حجم درآمدهای مالیاتی سال جاری به ۴۵۰ هزارمیلیارد تومان رسید:

کمک بزرگ مالیات به بودجه

گروه اقتصادی 
به‌تازگی سخنگوی سازمان امور مالیاتی از تحقق ۹۰ درصدی درآمدهای مالیاتی و ساماندهی ۲۳ میلیون دستگاه پوز و درگاه پرداخت تا ۲۶ آبان امسال خبر داد و گفت: حجم درآمدهای مالیاتی امسال به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسید که این میزان توانسته است 
۵۲ درصد بودجه دولت در سال جاری را تأمین کند. مهدی موحدی‌بک‌نظر درخصوص روش دریافت مالیات و دلایل رشد درآمدهای مالیاتی، اظهارکرد: درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به کارپوشه‌های مالیاتی متصل شده و البته این نکته را هم باید تأکید کنم که تعیین‌کننده میزان مالیات، مجلس و مراجع تصمیم‌گیری هستند و سازمان امور مالیاتی بر اساس قانون، مجری قانون بودجه و مسئول وصول مالیات است. او همچنین با اشاره به ساماندهی ۲۳ میلیون دستگاه پوز و درگاه پرداخت گفت: در مرحله اول این دستگاه‌های پوز ساماندهی شده، برخی از آن‌ها غیرفعال شدند و بقیه دستگاه‌ها به پرونده مالیاتی فرد در سامانه جامع مالیاتی متصل شده است. در این زمینه ۹/۴میلیون درگاه و دستگاه پذیرنده یا پوز بانکی به پرونده مالیاتی الصاق شده است. سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور بابیان اینکه بخش عمده‌ای از مالیات‌ها از محل تمرکز سازمان امور مالیاتی در شناسایی مؤدیان جدید و دانه‌درشت‌ها و کسانی است که پیش‌تر فرار مالیاتی داشته‌اند، گفت: رسیدگی دقیق به مؤدیان بزرگ و حسابرسی ویژه به حساب‌های مؤدیان صورت گرفته و برنامه‌ریزی پیرامون اتصال پرونده‌های مالیاتی مؤدیان بزرگ وجود دارد تا فشار زیادی بر مؤدیان کوچک وارد نشود. وی با تأکید بر این که  در هر اداره کل عمده تمرکز روی پرونده‌های بزرگ مالیاتی است، خبرداد که در سامانه مؤدیان مالیاتی ۹/۲ میلیون مؤدی فعال مالیاتی ثبت‌شده است. سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور بابیان اینکه امسال سقف معافیت مالیات حقوق‌بگیران به ۱۲۰ میلیون تومان در سال افزایش‌یافته است، گفت: یعنی کسانی که تا ۱۰ میلیون  تومان در ماه درآمد دارند معاف از مالیات هستند، همچنین از میان مشاغلی که اظهارنامه مالیاتی داده‌اند ۵۰ درصد صاحبان مشاغل و اصناف اظهارنامه صفر داده‌اند، یعنی عملا برای عملکرد خود در سال ۱۴۰۱ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و این اظهارنامه‌ها قطعی شده و گامی در جهت تحقق عدالت مالیاتی با هوشمندسازی داده‌ها صورت می‌گیرد. موحدی ‌بک‌نظر همچنین تأکید کرد: دولت تنها بر مبنای داده‌های قابل‌اتکا مالیات می‌گیرد تا فشاری به مردم وارد نشود. باور کارشناسان و فعالان این حوزه این است که افزایش درآمدهای مالیاتی اتکای خوبی برای تحقق بودجه پیش‌بینی‌شده ۱۴۰س۲ خواهد بود و با استمرار این روند زمینه بودجه ۱۴۰۳ و کاهش تورم سال آینده نیز فراهم خواهد شد. آنچه که در این فرآیند حائز اهمیت می‌باشند؛ شرایط تحقق این رشد درآمدی و اخذ عادلانه آن است تا فشاری به مؤدیان کنونی وارد نشود. همچنین ضرورت دارد تا از فرارمالیاتی برخی مؤدیان شناسایی‌شده و تخلف‌های شکل‌گرفته در این حوزه نیز جلوگیری شود تا عدالت مالیاتی نیز تحقق یابد چراکه در قانون بودجه سال جاری میزان رشد درآمدهای مالیاتی ۶۰ درصد پیش‌بینی‌شده است و این رشد می‌بایست توأم با فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و تحقق رشد درآمدهای مالیاتی باشد. به اعتقاد کارشناسان این حوزه می‌توان برای مؤدیان مالیاتی تخفیف‌ها و ترجیحاتی در نظر گرفت تا فشاری به آن‌ها وارد نشود و تخلفات موجود کاهش پیدا کند. