فرش قرمز بوداپست برای ترامپ

ویکتور اوربان، نخست وزیر دست راستی و ملی‌گرای مجارستان پس از دیدار با رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در فلوریدا، از تلاش متحد دیرینه خود دونالد ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید حمایت کرد.این نخستین بار است که یک دولتمرد اروپایی رسما چنین موضعی را طی سال های اخیر ابراز می کند. البته ارتباط نزدیک اوربان و ترامپ بر هیچ کس پوشیده نیست، اما ابراز رسمی آن در بحبوحه جنگ اوکراین و نگرانی هایی که به سبب احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید در میان اروپائیان وجود دارد، شوک تازه ای را به سران اروپای واحد وارد ساخته است. به نظر می رسد طی ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، افراد دیگری نیز به حمایت از ترامپ بپردازند. به عنوان مثال، مارین لوپن، رهبر جریان راست افراطی فرانسه و برخی مقامات هلندی و اتریشی که از جریان ملی گرایان تندرو، قدرت را در آمستردام و وین در دست دارند ، صراحتا در انتظار بازگشت رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید هستند. 
این ملاقات اواخر روز جمعه انجام شد و اوربان طی آن با دونالد ترامپ بر سر موضوعات مختلف از جمله نامزدی وی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا گفت وگو کرد.بر اساس گزارش ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، تاکید بر اهمیت تقویت امنیت مرزها برای حفاظت از حاکمیت کشورها از جمله محورهای گفت وگو  در میان طیف گسترده‌ای از موضوعات مورد بحث میان دو طرف بود.ویکتور اوربان مدت‌هاست که با دیگر اعضای اتحادیه اروپا بر سر بسیاری از مسائل از جمله اختصاص بودجه برای کمک نظامی به اوکراین، پیوستن این کشور به این اتحادیه و نیز حفظ روابط اقتصادی کشورش با مسکو پس از جنگ اوکراین اختلاف دارد. او همچنین اعتقاد دارد که تنها بازگشت دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان به کاخ سفید است که می‌تواند بن‌بست موجود در جنگ اوکراین را از میان بردارد. اوربان منتقد سیاست های بایدن در جنگ اوکراین بوده و معتقد است اصرار بر ادامه جنگ و فرسایشی شدن آن، هزینه های تصاعدی بیشتری را علیه اتحادیه اروپا ایجاد می کند. او پس از ملاقات با رئیس جمهور سابق  آمریکا در فلوریدا با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما به رهبرانی در جهان نیاز داریم که مورد احترام باشند و بتوانند صلح را به ارمغان بیاورند. او (دونالد ترامپ) یکی از آنهاست!»
اوربان در حالی اینگونه از دونالد ترامپ تمجید می‌کند که اظهارات اخیر رئیس جمهوری پیشین آمریکا در خصوص جنگ اوکراین  به اوکراین و نقش ناتو در حمایت از کشورهای اروپاییِ عضو با موجی از انتقاد‌ها همراه شد.دونالد ترامپ در جریان یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت کارولینای جنوبی گفته بود که روسیه را تشویق خواهد کرد تا با کشورهایی که سهم بودجه نظامی خود در ناتو را پرداخت نمی‌کنند «هر کاری که می‌خواهد بکند.»
این سخنان که به نوعی تشویق روسیه از سوی ترامپ برای حمله به کشورهای اروپایی تعبیر شد واکنش‌های انتقادآمیز تندی را به همراه داشت.وزیر دفاع لهستان از جمله منتقدان بود که در سخنانی اظهارات دونالد ترامپ را «زیر سوال بردن اعتبار کشورهای متحد» و نیز تضعیف پیمان ناتو خواند.حال آنکه ویکتور اوربان بر خلاف اغلب رهبران اروپایی از بازگشت دونالد ترامپ استقبال می‌کند و آن را زمینه ساز پایان بحران کنونی ناشی از جنگ در اوکراین می‌داند.وی که از سوی بسیاری از محافظه‌کاران آمریکایی به دلیل اعمال سیاست‌هایی سخت‌گیرانه در کشورش در زمینه مهاجرت و موضع‌گیری آشکار در خصوص حاکمیت ملی مورد تحسین قرار می‌گیرد، با انتشار ویدئویی در فیس‌بوک به این نکته اشاره کرده است که سیاست خارجی بایدن هزینه های زیادی در نظام
 بین الملل داشته است. به عبارت بهتر، اوربان تلاش می کند از ضعف بایدن در راستای اثبات ترامپ استفاده کند! اکنون نیز نخست وزیر مجارستان بر سر یکی از مهم ترین دغدغه های اتحادیه اروپا یعنی بازگشت ترامپ به کاخ سفید، با دیگر اعضای اروپای واحد درگیر شده است. 
فرش قرمز بوداپست  برای ترامپ