سعید اشتیاقی کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

موافقت نامه اوراسیا فرصتی ارزنده برای خنثی‌سازی تحریم‌ها

سعید اشتیاقی، فعال تجارت،  بازرگانی وکارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح موافقت نامه تجارت آزاد با اوراسیا پرداخت و در این باره اظهارکرد: اگر تاریخچه اوراسیا را واکاوی کنیم به اهمیت این موافقت نامه پی خواهیم برد؛ در حال حاضر این اوراسیا حدود ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد که بی‌شک چنین جمعیتی سرانه قابل توجهی خواهد داشت. 
وی افزود: موافقتنامه اوراسیا برای جمهوری اسلامی ایران که همواره در معرض تحریم‌ها قرار دارد، فرصت بسیارخوبی است و زمینه خنثی سازی تحریم‌ها را رقم خواهد زد. توجه داشته باشید که در میان کشورهای عضو بلوک اقتصادی اوراسیا تنها روسیه تحریم است و سایر کشورها تحریم نیستند. براین اساس می‌توانیم کالاهای خود را صادر کنیم و زمینه رونق صادرات را فراهم سازیم. 
اشتیاقی گفت: به موجب موافقت نامه اوراسیا فرصت خنثی سازی و دورزدن تحریم‌ها بیش از پیش محقق خواهد شد. ممکن است برای مردم سوال مطرح شود که جمهوری اسلامی ایران چندمرتبه به این بلوک اقتصادی می‌پیوندد؟ د‌ر پاسخ به چنین شبهاتی ضرورت دارد تا عنوان کنیم عضویت گذشته جمهوری اسلامی ایران در این بلوک اقتصادی به صورت موقت و ترجیحی بوده است. کارشناس مسائل اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: از سال ۹۷ الی ۹۹ زمینه تجارت ترجیحی با اوراسیا شکل گرفت و حال این موافقت نامه رسمی و مدام العمر شده است. براین اساس پیش‌بینی مان این است که اتفاقات خوبی رقم بخورد و فرصتی ارزنده برای تجار ایرانی شکل‌گیرد.
او متذکر شد: برای تحقق تجارت ۲۰ میلیارد دلاری ضرورت دارد تا اعداد تجارت گذشته را بررسی کنیم و هدف این تجارت را تعیین کنیم. بی‌شک برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف مشخص در این بلوک اقتصادی خود زمینه ساز  رشد تجارت خواهد بود. 
وی یادآور شد: شایان ذکر است تا بگوییم در این فرآیند تمامی کالاها قابلیت صادرات نخواهد داشت و برخی کالاها در زمره کالاهای حساس تلقی خواهند شد. بنابراین  ۱۰۰ درصد کالاهای صادراتی و وارداتی مشمول این موافقت نامه  نیستند و تنها ۸۷ درصد از کالاها مشمول تجارت آزاد با اوراسیا می‌باشند. 
موافقت نامه اوراسیا فرصتی ارزنده برای  خنثی‌سازی تحریم‌ها