این بخش نهایت استفا‌ده را داشته باشیم. بی‌شک به‌موجب حضور و همکاری بخش خصوصی ظرفیت‌های بیشتری پدیدار خواهد شد و شاهد استمرار رشد ترانزیت کالا در کشور‌ خواهیم بود. 
ترانزیت کالا  40درصد  رشد کرده است