لزوم بهبود اقتصاد صنعت گردشگری بررسی شد:

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام برای دستیابی به بازار بزرگ گردشگری

گروه اقتصادی 
به‌تازگی علی‌اصغر شالبافیان در حاشیه یازدهمین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران از تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی برنامه هفتم، برای توسعه گردشگری خبر داد و عنوان کرد:احکام برنامه هفتم برای اعضا  تشریح شده و نظرات آن‌ها برای تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی جمع‌بندی و برای تصویب به هیئت‌وزیران ارسال‌شده است.وی رویکرد برنامه هفتم در حوزه گردشگری را تقویت بخش خصوصی و نظام‌مند کردن تشکل‌های حرفه‌ای در این حوزه دانست و بیان کرد: قراراست که با واگذار کردن اختیارات به تشکل‌های حوزه گردشگری، امکان مداخله و مشارکت بخش خصوصی در حوزه گردشگری فراهم شود. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تشریح برنامه هفتم گفت: اختصاص فصل مستقل به حوزه گردشگری در برنامه هفتم، نشانگر اهمیت و جایگاه پیدا کردن گردشگری در نظام اداری و مقدمه‌ای برای توجه بیشتر به حوزه گردشگری است.   شالبافیان افزود: یکی از مشوق‌های موجود در برنامه هفتم در حوزه گردشگری، معافیت حقوق ورودی برای تجهیزات ویژه گردشگری و ورود وسایل نقلیه گردشگری، کشتی‌های تفریحی و تجهیزات هتل داری است که در داخل تولید نمی‌شوند. وی بیان کرد: این مشوق، یکی از مواردی است که همیشه مطالبه بخش توسعه گردشگری بوده است. وی با اشاره به اینکه کمک به تأمین مالی پروژه‌های گردشگری در دست احداث یکی دیگر از مشوق‌های برنامه هفتم است ،گفت: با درنظر گرفتن امکان فروش و پیش‌فروش تأسیسات و واحدها، بر اساس طرح‌های مصوب و در نظر گرفتن کاربری‌های ترکیبی به اراضی گردشگری به‌نوعی کمک به تأمین مالی طرح‌های گردشگری در حال ساخت است. در ماده ۸۳ قانون برنامه پنج‌ساله هفتم به توسعه حوزه گردشگری در پنج سال آینده اشاره‌شده است. به طورکل توسعه گردشگری یکی از مطالبات جدی فعالان حوزه اقتصاد و گردشگری می‌باشد چراکه در کشور ایران، ظرفیت‌های قابل‌توجهی وجود دارد و تنها با برنامه‌ریزی مدون می‌توان به بازار بزرگ گردشگری دست پیدا کرد. متأسفانه طی سال‌های گذشته این مهم مورد غفلت قرارگرفته و به میزان شایسته، عملیاتی نشده است. ازاین‌رو همواره بر اهتمام دولت چهاردهم نسبت به توسعه صنعت گردشگری تأکید می‌شود تا برون‌رفت اقتصاد از رکود عملیاتی شود و بستر حضور گردشگران خارجی فراهم گردد. کارشناسان گردشگری براین با‌‌ورند که توسعه این صنعت درگرو توجه ویژه، برنامه‌ریزی مدون، تکمیل پروژه‌های ناتمام، تخصیص اعتبار و نگاه کارشناسی است. ازاین‌رو به گفت‌وگو با علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و مرتضی خاکسار، کارشناس اقتصاد گردشگری پرداختیم تا دیگر مؤلفه‌های موردنیاز برای توسعه صنعت گردشگری واکاوی شود. 

