هادی بیگی‌نژاد، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد:

رفع مشکل گاز صنایع با کاهش ۱۰ درصدی مصرف بخش خانگی

هادی بیگی‌نژاد، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو
 با خبرنگار «رسالت» ضمن بیان  اینکه روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی تولید و توزیع می‌شود، اظهارکرد: میزان گاز طبیعی تولیدی کشور شامل بخش خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها می‌شود و مقدار ناچیزی از آن نیز به منظور صادرات و بخش کشاورزی استفاده می‌شود. با رسیدن فصل زمستان و مصرف قابل توجه بخش صنایع، گاز این بخش کاهش می‌یابد و در برخی مواقع نیز قطع می‌گردد. گاهی نیز گاز پتروشیمی‌ها روزها قطع می‌گردد تا ناترازی در بخش‌ گازهای خانگی اتفاق نیوفتد. 
وی افزود: با توزیع گاز برای بخش خانگی از میزان توزیع گاز در بخش صنایع و نیروگاه‌ها کسر می‌گردد. شایان ذکر است تا بگوییم به عنوان انرژی جایگزین به نیروگاه‌ها گازوئیل و نفت کوره اختصاص داده می‌شود تا بتوانند نیازخود را برای تولید تامین کنند. 
بیگی‌نژاد تصریح کرد: حدود ۵۰ میلیون مترمکعب در روز برای بخش صنایع و در بیش‌ترین حالت نیاز است که در شرایط حال حاضر برای تامین و توزیع آن دچار مشکل‌ می‌باشیم. این میزان موردنیاز قابل توجه و بسیار زیاد می‌باشد و بر همین اساس ناچاریم تا توزیع آن را قطع کنیم. نیروگاه‌های کشور نیز از میزان مورد نیازشان که ۳۰۰ میلیون مترمکعب است تنها ۸۰ میلیون مترمکعب را دریافت می‌کنند. براین اساس می‌توان عنوان داشت که به طورمیانگین ۸۰ الی ۱۰۰ میلیون مترمکعب را می‌توانیم توزیع کنیم. 
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: بخش خانگی حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب در بیش‌ترین حالت مصرف می‌کند. اگر مردم تنها 10 درصد مصرف خود را کاهش دهند، حدود ۴۰ میلیون مترمعکب در روز بهینه‌سازی می‌شود. بی‌شک اگر ۴۰ میلیون مکعب 10 درصد از میزان مصرفی بخش خانگی را صرفه جویی کند، صنایع نجات پیدا خواهند کرد و دیگر کمبود گاز در فصل زمستان نخواهند داشت.
او متذکر شد با کاهش 10 درصدی مصرف بخش خانگی مشکل گاز صنایع در فصل زمستان مرتفع خواهد شد. بخش‌های تجاری مصرف جداگانه دارند و ضرورت دارد تا آن‌ها نیز بهینه سازی مصرف را در دستورکار قرار دهند. 
وی یادآور شد در بخش کشاورزی گاز بسیار ارزان قیمت می‌باشد و بسیاری از گلخانه‌ها عایق کاری را رعایت نمی‌کنند. از این رو می‌توان اظهارکرد که در بخش کشاورزی نیز همانند بخش خانگی و تجاری شاهد عدم بهینه‌سازی و صرفه جویی در مصرف می‌باشیم. 
بیگی‌نژاد با اشاره به خاموشی صنایع اظهارکرد: خاموشی صنایع مضرات بسیاری دارد؛ مادامی که کالا در کشور تولید می‌گردد، ثروت برای کشور رقم می‌خورد و ارزآفرینی می‌شود. از طرفی دیگر به موجب فعالیت کارخانه، کارگرها مشغول به کار می‌شوند و بیکار نخواهندماند. افزایش تولید موجب بهبود دستمزد کارگران نیز خواهد شد و چنانچه روند تولید با مشکل مواجه شود، به همان نسبت حقوق‌شان کاهش پیدا خواهد کرد. صندوق‌های بازنشستگی که در پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری کر‌ده‌اند، به موجب عدم فعالیت این بخش‌ها دچار ضرر می‌شوند و بازنشستگان کشور نیز متضرر می‌گردند. به موجب تمامی این موارد دولت نیز از ارزش افزوده محروم می‌گردد. بنابراین خاموشی ضرر‌های فراوانی را به همراه خواهد داشت و تمامی کشور را تحت الشعاع قرار خواهد داد. بسیاری متصور می‌شوند که خاموشی گاز صنایع ضرری نخواهد داشت؛ بدیهی‌ست که این امر در ظاهر نتیجه ای نخواهد داشت اما در عمل مشکلات فراوان و مختلف اقتصادی را رقم خواهد زد.
  رفع مشکل گاز صنایع با کاهش ۱۰ درصدی  مصرف بخش خانگی