مواجهه با جنایت الفاخوره به سبک سازمان ملل

گوترش در جنایات صهیونیست‌ها سهیم است

سعید سبحانی -تحلیلگر روابط بین‌الملل 
بروز یک جنایت تمام‌عیار دیگر از سوی رژیم کودک کش صهیونیستی در نوار غزه، بار دیگر ملت‌های جهان را اندوهگین و خشمناک ساخته است. اما در این میان نمی‌توان از موضع‌گیری وقیحانه و منفعلانه مقامات ارشد سازمان ملل متحد به‌سادگی گذشت. 
رئیس آژانس سازمان ملل برای کمک به پناهجویان فلسطینی، در واکنش به حمله به مدرسه الفاخوره  در غزه گفت که این حملات نباید «عادی» شوند و هر چه زودتر باید جلوی این حملات گرفته شود.فیلیپه لازارینی در شبکه اجتماعی ایکس، تصاویری را که از این مدرسه منتشر شده، «وحشت‌آفرین» توصیف کرد و نوشت که تعداد قابل‌توجهی در این حمله کشته شده‌اند.مقام‌های بهداشتی غزه اعلام کرده‌اند که ده‌ها نفر  در این حمله به شهادت رسیده‌اند. این مدرسه که توسط سازمان ملل اداره می‌شود، به یکی از پناهگاه‌هایی تبدیل شده که بسیاری از شهروندان غیرنظامی فلسطینی به آن پناه برده بودند.این مدرسه در اردوگاه پناهندگان جبالیا واقع شده بود. 
بدون شک بمباران مدرسه الفاخوره، معلول مدارای مطلق سازمان ملل متحد با دیگر جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه ازجمله بیمارستان المعمدانی و اردوگاه جبالیا می‌باشد. همگان به یاد دارند درحالی‌که چند روز از فاجعه و مصیبت کشتارجمعی کودکان و زنان فلسطینی در اردوگاه جبالیا گذشته بود، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد حاضر به تشکیل جلسه‌ای اضطراری در حمایت واقعی از فلسطینیان  نشد. حتی جان نیروهای سازمان ملل متحد در نوار غزه، برای گوترش و همراهانش ارزشی نداشت. از سوی دیگر، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای مدعی شد که بمباران اردوگاه آوارگان فلسطینی در جبالیا در نوار غزه می‌تواند(!) جنایت جنگی باشد. 
در تحلیل ماجرا همین بس که امروز مقامات سازمان ملل متحد در حال مخابره سیگنال‌های وقیحانه‌تری به صهیونیست‌ها در خصوص استمرار جنایت در نوار غزه هستند. گوترش و همراهانش بدون تمرکز بر عمق فاجعه، می‌گویند نباید چنین مواردی تبدیل به روندی عادی در فلسطین شود! به عبارت بهتر، اصل ماجرا برای مدعیان حقوق بشر محلی از اعراب ندارد و آنچه آن‌ها را ( صرفا در ظاهر) نگران می‌سازد تبدیل‌شدن بمباران مراکز سازمان ملل به یک عرف جنگی در نوار غزه است! میان  انفعال سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی و اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس ارتباط مستقیمی وجود دارد.در چنین شرایطی که مقامات ارشد سازمان ملل متحد صرفا در کسوت یک بیانیه نویس بی‌خاصیت و بدون دغدغه  ایفای نقش می‌کنند، تسلسل جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان تبدیل به یک عادت شده است! در این معادله، به نظر می‌رسد نوعی تقسیم نقش میان سازمان ملل متحد ، آمریکا، اتحادیه اروپا و رژیم اشغالگر قدس صورت گرفته و خروجی نهایی این معامله وقیحانه، افزایش تصاعدی تعداد شهدای کودک و دانش‌آموز در نوار غزه می‌باشد. این همان پدیده ایست که از آن تحت عنوان نسل‌کشی سیستماتیک یاد می‌شود. در این جنایت نظام‌مند، سازمان ملل متحد صرفا تماشاگر نیست، بلکه یکی از بازیگران اصلی محسوب می‌شود.
