وحشت ترامپ از نیکی هیلی!

افزایش آرای نیکی هیلی در نظرسنجی‌های صورت گرفته در حزب جمهوری‌خواه، زنگ خطر را برای رئیس‌جمهور سابق آمریکا به صدا درآورده است. اگرچه ترامپ و نیکی هیلی به لحاظ سیاسی و فکری به یکدیگر نزدیک هستند، اما اختلافاتی با یکدیگر دارند که مهم‌ترین آن‌ها، عطش هر دو سیاستمدار برای ورود به کاخ سفید می‌باشد. هیلی تلاش می‌کند با حمایت‌های آیپک، تبدیل به نامزد اصلی جمهوری‌خواهان در دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری شود. در مقابل، ترامپ فعلا هیلی را به چشم یک مزاحم می‌بیند. البته درصورتی‌که ترامپ بنابر هر دلیلی نتواند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شرکت کند( ازجمله محکومیت در پرونده‌های قضائی)،امکان حمایت وی از نیکی هیلی بعید به نظر نمی‌رسد. 
حدود یک ماه است که فهرست کارآفرینان و رهبران تجاری که پشت سر فرماندار سابق کارولینای جنوبی صف می‌کشند و به کارزار انتخاباتی او کمک مالی می‌کنند یا در نظر دارند که این کار را انجام دهند، روزبه‌روز پرشمارتر می‌شود.در میان آن‌ها، نام چارلز کوک، کارآفرین  و خیر آمریکایی که خالص ثروتش ۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود همچنین استنلی دراکن میلر، سرمایه‌گذار و میلیاردر آمریکایی، بیش از بقیه نام‌ها آشنا هستند.
جیمی دایمن، مدیرعامل بانک جی پی مورگان چیس، بزرگ‌ترین بانک آمریکا و ارزشمندترین بانک جهان ازنظر ارزش جاری در بازار سهام هم اخیرا گفت: «حتی اگر شما یک دموکرات بسیار چپ‌گرا هستید، از شما می‌خواهم که به نیکی هیلی کمک کنید. او در میان جمهوری‌خواهان گزینه بهتری نسبت به ترامپ است.»
نیکی هیلی در ابتدای دسامبر، طی یک مراسم جمع‌آوری کمک مالی موفق شد تا از کارآفرینان و میلیاردرهای آمریکایی افزون بر ۵۰۰ هزار دلار دریافت کند.
سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، هرچند که در پایان اکتبر با جذب کمتر از ۱۰ درصد آرای جمهوری‌خواهان در نتایج نظرسنجی‌ها ناامیدکننده ظاهر شده بود ولی هم‌اکنون محبوبیتی ۱۸ درصدی برای خود کسب کرده و از این نظر به  ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا بسیار نزدیک شده است.فراتر از آن، در ایالت نیوهمپشایر که دومین ایالت محل برگزاری رقابت‌های درون‌حزبی ( پس از آیووا) محسوب می‌شود، هیلی توانسته از ترامپ پیشی گیرد. همین مسئله، سایه ترس را بر سر کمپین انتخاباتی ترامپ انداخته است. 
دیوید پریمو، استاد علوم سیاسی در دانشگاه روچستر، در خصوص دلایل افزایش محبوبیت هیلی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «او در طول مناظره‌ها تأثیرگذار ظاهر شد و برخلاف دونالد ترامپ سخن گفت که دنیای تجارت و کسب‌وکارها را نگران می‌کند.»
دانیل کیندرمن، استاد دانشگاه دلاور هم می‌گوید: «به نظر می‌رسد که نیکی هیلی بیش از دیگران برای پذیرش محدودیت‌ها و چارچوب‌های موجود در تصمیم‌گیری‌های دولت آمادگی دارد و این چیزی است که رهبران اقتصادی از آن استقبال می‌کنند. آن‌ها واقعا از حرکات دیوانه کننده خوششان نمی‌آید.»
همان‌گونه که مشخص است، هیلی تلاش کرده تا در مناظره‌های انتخاباتی خود را فردی مسلط بر معادلات اقتصادی نشان دهد. موضوعی که با رویکرد «حمایت گرایی اقتصادی ترامپ»در تعارض قرار دارد. نیکی هیلی از کاهش مالیات، بازگشت تدریجی به بودجه متعادل و افزایش حداقل سن بازنشستگی حمایت می‌کند. این در حالی است که دونالد ترامپ، محبوب‌ترین نامزد جمهوری‌خواهان، با وجود حمایت از کاهش بار مالیاتی شرکت‌ها در خصوص کسری بودجه و بار سنگین بدهی‌های دولت‌ حرفی به میان نمی‌آورد.
وحشت ترامپ از نیکی هیلی!