مرتضی خاکسار، کارشناس اقتصاد گردشگری: 
باید با وفاق ملی توسعه صنعت گردشگری را عملیاتی کنیم
مرتضی خاکسار، کارشناس اقتصاد گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان داشت: به طورکل سرمایه‌گذارانی که در عرصه ساخت‌وساز یک واحد گردشگری حضور پیدا می‌کنند با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شوند و در پیچ‌وخم بوروکراسی‌های اداری زمان بسیاری را سپری می‌کنند. این درحالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بارها بر موانع تولید و اشتغال تأکید کردند و تسهیلگری را امری اساسی خواندند. علی‌رغم تأکیدات بسیار اما همچنان دریافت استعلامات بسیار دشوار است. به‌عنوان‌مثال اگر فرد بخواهد در یک مجتمع خدمات رفاهی و گردشگری که دارای مجوز است، سرمایه‌گذاری کند و فعالیت خود را شروع کند آن‌چنان در پیچ‌وخم استعلامات قرار می‌گیرد که گاه روند امور برای او طاقت‌فرسا و غیرقابل‌تحمل می‌شود. همواره در قالب شعار بر تسهیل امور اداری تأکید می‌داریم اما باید بپذیریم که در بسیاری از امور رفع موانع شکل نگرفته و چه‌بسا موانع نیز افزایش‌یافته است. 
وی افزود: متأسفانه روند پرفرازونشیب استعلام‌های موردنیاز برای شروع فعالیت موجب می‌گردد که سرمایه‌گذار در شرایط دشواری قرارگیرد و چه‌بسا منصرف شود. 
خاکسار تصریح کرد: انتظارمان از وزارت گردشگری این است که منابع موردنیاز برای توسعه صنعت گردشگری را افزایش دهد، بودجه بیشتری دریافت کند. همچنین مطلوب است که در بخش اعتبارسنجی وزارتخانه‌ها به وزارت گردشگری کمک بیشتری شود. کارشناس اقتصاد گردشگری همچنین خاطرنشان کرد: طرح آمایش گردشگری باید در دستورکارقرار گیرد. اگر شهرهای ایران را در مقایسه با کشورهای اروپایی ارزیابی کنیم، خواهیم دید که هرشهر بزرگ ایران خود به‌اندازه یک کشور اروپایی است. جمهوری اسلامی ایران با دربرداشتن ظرفیت‌های عظیم و شهرهای بزرگ نیز همچون یک قاره است و نباید از آن غافل بود. 
او متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت‌های عظیم می‌تواند کریدور گردشگری جهانی شود و تحقق این مهم درگرو توجه به ظرفیت‌ها، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های دقیق است. 
وی بابیان اینکه ا کنون نیازمند تحول ساختاری در صنعت گردشگری می‌باشیم، یادآور شد: مطالبه‌مان این است که کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مرتبط با گردشگری نگاه دقیق و کارشناسانه بدارند. مسئولان حاضر در این صنعت باید مقررات سازمان جهانی گردشگری را بشناسند و با نگاه دلسوزانه برای این صنعت حرکت کنند. 
خاکسار تصریح کرد: کشوری همچون سنگاپور هیچ‌چیز نداشت و تنها با برنامه‌ریزی دقیق و توجه به ظرفیت گردشگری توانست انقلاب اقتصادی را عملیاتی کند. اکنون اقتصاد سنگاپور یکی از برترین اقتصادهای دنیاست، تورم بسیار ناچیز است و سطح زندگی نیز بالا و قابل‌توجه می‌باشد. تمامی این موارد تنها با معطوف شدن توجه به صنعت گردشگری رقم خورده است. 
کارشناس اقتصاد گردشگری همچنین ادامه داد: کشوری همچون ترکیه با صنعت گردشگری بخش قابل‌توجهی از درآمد موردنیاز خود را تأمین می‌کند. بنابراین چرا کشوری همچون ایران با ظرفیت‌های عظیم نباید چنین شرایطی بدارد و از هتل با استانداردهای بسیار بالا برخوردار باشد؟ شرایط نباید به‌گونه‌ای باشد که قیمت تمام‌شده یک مسافر به یک هتل داخلی گران‌تر از سفر به ترکیه باشد. متأسفانه بسیار شنیده می‌شود که سفر به کیش گران‌تر از سفر به ترکیه است. بی‌شک وجود چنین روندی یک چالش جدی است و بدیهی است که ساختار برنامه‌ای موردتوجه قرار نگرفته است.
باید از تجربیات گردشگری کشورهای موفق در این صنعت بهره بگیریم. امروز کشورهای بزرگ همچون آمریکا و چین نیز حساب عظیمی روی صنعت گردشگری بازکرده‌اند و بسترهای توسعه این صنعت را فراهم ساخته‌اند. امارات متحده عربی نیز از صنعت گردشگری امرارمعاش می‌کند و اقتصاد خود را به شکلی چشمگیر توسعه بخشیده است. 
خاکسار بابیان اینکه صنعت گردشگری صنعت میان‌رشته‌ای است، گفت: توسعه گردشگری تولید ناخالص داخلی را تقویت می‌کند و متأسفانه کشور از این ظرفیت به سبب عدم برنامه‌ریزی صحیح محروم است. 
او همچنین ادامه داد: با برنامه‌ریزی مدون می‌توان سهم خود را از بازار بزرگ گردشگری کسب کرد. جمهوری اسلامی ایران کریدور فرهنگ، ارزش‌های اجتماعی و تمدن است و بی‌شک نباید نسبت به این ظرفیت‌ها بی‌توجه بود. ایران سرزمینی چهارفصل است که خود بستر افزایش حضور گردشگران را فراهم سازد. ایران به‌موجب جاذبه‌های طبیعی گردشگری در فهرست پنج کشور برتر دنیا قرار دارد و از منظر تاریخی جزء  9 کشور سرآمد دنیاست.
خاکسار بیان کرد: الفبای گردشگری در کشور وجود دارد و تنها نیاز به ریل‌گذاری توأمان با برنامه‌ریزی است. همچنین می‌بایست پیگیر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام شد و پروژه‌ها را به اتمام رساند. 
وی با تأکید بربهره‌گیری از دانش متخصصان گردشگری بیان کرد: نگاه گردشگری کمک بسیاری به این صنعت خواهد کرد. حضور متخصصان می‌تواند موجب بهبود این صنعت شود و توسعه بسترها را رقم بزند. 
او با تأکید بر اینکه باید دلسوز صنعت گردشگری بود، همچنین ادامه داد: باید استانداردهای لازم صنعت گردشگری معرفی شود تا حرکت بر مبنای این استانداردها عملیاتی شود. در این فرآیند باید از شعار پرهیز کرد، طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل کرد و پای مطالبات فعالان صنعت گردشگری نشست. 
وی متذکر شد: نیازمند تیم نظارت و بازرسی می‌باشیم که طرح‌های نیمه‌تمام را پیگیری کند. همچون بانک‌ها که بازرسی کل دارند، صنعت گردشگری نیز می‌بایست بازرسی کل داشته باشد تا مشکلات فعالان شنیده و طرح‌ها پیگیری شود. 
خاکسار عنوان کرد: باید با وفاق ملی توسعه صنعت گردشگری را عملیاتی کنیم تا برون‌رفت از اقتصاد تک‌محصولی عملیاتی شود. 
وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: نیاز است که  نظرات فعالان این حوزه شنیده شود و با دعوت از کارشناسان گردشگری در جلسات وزارت گردشگری مطالبات موجود بررسی گردد. نظرسنجی می‌تواند کمک شایانی به بهبود این صنعت کند و زمینه‌ساز  رشد رونق بازارهای گردشگری شود. 

علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی: 
توسعه صنعت گردشگری مطالبه‌ای ملی و فراجناحی است
علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم بهبود اقتصاد صنعت گردشگری پرداخت و با تأکید بر حاکم شدن ضوابط و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بیان کرد: گردشگری از چندین منظر برای کشور اهمیت فراوانی دارد؛ نخست تأکیدات مقام معظم رهبری است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چندین سال است که بر موضوع اقتصاد به‌عنوان رکن نخست مسائل کشور تأکید می‌دارند و در نام‌گذاری شعارسال، اولویت را بهبود اقتصاد کشور درنظر می‌گیرند. در تمامی نقاط دنیا، توسعه اقتصاد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود راهکاری حائزاهمیت و عملیاتی می‌باشد. در این فرآیند ظرفیت‌های گردشگری نیز نقش اساسی دارند چراکه با کمترین هزینه می‌توانند بیشترین درآمد را برای اقتصاد رقم بزنند. 
وی افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در حوزه گردشگری ممتاز است و ظرفیت‌های فراوانی دارد. از منظر تاریخی و فرهنگی نیز در این حوزه پیشتاز می‌باشیم و موقعیت مناسب جغرافیایی را دارا می‌باشیم. 
علیزاده برمی تصریح کرد: موقعیت منحصربه‌فرد جغرافیای جمهوری اسلامی ایران موجب شده تا جایگاه ویژه‌ای در دنیا رقم بخورد و نگاه‌های بسیاری به گردشگری کشور معطوف شود. دراین راستا می‌توان عنوان کرد که اگر برنامه‌ریزی صحیح را در دستورکار قرار دهیم و پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل سازیم، بازار عظیمی رقم خواهد خورد. 
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌های گردشگری بهره بگیریم و از ظرفیت‌های موجود غافل نشویم. همجواری با کشورهای مسلمان منطقه می‌تواند سیل عظیمی از گردشگران را به راهیان نور، گلزار شهدا، موزه‌ و تاریخ دفاع مقدس رهسپار کند اگر که بسترهای موردنیاز فراهم شود. 
او متذکر شد: در جهان اسلام و محور مقاومت، نقش جمهوری اسلامی ایران غیرقابل‌انکار است .بنابراین می‌بایست به گردشگری زیارتی نیز توجه داشت و از این مسیر توسعه ارتباطات و همچنین بهبود اقتصادی را رقم زد. 
وی یادآور شد: توجه به گردشگری از منظر فرهنگی، اقتصادی و تمدنی برای کشور حائزاهمیت خواهد بود. بنابراین باید نگاه ویژه به این مجموعه داشت تا ظرفیت چشمگیر گردشگری کشور از حصار تنگ کنونی رها شود. 
او در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: گردشگری موضوع سیاسی نیست و نباید معطوف به نگاه‌های سیاسی‌کارانه شود. گردشگری امری ملی و فراجناحی است. امیدواریم این مهم در دولت چهاردهم موردتوجه قرارگیرد و عملیاتی شود. 

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام برای دستیابی به بازار بزرگ گردشگری