اکنون یک گزاره عینی در برابر دیدگان بشریت تثبیت شده است:اینکه سازمان ملل متحد در جنگ غزه حتی حساسیتی واقعی نسبت به اماکن تحت پوشش خود ندارد. بر همین اساس، رژیم اشغالگر قدس کمترین نگرانی و دغدغه‌ای بابت مواضع گوترش و دیگر مقامات این سازمان به‌اصطلاح بین‌المللی در قبال نسل‌کشی در غزه ندارد. متعاقبا، این گزاره برای همگان به اثبات رسیده که جهت حمایت از فلسطینیان، نباید کمترین امیدی نسبت به نقش‌آفرینی سازمان ملل متحد داشت. این سازمان مدت‌هاست کارکرد اصلی خود یعنی ایجاد صلح و ثبات در نظام بین‌الملل را ازدست‌داده و تبدیل به بازوی سازمانی واشنگتن و تل‌آویو شده است. جنایت مدرسه الفاخوره، سند دیگری دال بر این ادعاست. در زمان وقوع جنایت بمباران بیمارستان المعمدانی در  نوار غزه، مقامات ارشد سازمان ملل متحد با بیان این ادعا که باید تحقیقات لازم درباره این جنایت صورت گیرد، از موضع‌گیری به ضرر رژیم اشغالگر قدس اجتناب کردند تا ماجرا مشمول زمان و ابهام شود. حتی برخی محافل ظاهرا حقوقی و رسمی در سازمان ملل متحد، دروغ‌پردازی چند رسانه صهیونیست، آمریکایی و اروپایی درباره اصابت اشتباه موشک جهاد اسلامی  به بیمارستان را به‌صورت عامدانه به مبنای قضاوت و ارزیابی خود از قربانی شدن ۱۰۰۰ کودک و زن بی‌گناه در المعمدانی مبدل ساختند. پس‌ازآنکه دروغ‌پردازی رسانه‌های غربی دراین‌باره محرز شد، مقامات سازمان ملل متحد ترجیح دادند کماکان گارد بسته خود را در برابر نهادهای مستقل حقوق بشری که خواستار ورود دبیرکل و کمیته حقوق بشر در صحنه اعلام‌جرم و مجازات صهیونیست‌ها بودند، حفظ کنند. این قاعده در خصوص جنایت اخیر در مدرسه الفاخوره نیز صدق می‌کند. کار به جایی رسیده است که امروز صهیونیست‌ها بدون هیچ‌گونه واهمه‌ای آمار و ارقام کودک کشی خود در نوار غزه را اعلام می‌کنند!  این روزها  نه خبری از بیانیه‌های آتشین آنتونیو گوترش است و نه خبری از تشکیل جلسات فوری در شورای امنیت یا حداقل کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد! البته جنایات بی‌حدوحصر صهیونیست‌ها و آمریکا علیه فلسطینیان و جوامع بشری در سایه وجود چنین سازمان مللی رخ داده و تعجبی از این ماجرا وجود ندارد.  جنایات رژیم اشغالگر قدس و آمریکا، در فرامتن و بستری رخ می‌دهد که سازمان ملل متحد برای آن‌ها فراهم ساخته است.کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد حجم انبوهی از جنایات گسترده صهیونیست‌ها در نوار غزه را به‌صورت بالقوه (و نه بالفعل) مصداق جنایت جنگی معرفی کرده و صرفا نگرانی مقامات ارشد سازمان ملل متحد درباره عدم تناسب اقدامات جنایتکارانه صهیونیست‌ها با شرایط جاری در غزه به‌گونه‌ای کلی و نه مصداقی در آن ابراز شده است. گویاست که کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد  در چنین مقطع حساس و سرنوشت‌سازی رو به کلی‌گویی و تنظیم بیانیه‌های بی‌ثمر آورده تا بلکه بتواند به اصلی‌ترین مسئولیت غیراعلامی خود، یعنی خرید زمان به سود جانیان صهیونیست عمل کند. گوترش و مقامات ارشد سازمان ملل متحد اطمینان داشته باشند شراکت آن‌ها با رژیم تروریست صهیونیستی در کودک‌کشی فلسطینیان هرگز از ذهن افکار عمومی دنیا و صفحات تاریخ روابط بین‌الملل پاک نخواهد شد.
 گوترش در جنایات صهیونیست‌ها سهیم است