آخرین وضعیت روند بررسی بودجه ۱۴۰۴ واکاوی شد؛

تصویب کلیات بودجه سال آینده

گروه اقتصادی 
محمدمهدی مفتح روز یک شنبه مورخ ۶ آبان ماه درباره بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ در این کمیسیون اعلام داشت: باتوجه به ارائه لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس، کمیسیون تلفیق لایحه تشکیل و کار خود را آغاز کرده است. وی همچنین افزود: بررسی نهایی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۴  در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس انجام شد و کلیات آن به تصویب اعضاء رسید. دراین باره همچنین سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ با هدف ایجاد رونق و برطرف کردن رکود در بخش‌هایی که ما دچار رکود شده‌ایم بسته شده است. وی اظهار کرد: با توجه به این که هدف لایحه بودجه ایجاد رونق و رفع رکود است ما مشاهده می‌کنیم که بودجه سال آینده یک بودجه انبساطی است. عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس افزود: آنچه که مهم است این است که در روند بررسی لایحه بودجه در مجلس نباید کار به گونه ای پیش رود که ما با افزایش هزینه‌ها در لایحه بودجه مواجه شویم.هاشمی خاطرنشان کرد: اگر نمایندگان پیشنهادی برای افزایش هزینه‌ها در لایحه بودجه دارند، باید منابع قطعی درآمدی آن را نیز تعیین و تامین کنند وگرنه باید از ایجاد هزینه‌های جدید و تحمیل بار مالی و هزینه جدید به بودجه جلوگیری کرد. وی گفت: تحمیل هزینه اضافی به بودجه بدون در نظر گرفتن منابع قطعی درآمدی آن باعث می‌شود تا ما در سال آینده با کسری بودجه مواجه شویم که نتیجه آن تحمیل تورم به اقتصاد کشور است. در بررسی بیش‌تر این موضوع وآخرین وضعیت از روند بررسی بودجه ۱۴۰۴ به گفت‌وگو به فریدون همتی، نماینده مردم ایلام و عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

فریدون همتی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد:
واقعی سازی اعداد و ارقام بودجه برای جلوگیری از کسری اجرایی
 فریدون همتی، نماینده مردم ایلام و عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح آخرین وضعیت از بررسی بودجه ۱۴۰۴ پرداخت و در این باره بیان کرد: پس از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۴ از سوی رئیس جمهور به مجلس بلافاصله کمیسیون‌های تخصصی مجلس اعضای کمیسیون تلفیق را انتخاب کردند و براین اساس از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ۹ نفر برای حضور در کمیسیون تلفیق و از سایر کمیسیون‌ها نیز ۴ نفر برای حضور در کمیسیون تلفیق انتخاب شدند. با انتخاب اعضا از روز شنبه روند بررسی بودجه آغاز گشت و اعضای کمیسیون نیز کار کارشناسی خود را آغاز کردند. در روز یک شنبه نیز نشست کمیسیون تلفیق آغاز گشت و بررسی‌های مربوطه شکل گرفت؛ بخشی از این بررسی‌ها در صحن علنی مجلس و بخشی دیگر در کمیسیون تلفیق انجام شد. لازم به ذکر است تا بگوییم که نشست‌های برگزار شده پیرامون کلیات بودجه بود و همچنین شاخص‌های کلان اقتصادی نیز با حضور سازمان برنامه و بودجه نیز بررسی شد.
وی با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی با حضور مسئولان بانک مرکزی مورد ارزیابی قرار گرفته است، افزود: سیاست‌های ارزی دولت در لایحه بودجه، متغیرهای اقتصادی، درآمدها، نرخ ارز از جهت مباحث مربوط به هدفمندی یارانه‌ها، خرید گندم، یارانه‌ای که به کالای اساسی، نهاده‌های دامی و دارو داده می‌شود نیز بررسی گشت.همچنین بحث حقوق کارکنان کارمندان و بازنشستگان دولت و قیمت ارز و سیاست‌های ارزی در موضوع تورم و همچنین شاخص‌های اقتصادی با حضور مسئولان بانک مرکزی مورد ارزیابی قرار گرفت.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر مطابقت بودجه سال ۱۴۰۴ با برنامه هفتم توسعه همچنین خاطرنشان کرد: امیدوارم با بررسی‌های کارشناسی و نشست کمیسیون تلفیق، بودجه سال آینده در زمان
 پیش بینی شده خود مصوب و مطابق برنامه‌ریزی‌ها اجرا گردد. یکی از نکات مطرح در جریان بررسی بودجه سال آینده این است که فرایند کلی بودجه با برنامه هفتم توسعه مطابقت بدارد و برشی یک ساله از آن باشد. به بیان دیگر باید برنامه هفتم توسعه در بودجه سالیانه نمود بدارد. 
نماینده مردم ایلام در مجلس دوازدهم با بیان اینکه باید از تورم جلوگیری کرد، ادامه داد: کوشش نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق این است که بودجه ۱۴۰۴ یک بودجه واقعی باشد و با کسری اجرایی در طی یک سال روبه رو نگردد چرا که هر کسری در بودجه تبدیل به تورم می‌شود و اثرات خود را بر زندگی مردم اعمال می‌سازد. 
او با تاکید بر تسهیل تولید و صادرات متذکر شد: تلاش نمایندگان این است که درآمدها واقعی تبیین گردد و شرایط تولید صادرات تسهیل شود و بهبود یابد. به بیان دیگر هدف این است که که موارد مذکور در بودجه در مقام اجرا نیز به درستی تحقق یابد و اهداف مورد نظر را عملیاتی سازد تا به اعداد و ارقام پیش‌بینی شده در حوزه درآمدها دست‌یابیم.
وی در پایان این گفت‌وگو با تاکید بر همسان سازی حقوق بازنشستگان و تقویت دریافتی خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی بیان کرد: اجرای دقیق بودجه و دستیابی به اعداد و ارقام پیش‌بینی شده در حوزه درآمدها سبب می‌شود که بتوانیم هزینه‌های اجتناب ناپذیر و ضروری کشور به ویژه در بحث عمران و آبادانی کشور، همسان سازی حقوق بازنشستگان و تقویت دریافتی خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی را عملیاتی‌سازیم.

 تصویب کلیات بودجه سال آینده