در راستای بیانات مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور نهم مطرح شد:

کار مجاهدانه؛ مطالبه ملی از دولت جدید

گروه سیاسی 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز یک‌شنبه طی مراسمی حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان را به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور و رئیس دولت چهاردهم تنفیذ کردند. ایشان در جریان این مراسم، توصیه‌هایی به دولت چهاردهم داشتند که مهم‌ترین آن، رسیدگی به معیشت مردم و اقدامات اقتصادی بود. ایشان همچنین به دو محور مهم ارتباطات در حوزه سیاست خارجی و سیاست داخلی تأکید فرمودند و بیان داشتند که در حوزه سیاست خارجی، مقابل امواج و حوادث جهانی و منطقه‌ای برخورد کشور، برخورد فعال و اثرگذار باشد نه منفعل. مطابق توصیه رهبرمعظم انقلاب اسلامی دولت باید نسبت به مسائل علمی مهم در دنیا فعال برخورد بدارد و اثرگذار برخورد کند. ایشان همچنین فرمودند: غفلت و تغافل ازآنچه در دنیا پیش می‌آید جایز نیست؛ هر اتفاقی در دنیا پیش می‌آید، ما موضعی در قبال آن داریم باید صریح، روشن و باقدرت و متانت ابراز کنیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ارتباط با کشورهای آفریقا و آسیا که میدان دیپلماسی ما را گسترش می‌دهند، جزء اولویت‌های کشور دانستند و فرمودند: توصیه دیگر من، قدرشناسی توان داخل کشور و تکیه‌بر آن است؛ مخاطب این مسئله، مسئولانی هستند که زمام اجرائیات کشور را در اختیار می‌گیرند.ایشان بابیان اینکه «ما می‌توانیم» یک شعار همیشگی باقی بماند، فرمودند: این حرف به معنای عدم استفاده از امکانات خارجی نیست نه‌تنها از دوستانمان بلکه حتی گاهی دشمنان ما حرکتی می‌زنند که به سود ماست و از آن‌هم باید استفاده کنیم. رهبرمعظم انقلاب اسلامی فرمودند که هیچ مسئله داخلی را متوقف و آویزان به یک مسئله خارجی نباید کرد. نباید به وسوسه‌های دوقطبی سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد و نباید احساساتی که در دوره انتخابات افراد را وادار به مجادله با یکدیگر می‌کرد، ادامه پیدا کند. ایشان تحرک اقتصادی، تعامل ارکان کشور و جهادی و حضور در میدان و کار مجاهدانه و اجتناب از «کنترل از راه دور» را از دیگر اولویت‌های دولت خواندند و فرمودند: باروحیه جهادی می‌شود کوه‌های مشکل را از جا کند؛ کار جهادی یعنی خستگی‌ناپذیر، بی‌مزد و بی‌منت کار کردن و هدف را انجام‌وظیفه انسانی و خدایی قرار دادن. رهبر انقلاب در سخنان پایانی خود همچنین فرمودند: کشور ما کشور بزرگی است ملت ما ملت بزرگی است؛ در میان ملت ماکسانی که صاحب‌فکر و ابتکار و تجربه و آرای جدیدند، بی‌شمارند؛ این‌یک ثروت عظیم ملی است و باید استفاده کرد. رئیس‌جمهور و دولت محترم ان‌شاءالله با مردم برای مردم و در میان مردم از این ظرفیت عظیم مردمی استفاده کنند و برای رسیدن به اهداف خود بهره بگیرند. در راستای بیانات ایشان به گفت‌وگو با محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس و ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس: 
دولت چهاردهم دیپلماسی همسایگی را  ادامه دهد

محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور نهم به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ به شرح اولویت‌های دولت چهاردهم پرداختند و سیاست‌های لازم در بخش داخلی و خارجی را تبیین فرمودند. ایشان از پایان عرصه انتخابات سخن گفتند و تأکید داشتند که اینک رقابت‌ها باید تبدیل به رفاقت شود تا از دوقطبی‌سازی‌ها جلوگیری شود. بدیهی است که در این فضا هیچ‌کس شکست نخورده و نیاز است تا تمامی افراد در میدان باشند. دولت نیز باید بکوشد تا از ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده مطلوب شکل گیرد. وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های انسانی کشور افزود: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر استفاده از ظرفیت‌های موجود تأکید کردند و بیان داشتند که بهره‌گیری از منابع طبیعی و انسانی اهمیت فراوانی دارد. 
جوکار با اشاره به لزوم روحیه جهادی دولت و در میان مردم بودن، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور نهم  به اجرای برنامه‌ها تأکید کردند و به دولت روحیه جهادی را توصیه کردند. از نگاه ایشان یکی از ویژگی‌های روحیه جهادی، خستگی‌ناپذیری است و در این راستا دولت باید خستگی‌ناپذیر باشد و همواره در میان مردم باشد. رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس همچنین خاطرنشان کرد: دولت چهاردهم باید بر مبنای توصیه‌ها حرکت کند و دراین مسیر مطابق بیانات مقام معظم رهبری از افرادی بهره بگیرد که اعتقاد به‌نظام ولایی و انقلاب اسلامی داشته باشند. به طورحتم در مسیر پیش‌رو می‌بایست از تصمیمات حاشیه‌ای دوری کرد و مطابق بیان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در متن کار قرار داشت. او با اشاره به ارتباطات همه‌جانبه و توجه به توسعه تعاملات با همسایگان متذکر شد: حوزه سیاست خارجی یکی از موضوعات موردتأکید مقام معظم رهبری بود. ایشان در این حوزه به ارتباطات همه‌جانبه و توجه به همسایگان تأکید کردند چراکه ظرفیت‌های خوبی در این حوزه وجود دارد. وی ضمن تأکید بر اهمیت تعامل سران قوا در پیشبرد اهداف کشور یادآور شد: مقام توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مهم‌ترین اولویت دولت موضوع معیشت مردم است. ایشان در این مسیر سران قوا را به همکاری فراخواندند. او در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: مطابق با بیانات مقام معظم رهبری همکاری دولت و مجلس یک ضرورت است و می‌بایست تعامل سازنده شکل‌گیرد. در توصیه‌های ایشان در مراسم تنفیذ بیش از هرچیز به زمینه‌سازی و بسترسازی تأکید شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود را بسیار حائزاهمیت خواندند که بخشی از بهره‌گیری‌‌ها در دست رئیس‌جمهور و بخشی دیگر در دستان وزرا است.

ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: 
توسعه ارتباط با آفریقا  باید از اولویت‌های دولت باشد

ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» پیرامون توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی به دولت چهاردهم در مراسم تنفیذ و تأکید ایشان به برخورد فعال و اثرگذار در حوزه سیاست خارجی، بیان داشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم تنفیذ، اولویت‌های کشور را به ترتیب عنوان فرمودند و در رأس این اولویت‌ها توجه به کشورهای همسایه و توسعه ارتباطات قرار داشت. جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایگی دارد و دارای مرز مشترک آبی یا زمینی می‌باشد. بی‌شک وجود چنین مسئله‌ای یک اولویت است و باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگیرد. همچنین در آسیا ظرفیت ارتباطی بسیاری داریم و با دو کشور چین و روسیه نیز از ارتباطات خوبی برخوردار می‌باشیم. کلیه این ارتباطات می‌تواند زمینه و بسترساز تقویت تعاملات گردد. اکنون جمهوری اسلامی ایران عضو پیمان بریکس و شانگهای است که مطابق با تأکیدات مقام معظم رهبری می‌بایست از ظرفیت این تعاملات بهره گرفت و آن‌ها را عملیاتی ساخت. وی ضمن بیان اینکه اگر اروپایی‌ها تغییر رویه دهند، می‌شود با آن‌ها تعامل داشت به توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دراین‌باره اشاره داشت و افزود: مقام معظم رهبری به مسئله اروپا نیز اشاره داشتند و بیان فرمودند که اروپایی‌ها هیچ‌گاه خوب رفتار نکرده و سابقه بدی را از خود در ذهن‌هایمان به‌جا گذاشته‌اند. باوجود سابقه بد غربی‌ها، اما چنانچه تغییر رویکرد بدهند، می‌توان با آن‌ها نیز ارتباط و تعامل قابل‌توجه داشت. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه رفتاری اروپایی‌ها تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر ادامه مسیر دیپلماسی سیاسی تأکید کردند و بیان داشتند که اگر امروز ارتباط با غربی‌ها به‌ویژه اروپایی‌ها از دستورکار کشور خارج است، به دلیل سابقه و رفتار بد غربی‌هاست. بی‌شک در صور تغییر رفتارشان، تجدیدنظر صورت خواهد گرفت چراکه جمهوری اسلامی ایران اهل تعامل با جهان است و توسعه روابط کشور با دنیا همواره موردتوجه و در دستورکار قرار دارد. نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم  پیرامون توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ و تأکید ایشان به برخورد فعال و اثرگذار با آفریقا، در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: مقام معظم رهبری به توسعه ارتباط با آفریقا اشاره داشتند و آفریقا را ازجمله حوزه‌هایی دانستند که از ظرفیت بالایی برخوردار است چراکه می‌توان خدمات فنی و مهندسی صادر کرد، کشت فراسرزمینی انجام داد، معادن احداث کرد و کالای داخلی را صادر کرد.
کار مجاهدانه؛ مطالبه ملی  از دولت جدید