لزوم رونق سرمایه‌گذاری و نوسازی ماشین‌آلات برای کاهش حوادث معدنی بررسی شد:

ضرورت افزایش ایمنی معدن‌کاران

گروه اقتصادی 
یک شنبه‌شب مورخ ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳،  تصاعد آنی گاز متان در محل یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ سبب شد تاانفجاری اتفاق بیفتد. به‌موجب این حادثه دردناک از میان ۶۹ کارگری که در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند، جمع کثیری جان باختند. 
در پی این حادثه، رئیس‌جمهور به وزرای کشور، صمت، بهداشت و استاندار خراسان جنوبی دستور رسیدگی و بررسی ابعاد حادثه در معدن زغال‌سنگ را صادر کرد. به دنبال دستور رئیس‌جمهور، وزیر کشور برای بررسی ابعاد حادثه معدن طبس وارد این شهرستان شد و بلافاصله با بالگرد در محل حادثه حضور یافت.اسکندر مؤمنی بعد از بازدید میدانی این حادثه در جلسه مدیریت بحران در محل فرمانداری طبس شرکت کرد. گفتنی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم نیز در این سفر وزیر کشور را همراهی کرد و همچنین محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت بلافاصله برای بررسی ابعاد حادثه در محل حضور یافت.رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به کمیسیون صنایع و معادن مأموریت داد تا با فوریت نسبت به بررسی دقیق علل وقوع حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ طبس و شناسایی متخلفان احتمالی اقدام کند. به دنبال صدور این مأموریت، تیمی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن عازم طبس شدند تا شرح حادثه را موردبررسی قرار دهند.
 کارشناسان و آگاهان این عرصه براین باورند که استانداردهای مرسوم کار در معدن باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد تاوضعیت ایمنی معادن زغال‌سنگ کشور و ایمنی و سلامت کارگران افزایش یابد. همچنین ضرورت دارد تا نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات معادن زغال‌سنگ به‌عنوان یک اولویت اساسی موردتوجه قرار بگیرد و برای مهم افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه تجهیزات و آموزش و برای استفاده از تجهیزات به‌روز نیز برنامه‌ریزی شود. ارائه تسهیلات و خدمات در تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات به معادن زغال‌سنگ، نظارت صحیح بر موارد مرتبط با ایمنی و تسهیلات نیز از دیگر مواردی است که نسبت به آن تأکید می‌گردد. دراین‌باره زینب قیصری، رئیس فراکسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی حادثه معدن طبس را تسلیت گفت و افزود: این حادثه تلخ، بار دیگر ضرورت توجه به ایمنی در محیط‌های کار را یادآور شد. از دست دادن این عزیزان که درراه تأمین معاش خانواده‌های خود تلاش می‌کردند، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است و مسئولان امر با پیگیری جدی علل وقوع این حادثه و اتخاذ تدابیر لازم، زمینه را برای افزایش ایمنی در معادن کشور فراهم آورند.
 نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی عنوان داشت که بدون شک مجلس شورای اسلامی به جهت نقش نظارتی خود موضوع را به‌صورت لحظه‌ای از دستگاه‌های مسئول دنبال و درصورت هرگونه اهمال احتمالی در این زمینه و عدم چاره‌جویی لازم وعاجل ورود قانونی خواهد داشت. در بررسی این موضوع و ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری و نوسازی ماشین‌آلات برای کاهش حوادث معدنی به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد:
کاهش حوادث معدنی با رعایت استانداردها و نوسازی ماشین‌آلات معادن
حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقروکلیایی و نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری برای کاهش حوادث معدنی و لزوم نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات معادن زغال‌سنگ پرداخت و ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه معدن زغال‌سنگ طبس بیان کرد: حادثه معدن زغال‌سنگ طبس هشدار جدی برای وضعیت ایمنی معادن زغال‌سنگ کشور و معدن‌کاران است. به طورحتم استانداردهای مرسوم و الزامات این حوزه ازجمله افزایش سطح ایمنی، نوسازی ماشین‌آلات، نوسازی تجهیزات و افزایش سرمایه‌گذاری برای کاهش حوادث باید به جد در دستورکار قرار گیرد. وی با تأکید بر ضرورت افزایش ایمنی معدن‌کاران افزود: رعایت مسائل ایمنی و استانداردهای مرسوم امری مهم و اساسی است و حادثه معدن زغال‌سنگ طبس نشان می‌دهد که در بخش‌ها و مقاطع زمانی کوتاهی صورت گرفته است. حاصل کوتاهی‌ها و عدم توجه به وضعیت ضعیف ایمنی و تجهیزات معادن، حادثه معدن زغال‌سنگ طبس و از دست رفتن جان معدن‌کاران عزیز شد. حجت‌الاسلام حسینی کیا بابیان اینکه معدن‌کاران از زحمت‌کش‌ترین افراد هستند و بی‌شک کار در معدن از سخت‌ترین مشاغل موجود است، بیان کرد: نباید الزامات این حوزه نادیده گرفته شود. بی‌شک عدم رعایت الزامات جفا در حق معدنچیان عزیز و گرانقدر کشور است. نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات معادن زغال‌سنگ  همچنین خاطرنشان کرد: رعایت الزامات و استانداردها،نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات معادن زغال‌سنگ، توجه به سرمایه‌گذاری در حوزه تجهیزات و آموزش و استفاده از تجهیزات به‌روز از ضروریات کار در معدن است و می‌بایست از سوی شرکت‌های بهره‌بردار موردتوجه قرارگیرد. او با تأکید بر لزوم نظارت بر استانداردهای موجود متذکر شد: به طورحتم دستگاه‌های نظارتی باید استانداردهای مرسوم و الزامات کار در معدن را رصد کنند. وی با اشاره به مأموریت کمیسیون صنایع و معادن برای بررسی ابعاد حادثه معدن طبس یادآور شد: به دنبال حادثه معدن زغال‌سنگ طبس، روز یک شنبه تیمی از کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عازم طبس شدند تا ابعاد حادثه از نزدیک مورد بازرسی و ارزیابی قرار گیرد. وی در پایان این گفت‌وگو درخصوص زمان ارائه گزارش کمیسیون صنایع و معادن بیان کرد: گزارش اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از حادثه معدن زغال‌سنگ طبس روز سه‌شنبه،مورخ
 ۳ مهرماه در کمیسیون بررسی و سپس به صحن مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.


ضرورت افزایش ایمنی معدن‌کاران