الله‌وردی دهقانی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

اقتصاد دریا پیش‌نیاز توسعه ارتباطات تجاری و ‌ رونق صادرات است

الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان  و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  یکی از اساسی‌ترین ارکان پیشرفت اقتصادی می‌باشد. موضوع مهمی‌ که از سوی ایشان بیان شد یکی از مهم‌ترین پایه‌های رشد اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته می‌باشد. 
وی افزود: اقتصاد دریامحور می‌تواند یکایک حوزه‌ها اعم از حوزه نظامی، اقتصاد، تأمین مواد غذایی و ... را در بربگیرد و قدرت چانه‌زنی‌ را افزایش دهد. به‌موجب توسعه اقتصاد دریامحور می‌توان با کشورهای مختلف دنیا ارتباط گرفت و زمینه صادرات و واردات را رقم زد.
نماینده مردم ورزقان در مجلس یازدهم تصریح کرد: در شرایط حاضر دیده می‌شود که صنایع آ‌ب‌بر را در حاشیه دریاها قرار می‌دهند تا آب‌مورد نیاز به سهولت تأمین گردد. چنانچه آب دریا شیرین نباشد نیز به‌آسانی و با استفاده از آب‌شیرین‌کن می‌توان آن را تغییر داد و به آب موردنیاز صنایع تبدیل کرد.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: صید انواع ماهی یکی دیگر از مواردتوسعه اقتصاد دریامحور می‌باشد. با توجه به این بخش می‌توان زمینه امنیت غذایی و تأمین گوشت موردنیاز را رقم زد. از طرفی دیگر به‌وسیله دریاها می‌توان گردشگری را توسعه بخشید و زمینه ورود گردشگران را فراهم ساخت. 
او متذکر شد: حمل‌ونقل دریایی بسیار کم‌هزینه می‌باشد و با توجه به اقتصاد دریامحور می‌توان این مهم را فراهم کرد و صادرات کم‌هزینه را در دستورکار قرارداد. خوشبختانه بخش عمده‌ای از صادرات کشور مواد نفتی و معدنی می‌باشد و این مواد از مسیر دریا امکان حمل‌ونقل آسانتری خواهند داد. 
وی یادآور شد: توسعه صنایع دریایی و تولیدات انواع کشتی، لنج و قایق و همچنین ساخت ناو می‌تواند از دیگر موضوعات قابل‌توجه باشد. مادامی‌که توسعه اقتصاد دریا شکل‌بگیرد، ظرفیت‌های متنوعی رقم خواهد خورد. 
دهقانی با تأکید بر لزوم اجرای سیاست‌های اقتصاد دریامحور گفت: متأسفانه طی سالیان گذشته به اقتصاددریا توجه نشده و حال ضرورت دارد تا به این مهم بیش‌ازپیش  توجه گردد. 
وی در پایان این گفت‌وگو بابیان اینکه اقتصاد دریا قدرت نظامی کشور را تا‌ چندین برابر افزایش خواهد داد، اظهارکرد: اقتصاد دریا مزایای بسیاری دارد و بی‌شک ظرفیت‌های قابل‌توجهی را برای کشور رقم خواهد زد.
 اقتصاد دریا  پیش‌نیاز توسعه ارتباطات تجاری  و ‌ رونق صادرات است