سه ایالتی که بایدن را می‌بلعند

محمد مهرعلی  
نظرسنجی روزنامه نیویورک‌تایمز در ایالت میشیگان نشان می‌دهد که بایدن موقعیت خود در انتخابات ریاست جمهوری 2020 میلادی را ازدست‌داده و شانسی برای تکرار پیروزی  در این ایالت ندارد. به عبارت بهتر، اگر انتخابات ریاست جمهوری امروز در آمریکا برگزار شود، قطعا 16 رأی الکترال ایالت میشیگان به سود دموکرات‌ها به گردش درنخواهد آمد و ترامپ به‌مانند سال 2016 میلادی قادر به پیروزی در این ایالت حساس و سرنوشت‌ساز خواهد بود. به سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین ،  غرب میانه اطلاق می‌شود. سه ایالتی که آرای آن‌ها برنده یا بازنده انتخابات ریاست جمهوری را تعیین خواهد کرد. در سال 2016 میلادی، هیلاری کلینتون در هر سه ایالت،رقابت را با اختلافی بسیار اندک به ترامپ واگذار کرد و به کاخ سفید راه نیافت. 
اما در سال 2020 میلادی، در هر سه ایالت مذکور بایدن توانست بر ترامپ غلبه پیدا کند و جایگزین وی در رأس معادلات سیاسی و اجرایی واشنگتن شود. اکنون تصاحب آرای هر سه ایالت، تبدیل به اصلی‌ترین هدف ترامپ و بایدن شده است زیرا شکست در این سه ایالت به معنای از دست رفتن کاخ سفید خواهد بود. نکته مهم‌تر اینکه هر سه ایالت، در الگوی رأی‌دهی از یکدیگر تأثیر مستقیمی می‌پذیرند. معمولا کمتر پیش می‌آید که الگوی رأی‌دهی در میشیگان با دو ایالت پنسیلوانیا و ویسکانسین تفاوت داشته باشد. بر همین مبنا، در هر سه ایالت ( در سال 2016 میلادی) ترامپ و در سال 2020 میلادی بایدن برنده این سه ایالت خاکستری بود. 
اکنون نظرسنجی‌ها در این سه ایالت نشان می‌دهد که بسیاری از رأی‌دهندگان دیگر قصد ندارند آرای خود را به سود بایدن و دموکرات‌ها به گردش درآورند. در این میان، ایالت پنسیلوانیا با 20 رأی الکترال، از مهم‌ترین ایالات( در ساختار کالج الکترال) محسوب می‌شود و پس‌ازآن، میشیگان با 16 رأی الکترال و ویسکانسین با 10 رأی الکترال، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. نظرسنجی نیویورک‌تایمز در ایالت میشیگان نشان می‌دهد که ترامپ 48 درصد و بایدن 43 درصد آرا را کسب کرده‌اند  و 9 درصد رأی‌دهندگان فعلا تصمیمی در این خصوص اتخاذ نکرده‌اند. این در حالی است که در فاصله یک سال باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، شکست ترامپ در این سه ایالت مشهود بود. اکنون همین صحنه به ضرر بایدن در حال تکرار است و دموکرات‌ها را بیش از هر زمان دیگری نگران ساخته است. 
بایدن در مقابل معتقد است آرای بلاتکلیف و نامشخص در سه ایالت غرب میانه درنهایت به سود وی و حزب دموکرات به گردش درخواهد آمد.این خوش‌بینی خاص رئیس‌جمهور آمریکا، در حالی صورت می‌گیرد که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی ، هیلاری کلینتون مدعی بود پیروزی بسیار راحتی را در سه ایالت غرب میانه پیش رو خواهد داشت اما با گردش دقیقه نودی آرای بلاتکلیف به سود ترامپ در هر سه ایالت ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا ناگهان صحنه به سود جمهوری‌خواهان برگشت. آیا سه ایالت غرب میانه این بار به باتلاق و قربانگاه سیاسی بایدن و همراهانش تبدیل خواهد شد؟! نظرسنجی‌ها فعلا همین را می‌گوید.
سه ایالتی که بایدن را می‌بلعند
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو