توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ بررسی شد:

ناوگان حمل و نقل عمومی در مسیر برقی‌سازی

گروه اقتصادی 
در لایحه بودجه ۱۴۰۳، دولت به استناد ماده ۳  قانون برنامه هفتم توسعه به شرکت‌های دولتی اجازه داده است تا سقف ۱۳ همت اوراق مالی اسلامی با تضمین اصل و سود توسط خود شرکت منتشر کنند و در طرح‌های مصوبه شورای اقتصاد به مصرف برسانند. همچنین دولت به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اجازه انتشار اوراق تا سقف ۱۲ همت را داده است. توسعه ناوگان‌های حمل و نقل عمومی یکی از موضوعات مهمی می‌باشد که همواره کارشناسان حوزه انرژی بر این تاکید و به منظور بهینه سازی مصرف سوخت آن را مطالبه می‌کنند. به سبب عزم دولت و مجلس برای تحقق این موضوع، به تازگی جلسه دیدار مسئولان یک شرکت حمل و نقلی چین، با حضور سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و  حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران و علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران برگزار شده که در این دیدار طرف چینی به بیان برنامه‌های خود برای همکاری با ایران جهت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخته و اعلام کرده است که به دنبال پاسخگویی به نیازهای حمل و نقل ایران می‌باشد. رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز دراین باره و در جریان این نشست عنوان داشته که سوالات مطرح شده در حوزه تراموا و تاسیس خطوط مترو از سوی کمیسیون و به صورت مکتوب برای طرف چینی ارسال خواهد شد و همچنین با توجه به احتمال افزوده شدن مد جدید حمل و نقلی به تهران، بررسی های دقیقی در حوزه های مختلف اقتصادی، مالی و فنی صورت خواهد گرفت. به همت دولت و شهرداری تهران نیز درخصوص پسماندهای شهری توام با روند نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی تفاهم نامه‌ای منعقد شده ومقرر شده تا سرمایه گذار خارجی نسبت به تأمین سرمایه به میزان۷۰ درصد برای ساخت نیروگاه پسماندسوز اقدام نمایند. گفتنی ا‌ست که در شرایط کنونی بررسی مرتبط با مباحث فنی ساخت نیروگاه ۶۰۰۰ تنی در سه بخش ۲هزار تنی به صورت متمرکز انجام شده که برآوردها نشان می دهد پاسخگوی دفع پسماندهای شهر تهران به صورت روزانه جهت تولید برق از زباله خواهد بود. در بررسی بیش‌تر این موضوع و لزوم توسعه ناوگان‌های حمل و نقل عمومی به گفت‌وگو با هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و الله‌وردی دهقانی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: 
کاهش مصرف سوخت  با نوسازی  ناوگان‌های‌ حمل و نقل
هادی بیگی‌نژاد، نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: سالانه مقدار بسیاری سوخت مصرف می‌کنیم و بسیاری از خودروهایمان طی سال‌های گذشته، کاهش مصرف نداشته‌اند. براین اساس می‌توان عنوان داشت که از ۱۲ سال گذشته تا به امروز کاهش مصرف سوخت در خودروهای داخلی رقم نخورده و تکنولوژی بر میزان مصرف سوخت کشور اثرگذار نبوده است. 
وی افزود: در شرایط حال حاضر نوسازی نا‌وگان‌های حمل و نقل عمومی یک ضرورت دارد و می‌بایست اتفاق بیفتد. توام با این روند نیاز است تا کاهش مصرف سوخت نیز در دستورکار قرار بگیرد و یارانه‌های موردنیاز نیز به مردم پرداخت گردد.
بیگی نژاد تصریح کرد: ارائه یارانه و مشوق‌های موردنیاز سبب می‌شود تا مردم از کاهش میزان مصرف سوخت استقبال کنند. چنانچه
 10 میلیون لیتر بنزین که یک دوازدهم بنزین کشور می‌باشد، صرفه جویی
 شود عدد بسیار قابل توجهی رقم می‌خورد. در راستای محاسبه این عدد می‌توان 10 میلیون را ضربدر قیمت بنزین و ضربدر ۳۶۵ روز کرد. بی‌شک چنین رقمی آورده بسیاری برای کشور رقم خواهد زد و منابع بسیار را تامین خواهد کرد. 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی به منظور کاهش مصرف سوخت و صرفه‌جویی‌در مصرف بنزین سالیانه اجتناب ناپذیر است و می‌بایست به جد در دستورکار قرار گیرد. وی متذکر شد: خوشبختانه موضوع نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی به وسیله فروش اوراق در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مقرر شده است و دراین باره بنده با وزیر صمت و وزیر کشور گفت‌وگو کرده و تحقق این مهم را مطالبه‌ کرده‌ام. نماینده مردم ملایر در پایان این گفت‌وگو همچنین ادامه داد: نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی یک ضرورت است و مجلس همواره پیگیر تحقق آن می‌باشد. امیدواریم با اهتمام دولت و مجلس این موضوع در سال ۱۴۰۳ اجرایی گردد.

الله‌وردی دهقانی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد:
ضرورت نوسازی  حمل‌ونقل عمومی  برای کاهش آلودگی هوا
الله وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان  و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: حمل و نقل عمومی یکی از موضوعات مهم کشور می‌باشد. حجم بالای ترافیک و آلودگی در کلان شهرها به سبب ناوگان‌های فرسوده می‌باشد. بنابراین به منظور کاهش ترافیک و آلودگی هوا ضرورت دارد تا موضوع نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی در دستورکار قرار بگیرد. بی‌شک این موضوع به هوای کلان شهرها کمک بسیاری خواهد کرد و موجب کاهش ترافیک بین شهری خواهد شد. 
وی افزود: نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی مشکلات جاده‌ای را کاهش خواهد داد و مسیر انتقال مسافر را بی خطر و به روز خواهد کرد. 
دهقانی تصریح کرد: با توجه به مسائل مربوط به تحقق منابع بودجه ۱۴۰۳، دولت به منظور تحقق نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی فروش اوراق را درنظر گفته است. بی‌شک درنظرگیری اوراق برای این حوزه نشان از اهتمام ویژه دولت نسبت به نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک و آلودگی در کلان شهرها می‌باشد.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین خاطرنشان کرد: توسعه و نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی یک ضرورت است و دراین راستا مجلس و دولت کوشیده‌اند تا این مهم در لایحه بودجه سال آینده مطرح و مقرر شود. 
او متذکر شد: نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی موجب کاهش مصرف سوخت خواهد شد چراکه بسیاری از افراد به موجب فرسودگی ناوگان‌ها‌ از خودروهای تک سرنشین استفاده می‌کنند. 
وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: افزایش مصرف سوخت مشکلات جدی را رقم می‌زند و موجب آلودگی بسیار هوا در کلان شهرها خواهد شد. بنابراین نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی به همت مجلس و دولت، وزارت نفت و انرژی و همچنین وزارت راه و شهرسازی موجب مدیریت منابع انرژی کشور خواهد شد.

 ناوگان حمل و نقل عمومی  در مسیر برقی‌سازی