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌‌وگو با اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی پرداختیم و اثرات ساماندهی ۲۳ میلیون دستگاه پوز و درگاه پرداخت و کارپوشه فعال مؤدیان  مالیاتی را واکاوی کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: 
مجلس و دولت در صدد توسعه زیرساخت‌های کشور از محل مالیات هستند
اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح افزایش درآمدهای مالیاتی پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: یکی از محل‌های درآمدی مهم هرکشور، مالیات می‌باشد. مالیات بر درآمدها می‌تواند تأمین هزینه و تحقق بودجه پیش‌بینی‌شده را رقم بزند. طی چندسال گذشته دولت و مجلس اهتمام ویژه نسبت به اصلاح نظام مالیاتی و رشد درآمدهای مالیاتی داشته‌اند تا فضای اقتصادی این حوزه قانون‌مند شود و افرادی که درآمدهای بالایی دارند، شناسایی و مالیات خود را پرداخت کنند.وی درخصوص نقش درآمدهای مالیاتی بر توسعه زیرساخت‌های اقتصادی افزود: اخذ مالیات و شناسایی مؤدیان مالیاتی موجب می‌گردد تا زیرساخت‌های اقتصادی موردنیاز کشور بهتر شود و خدمات قابل‌توجهی به مردم به‌ویژه در روستا ارائه گردد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده همچنین خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که درحال حاضر نمایندگان به بررسی آن می‌پردازند، مالیات بر ارزش‌افزوده‌ می‌باشد. مقررشده تا حجم درآمدی این مالیات در اختیار شهرداری‌ها، دهیاری و عشایر قرار داده شود تا مشکلات موجود در این حوزه را برطرف و زیرساخت‌های موردنیاز تأمین گردد. نماینده مردم سمیرم در مجلس یازدهم با اشاره به فرار مالیاتی برخی از مؤدیان شناسایی‌شده همچنین خاطرنشان کرد: افرادی که از منابع دولتی و ملی بهره می‌گیرند، باید مالیات خود را پرداخت کنند. متأسفانه طی سال‌های گذشته فرار مالیاتی بسیار بوده و همواره نیز مشاهده می‌گردد. یک کارمند باوجود حقوق ناچیز خود اما به‌صورت خودکار و ماهیانه مالیات پرداخت می‌کند. شرایط کارگران و کشاورزان جامعه نیز به همین شکل است و به‌طور کل از محل خرید خود مالیات پرداخت می‌کنند. دراین میان برخی افراد که مشمول مالیات می‌باشند، فرار می‌کنند و مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند. گزارش‌های بسیاری درخصوص تخلف فروشندگان و دیگر مشمولان مالیاتی عنوان‌شده است؛ متأسفانه برخی از فروشندگان از محل کارت‌خوان‌ها استفا‌ده نمی‌کنند و با عنوان شماره کارت شخصی خواستار واریز پول به‌حساب خود می‌شوند. برخی دیگر نیز تنها پول نقد دریافت می‌کنند و در خدمات گران‌قیمت، طلا درخواست می‌کنند. ضرورت دارد تا دولت پیگیر این روند باشد و با اقدامات قانونی مانع از فرار مالیاتی این‌چنینی شود.
