گزارش پنجاهمین روز از عملیات طوفان الاقصی؛

آتش بس؛ حماسه پابرجاست

گروه سیاسی 
پس از قریب به پنجاه روز از طوفان الاقصی، ساعت هشت و نیم صبح روز سوم آذرماه ۱۴۰۲ به‌وقت‌تهران، آتش‌بس موقت در غزه اجرایی شد و منابع فلسطینی اعلام کردند که پس‌ازاین آتش‌بس هواپیماهای رژیم صهیونیستی آسمان غزه را ترک کردند. بر اساس این آتش‌بس، ۵۰ نفر از اسرای دشمن اعم از زن و کودک کمتر از ۱۹ سال در مقابل ۱۵۰ نفر از اسرای زن فلسطسینی و کودکان کمتر از ۱۹ سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی، آزاد خواهند شد. توقف پرواز جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائیلی در جنوب نوار غزه طی این ۴ روز به مدت ۶ ساعت در روز از ۱۰ صبح تا ۴ عصر هم از بندهای موردتوافق این آتش‌بس موقت نیز عنوان‌شده است.همچنین در روزهای آتش‌بس موقت، باید تردد آزادانه مردم در نوار غزه تضمین شود و به‌ویژه در خیابان صلاح‌الدین کسی موردحمله قرار نگیرد و تردد از شمال نوار غزه به جنوب آن امکان‌پذیر باشد. 
شایان‌ذکر است تا بگوییم که در این مدت همچنین نباید اشغالگران به احدی حمله کنند یا احدی را در کل غزه بازداشت کنند. طی یک روز گذشته از اعلام آتش‌بس موقت در غزه، اولین دسته از اسیران فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی و اولین گروه از اسیرانی که نزد مقاومت در غزه بودند به همراه  ۳۹ زن و کودک هم از زندان عوفر در غرب رام الله در کرانه باختری اشغالی آزاد شدند. افزون براین ۲۲ اسیر اسرائیلی و اسیر خارجی  از سوی حماس آزاد و توسط صلیب سرخ ابتدا وارد گذرگاه رفح شده و ازآنجا به فلسطین اشغالی منتقل شدند. بر اساس توافق انجام‌شده میان جنبش حماس و تل‌آویو با میانجیگری قطر و مصر،  در مدت‌زمان مشخص‌شده تبادل اسرا انجام خواهد شد و اسرائیلی‌ها باید به معیارها و شاخص‌های موردتوافق درخصوص آزادی اسیران پای‌بند باشند. در بررسی بیش‌تر این موضوع و اثرات رایزنی دولت‌های اسلامی و مجامع بین‌المللی در آتش‌بس موقت غزه به گفت‌وگو با فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و رسول فرخی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: 
آمریکا و رژیم صهیونیستی  به هیچ یک از اهداف خود در غزه نرسیدند
فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار‌ «رسالت» اظهارکرد:  جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در تاریخ بی‌سابقه بوده و به همین سبب بود که رایزنی‌های مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی آغاز شد. پس از کنفرانس کشورهای اسلامی در ریاض تصمیم‌گیری برای آتش‌بس موقت قوت گرفت تا کشتار بی‌رحمانه مردم غزه به‌ویژه زنان و کودکان بی‌دفاع متوقف گردد. وی بابیان اینکه رژیم صهیونیستی چاره‌ای جز آتش‌بس نداشت، افزود: امروز کشورهای غربی و چه‌بسا پشتیبانان رژیم صهیونیستی ازجمله آمریکا دریافتند که موقعیت سیاسی‌شان درخطر است و نزد افکارعمومی هویتشان فاش شده است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر مشاهده شد که کلیه تظاهرات شکل‌گرفته در آمریکا و کشورهای غربی در راستای حمایت از مردم فلسطین و ابراز همدردی با مردم غزه و علیه صهیونیست‌ها بود. مجموع این عوامل موجب شد تا آتش‌بس موقت برقرار شود. 
نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم همچنین خاطرنشان کرد: در جنگ رژیم صهیونیستی با مردم غزه بیش از هرچیز حضور آمریکایی‌ها احساس می‌شد. براین اساس می‌توان عنوان داشت که حماس همواره با آمریکایی‌ها می‌جنگید و رژیم صهیونیستی نیز تابع گفته‌ها و دستورالعمل‌های آمریکایی‌ها بود. 
او متذکر شد: آتش‌بس موقت غزه درحالی شکل گرفت که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به هیچ‌یک از اهداف خود نرسیدند. خوشبختانه طی ایام گذشته اسرائیلی‌ها شکست خوردند و شرایط به نفع مردم غزه شکل گرفت. وی یادآور شد: امروز دولت نتانیاهو شکست‌خورده است و به نظر می‌رسد پس‌ازاین در محافل صهیونیست‌ها در سراشیبی شکست قرار گیرد. 
مالکی در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: تبادل اسرا پس از آتش‌بس موقت نشانه تسلیم شدن صهیونیست‌ها و اشغالگران در برابر حماس و مقاومت فلسطین خواهد بود.

رسول فرخی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس:
پیروزی مقاومت فلسطین  محور وحدت دولت‌های اسلامی خواهد شد
رسول فرخی، نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» اظهارکرد: مطابق با بیانات مقام معظم رهبری اسرائیل در این مقطع زمانی ضربه‌فنی شد. مادامی‌که یک فرد ضربه‌فنی می‌شود، پیش از موعد شکست می‌خورد. حکایت حال حاضر رژیم صهیونیستی نیز چنین است و به سبب شکست خود ناچار به پذیرش آتش‌بس می‌باشند. وی‌ درخصوص ابزار نگرانی ملت‌های غیرمسلمان از استمرار جنگ میان رژیم صهیونیستی و غزه افزود: اتفاقات اخیر غزه و جنایات‌های بی‌سابقه رژیم صهیونیستی دل جهان اسلام را به درد آورد. افزون براین جمعیت غیرمسلمان نیز از وضعیت شکل‌گرفته ابرازنگرانی کرده و خواستار توقف جنایات رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی شدند. 
نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان در تشریح نقش مجامع بین‌المللی در شکل‌گیری آتش‌بس موقت غزه تصریح کرد: اتفاقات اخیر غزه و جنایات‌های بی‌رحمانه اسرائیلی‌ها علیه مر‌دم بی‌دفاع تنها از سوی مسلمانان و دولت‌های اسلامی محکوم نشد؛ امروز کلیه کسانی که به انسانیت باور دارند، خواهان توقف کشتار بی‌رحمانه می‌باشند و این جنایات را محکوم می‌کنند. 
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها همچنین خاطرنشان کرد: امیدوارم آتش‌بس موقت غزه زمینه جنب‌وجوش جدید مقاومت در راستای استراتژی تمدن سازی اسلام شود. آنچه که جهان مهدویت در انتظار آن است، حضور منجی عالم بشریت می‌‌باشد و امیدواریم شروع این اتفاق هم‌مسیر با تعجیل فرج
 امام عصر (عج) شود. او با درود بر روان پاک شهدای غزه در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: مادامی‌که دولت‌های غیرمسلمان همسو با مردم فلسطین می‌شوند و علیه رژیم صهیونیستی می‌ایستند، لزوم تحرکات و رایزنی دولت‌های اسلامی به خودی خودمبرهن خواهد شد. ضرورت دارد تا دولت‌های اسلامی بیش‌ازپیش با یکدیگر متحد شوند تا مقاومت فلسطین پیروز گردد.

آتش بس؛ حماسه پابرجاست