استیضاح بایدن در بدترین شرایط دموکرات‌ها

زلزله در کاخ سفید

جمهوری خواهان آمریکا که از نتایج  نظرسنجی های صورت گرفته هفته ها و ماه‌های اخیر ( چه در سطح عمومی و چه ایالتی) راضی به نظر می رسند، قصد دارند با به جریان انداختن استیضاح رئیس جمهور ناتوان این کشور، ضربه دیگری را به حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2024 وارد سازند. اگرچه استیضاح بایدن رای نخواهد آورد و دو سوم مجلس نمایندگان و سنا رای لازم برای برکناری بایدن از قدرت را نمی دهند، اما این آوردگاه سیاسی – تبلیغاتی قطعا در کاهش محبوبیت بایدن در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو موثر خواهد بود. در جریان رقابت های
 انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 نیز برگزاری جلسه استیضاح ترامپ  در مجلس نمایندگان و سنا، راه به جایی نبرد و رئیس جمهور سابق آمریکا در مسند قدرت باقی ماند. با این حال مباحث مطرح شده در جریان جلسه استیضاح ترامپ نقش موثری در کاهش آرای وی در ایالات حساس و خاکستری ایفا کرد. 
نظرسنجی های انتخاباتی صورت گفته پس از استیضاح ترامپ در دور گذشته ریاست جمهوری، نشان داد که برگزاری این جلسه تاثیر به سزایی در رویگردانی رای دهندگان مستقل از وی داشته است. مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه خود اطلاع داده که این مجلس به منظور رسمی کردن تحقیقات برای استیضاح جو بایدن رای‌گیری خواهد کرد. با توجه به حضور اکثریت جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان، این روند احتمالا به جریان خواهد افتاد هر چند که منجر به حمایت اکثریت مطلق ( دو سوم اعضای مجلس سنا) از این روند نخواهد شد. 
این رای‌گیری در روزی انجام می‌گیرد که اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده قرار است واشنگتن را برای تعطیلات پایان سال به مدت بیش از سه هفته ترک کنند.از این رو در صورتی که کلیت روند آغاز استیضاح بایدن رای بیاورد، رسانه های وابسته به حزب جمهوری خواه تا حدود یک ماه بر روی مصادیق گوناگون ناتوانی رئیس جمهور کنونی ایالات متحده مانور خواهند داد. این بدترین خبر ممکن برای بایدن محسوب می شود زیرا محبوبیت وی در نظرسنجی ها به طور طبیعی نیز تحت تاثیر جنگ غزه و جنگ اوکراین روند کاهشی طی می کند. جمهوری‌خواهان که اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دارند، بایدن دموکرات و خانواده او را متهم کرده‌اند که در دورانی که معاون اول باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، بوده است از تصمیمات سیاسی دولت آمریکا که خود نیز در آن نقش داشته است، سود شخصی می‌بردند.آنها همچنین وزارت دادگستری ایالات متحده را به دخالت بی‌جا در تحقیقات درباره هانتر بایدن، پسر جو بایدن، متهم کرده‌اند. وزارت دادگستری آمریکا اما تاکید دارد که خطایی نکرده است.کلی آرمسترانگ، نماینده جمهوری‌خواه کنگره، روز پنج شنبه گذشته قطعنامه‌ای ۱۴ صفحه‌ای را به مجلس نمایندگان ارائه کرد که به این نهاد اجازه می‌دهد تا مجوز تحقیقات درباره بایدن را صادر کند. تحقیقاتی که نتایج آن قطعا هر چه باشد، به سود بایدن در نظرسنجی های انتخاباتی نخواهد بود. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون نتوانسته‌اند شواهدی مبنی بر ارتباط اقدامات بایدن در مقام معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا با مسائل تجاری پسرش ارائه کنند، و حتی اگر مجلس نمایندگان آن را تصویب کند، بعید است که مجلس سنا رای به محکومیت جو بایدن دهد، چرا که دموکرات‌ها در مجلس سنا دست بالا را دارند.بایرون دونالدز، عضو جمهوری‌خواه یکی از سه کمیته تحقیقات درباره بایدن، به شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت که انتظار می‌رود تحقیقات در دو ماه آینده به پایان برسد و مجلس نمایندگان در فصل بهار پیش‌نویس استیضاح رسمی  را آماده کند.بنابراین، تاکتیک جمهوری خواهان درگیر سازی افکار عمومی با فساد مالی ادعایی خانواده بایدن در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 می باشد. 
 زلزله در کاخ سفید