او در پایان این گفت‌وگو بابیان اینکه باید مانع از فرار مالیاتی شد، تذکر داد: فرار مالیاتی دور از عدالت است و می‌بایست به جد پیگیری شود. در این میان می‌توان از تجربه کشورهای موفق بهره گرفت و شفافیت درآمدهای مالیاتی را رقم زد.

سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی عنوان کرد: 
لزوم تناسب درآمدهای مالیاتی با هزینه‌های عمومی دولت
سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح افزایش حجم درآمدهای مالیاتی سال جاری به ۴۵۰ هزارمیلیارد تومان پرداخت و دراین‌باره عنوان کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی را می‌‌توان از  چندین منظر موردبررسی قرار داد؛ دیدگاه نخست این است که درآمدهای مالیاتی همواره پایدارند و در بسیاری از تغییرات همچون تغییر نرخ نفت به سبب تقاضای جهانی نوسان پیدا نمی‌کنند. وی بابیان اینکه درآمدهای مالیاتی از کمترین تغییر و نوسان ممکن برخوردار می‌باشند، افزود: به طورکل نوسان درآمدهای مالیاتی پایین است بنابراین اتکای بودجه به درآمدهای مالیاتی می‌تواند بودجه پایدار و درون‌زا را رقم بزند. در سال جاری برای نخستین بار شاهد برابری درآمدهای مالیاتی و افزایش ۵۲ درصدی تأمین بودجه از محل درآمدهای مالیاتی می‌باشیم. کارشناس امور مالیاتی بابیان اینکه باید مراقب بود تا فشاری به مؤدیان کنونی وارد نشود، تصریح کرد: بخشی از تحقق درآمدهای مالیاتی به سبب فشارهای مالیاتی است. ضرورت دارد تا فرآیند مالیات ستانی ملایم باشد. شرایط نباید به‌گونه‌ای رقم بزند که فشار وارده بر مؤدیان بسیار باشد. بی‌شک افزایش درآمدهای مالیاتی امری حائز اهمیت است اما انعطاف در فرآیند مالیات ستانی نیز توصیه می‌گردد. غیبی پور با تأکید بر تابعیت مالیات از رشد اقتصادی کشور همچنین خاطرنشان کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی حاکی از رشد اقتصادی ‌است چراکه مالیات‌ها تابعی از درآمد می‌باشند. بنابراین مادامی‌که درآمد افزایش یابد، مالیات نیز رشد پیدا خواهد کرد. او متذکر شد: تابعیت مالیات از درآمدها علی‌رغم اثرگذاری اما امری نگران‌کننده نیز می‌باشد چراکه به سبب کاهش تولید و درآمدها، نیز مؤلفه نیز کاهش پیدا می‌کند. دراین راستا ضرورت دارد تا به استمرار و حفظ رشد تولید توجه داشته باشیم. وی درخصوص لزوم تناسب هزینه‌های عمومی دولت نسبت به رشد درآمدهای مالیاتی یادآور شد: رشد هزینه‌های عمومی دولت می‌بایست متناسب با رشد درآمدهای مالیاتی باشد. متعارف رشد مالیات ۲۰ الی ۲۲ 
درصد می‌باشد؛ براین اساس افزایش ناگهانی درآمدهای دولت به ۳۰ درصد ممکن نخواهد بود و موجب ایجاد شکاف میان درآمد و هزینه‌ها خواهد شد. 
غیبی پور درخصوص تبعات رشد هزینه‌های عمومی نسبت به افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: ایجاد شکاف میان درآمد و هزینه‌ها تورم‌زا است و کسری بودجه را پدید خواهد آورد. ضرورت دارد تا دولت همواره سیاست‌گذاری‌های بانکی و پولی خود را حفظ کند و به هزینه‌های عمومی نیز توجه داشته باشد. او در پایان این گفت‌وگو درباره چگونگی کاهش نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ بیان داشت: در بخش هزینه‌های عمومی نیاز است تا تناسب میان مالیات و هزینه‌ها را شاهد باشیم. چنانچه این مهم صورت گیرد، در سال آینده شاهد کاهش نرخ تورم خواهیم بود.

کمک بزرگ مالیات به بودجه