افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر بررسی شد؛

سبقت قیمت از اجرای قانون واردات خودرو

گروه اقتصادی 
با بررسی وضعیت بازار خودرو طی روزهای اخیر‌مبرهن می‌گردد که این بازار پرتلاطم باری دیگر برهم‌خورده و به دوران ناترازی پیشین خود بازگشته است. آمارهای قیمتی نشان می‌دهد که چند روز گذشته قیمت اغلب خودروهای تولید داخل‌ افزایش‌یافته است، در کنار افزایش قیمت خودروهای داخلی، قیمت خودروهای وارداتی و قیمت برخی از خودروهای مونتاژی نیز افزایش‌یافته است. فعالان بازارعامل اصلی افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر را عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان عنوان می‌کنند و معتقدند که چنانچه خودروها به بازار عرضه نشوند یا کمتر عرضه شوند، افزایش قیمت رخ خواهد داد. موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو بابیان این‌که خودروهای گروه پژو و دنا طی روزهای گذشته افزایش قیمت زیادی داشته است، اظهارکرده است: قیمت پژو پارس دنده‌ای از ۵۱۵ میلیون تومان به حدود ۵۶۰ میلیون تومان و قیمت پژو سفارشی از ۵۶۰ به ۵۸۳ میلیون تومان افزایش یافت است. کوئیک دنده‌ای  نیز حدود ۴ میلیون تومان و کوئیک اتومات بین ۱۵ تا ۱۷ میلیون تومان افزایش‌یافته است. قیمت هایما اس‌هفت نیز از یک‌میلیارد و ۴۵۰ به یک‌میلیارد و ۵۰۵ میلیون تومان رسیده است و قیمت فیدلیتی نیز طی روزهای گذشته حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان افزایش داشته است. وی همچنین عنوان کرده است که باوجود افزایش قیمت‌ خودروها، بازار همچنان راکد است و معامله چندانی انجام نمی‌شود. او می‌گوید که اثرات خودروهای وارداتی در بازار محسوس نیست و تعداد خودروهای وارداتی که تاکنون به مشتریان تحویل داده‌شده بسیار کم است و تنها در آگهی‌های فروش خودرو مشاهده می‌شود که تعدادی از این خودروها باقیمت بسیار بالا از سوی فروشندگان عرضه می‌شود.
 در بررسی بیشتر این موضوع‌ و چگونگی کنترل قیمت بازار خودرو به گفت‌وگو با لطف‌الله سیاهکلی و الله‌وردی دهقانی، دو تن از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: 
عدم تناسب عرضه و تقاضا موجب شکل‌گیری قیمت‌‌های کاذب بازار خودرو خواهد شد
لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین ، آبیک، البرز و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر پر‌داخت و دراین‌باره عنوان کرد:افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر موضوعی درست است و متأسفانه به سبب کاهش عرضه شاهد افزایش قیمت‌می‌باشیم. این فرمول نه‌تنها در بازار خودرو بلکه در تمامی بازارها مطرح می‌باشد؛ مادامی‌که عرضه دچار نقصان شود، قیمت‌ها افزایشی خواهد شد. در بازار خودرو نیز همواره شاهد ناترازی بوده‌ایم و اینک نقصان عرضه تولید و مصرف مطرح می‌باشد.
وی با انتقاد از روند اجرای قانون واردات خودروهای نو و کارکرده افزود: مادامی‌که مصوبات مجلس شورای اسلامی که شامل دو قانون، ساماندهی بازارخودرو و واردات خودروی کارکرده می‌باشد، به اجرا نمی‌رسد و روند 
بسیار کندی را طی می‌کند، طبیعی است که شاهد وضعیت نا به‌سامان بازار باشیم. سیاهکلی تصریح کرد: قانون ساماندهی بازار خودرو بسیار کند اجرا‌می‌شود و آیین‌نامه واردات خودروی کارکرده نیز تاکنون ا‌ز سوی دولت ابلاغ و اعلام‌نشده است. بی‌شک مردم نیاز به خودرودارند و ناچار به خرید از بازار خودرو می‌شوند؛ ناترازی عرضه و تقاضا نیز موجب می‌گردد تا قیمت افزایشی شوند و مردم باقیمت بالا محصولات را خریداری کنند.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: ناترازی عرضه و تقاضا بازار را برهم می‌زند. 
دراین میان اگر تعداد متقاضیان افزایش یابد، ناترازی موجود نیز بیش‌ازپیش خواهد شد و قیمت‌ها شکل دلالی به خود خواهد گرفت. او متذکر شد: عدم تناسب عرضه و تقاضا موجب شکل‌گیری قیمت‌های کاذب خواهد شد. به طورحتم در این فرآیند چاره کار تنها اجرای مصوبات مجلس می‌باشد؛ ضرورت دارد تا قانون ساماندهی بازار خودرو و واردات خودروهای کارکرده به‌سرعت اجرایی شود. چنانچه این مهم عملیاتی نشود، بازار خودرو از کنترل خارج خواهد شد.نماینده مردم قزوین ، آبیک، البرز  درمجلس یازدهم یادآور شد:  مجلس وظیفه نظارتی دارد اما روند اجرایی در دست مجری قانون می‌باشد. دراین راستا ضرورت دارد تا دولت پاسخگو باشد و رسانه‌ها نیز علت تأخیر درروند اجرای قانون را از دولت، وزیرمربوطه و رئیس بانک مرکزی جویا شوند.  او اظهارکرد: دولت باید پاسخ دهد که چرا قانون تعیین تکلیف شده از سوی مجلس شورای اسلامی تاکنون انجام‌نشده است. این تأخیر 
در حالی است  که وظیفه مجریان مشخص‌شده و شیوه‌کار‌ نیز مبرهن شده است. زمانی عنوان می‌شد که قانون موردنیاز وجود ندارد،  دستورالعمل‌های موجود با مشکل مواجه است و تولیدکننده نیز مخالف و درصدد انحصار بازار خودرو است. حال‌می‌بینیم که تمامی مشکلات مرتفع و دیگر بهانه‌ای نیز وجود ندارد، اما همچنان درروند اجرای قانون تأخیر صورت می‌گیرد، عرضه کاهش می‌یابد و قیمت‌ها افزایشی‌ می‌گردد.سیاهکلی گفت:دولت می‌بایست پاسخگوی تأخیر‌ درروند اجرای قانون باشد چراکه مردم همواره از نمایندگان خود می‌پرسند و این مهم را مطالبه می‌کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی د‌ر پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: قانون ساماندهی بازار و واردات خودروی کارکرده دو امرمهمی است که از سوی دولت عنوان‌شده است. دولت این لایحه را به‌صورت دوفوریتی مطرح و مجلس نیز به‌سرعت آن را بررسی کرد. حال که مجلس در جهت همکاری با دولت گام برداشته ، خواهان تسریع روند اجرایی قانون است. کوششمان جهت  بهره این کار برای مردم ملموس شود و کام مردم از این اتفاق شیرین گردد.

الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس: 
بلاتکلیفی‌های ارزی تعادل بازار خودرو را برهم ز‌ده است
الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» با تأکید براین که  بازار خودرو دچار ناترازی است، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی با تصویب چندین طرح و لایحه کوشیده تا ناترازی بازار خودرو کاهش یابد و تعدیل گردد. قانون ساماندهی بازار خودرو و واردات خودروهای صفر و کارکرده ازجمله موضوعاتی است که مجلس 
شورای اسلامی آن را مصوب کرد تا تناسب عرضه و تقاضا  رقم بخورد و تعدیل قیمت‌ها صورت گیرد. متأسفانه سنگ‌اندازی‌هایی در مسیر اجرای قانون مشاهده می‌گردد و همواره بلاتکلیفی درروند تخصیص ارز مطرح می‌باشد. به سبب بلاتکلیفی‌های‌ موجود، بازار خودرو دچار ابهام شده و قیمت‌ها نیز افزایشی گشته است. دلیل این‌که می‌گوییم بازار خودرو دچار وضعیت نا به سامان می‌باشد این است که در روزهای نخست شاهد کاهش و افت قیمت در بازار بودیم و حال افزایش قیمت رخ‌داده است. چنانچه روند تصمیم‌گیری‌ها شفاف نشود و تسریع اجرای قانون در دستورکار قرار نگیرد، شاهد رشد مجدد قیمت در بازار خودرو خواهیم بود. 
وی درپاسخ به این‌که چرا باوجود افزایش قیمت همواره بازار خودرو دچار رکود معاملاتی است، افزود: مهم‌ترین عامل رکود معاملات در بازار، عدم شفافیت در تصمیم‌گیری‌های دولت نسبت به روند واردات خودروهای نو و کارکرده می‌باشد. دهقانی تصریح کرد: اقدام دولت نسبت به واردات خودروهای نو کافی نبوده و همواره نیاز است تا تأمین منابع ارزی لازم به قوت انجام شود. دولت باید مطابق با قانون عمل کند؛ به‌ویژه در خصوص قانونی که خود لایحه آن را ارائه کرده است. عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: لایحه واردات خودروهای کارکرده از سوی دولت به مجلس ارجاع شد. به طورحتم دولت در ابتدای این امر منابع قانون را تعیین و درنظر گرفته و سپس لایحه را به مجلس آورده است. بی‌شک هیچ لایحه‌ای بدون پشتوانه مالی ارجاع و عنوان نمی‌گردد. اگر این لایحه از سوی مجلس عنوان می‌‌شد ، ضرورت داشت تا درخصوص منابع آن تصمیم‌گیری می‌کردیم. 
او متذکر شد: دولت باید به‌صورت  شفاف قانون واردات خودرو را اجرا کند و امیدواری نسبت به کاهش قیمت خودرو را افزایش دهد. وی یادآور شد: به طورحتم با کاهش قیمت خودرو، عرضه افزایش و ناترازی‌های موجود کاهش پیدا خواهد کرد. کوششمان است که خودروسازهای داخلی به‌دنبال فضای رقابتی و تولید مطابق با استانداردهای لازم باشند. 
دهقانی تأکید کرد: فضای رقابتی تولید با تیراژ بالا را رقم خواهد داد و موجب افزایش رضایت عمومی مردم جامعه نسبت به کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد. این روند در میان‌مدت و همچنین بلندمدت ناترازی در حوزه انرژی را که اکنون مطرح می‌باشد، کاهش خواهد داد. بی‌شک چاره‌جویی درخصوص ناترازی موجود در حوزه انرژی نیز اهمیت فراوانی دارد چراکه به‌موجب ناترازی در این حوزه ناچار به واردات خواهیم بود و هزینه به کشور تحمیل خواهد شد. 
او در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: ضرورت دارد تا دولت طی اقدامی قاطع و انقلابی روند اجرای قانون واردات خودروهای نو و کارکرده را تسریع کند و با مدیریت براین فضا، زمینه تعدیل و تناسب قیمت را رقم بزند. 


 سبقت قیمت از اجرای  قانون واردات خودرو