کی یف در بن بست

بازارگرمی زلنسکی در چند قدمی شکست

فخرالدین اسدی
تحلیلگر مسائل بین الملل
   ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین فاش کرده است که ارتش این کشور خواهان جذب حداکثر ۵۰۰ هزار سرباز تازه نفس برای مقابله با تهاجم روسیه است. این ادعا در حالی صورت گرفته که شرایط میدانی نبرد به ضرر کی یف بوده و حتی آمریکا و اتحادیه اروپا مذاکراتی پنهان را با مسکو بر سر نحوه پایان جنگ کلید زده اند. در چنین شرایطی زلنسکی تبدیل به نماد شکست تمام عیار اوکراین شده و حتی حامیان غربی وی نیز بر سر حدود و ثغور حمایت از جنگ با یکدیگر دچار اختلافات عدیده ای شده اند. 
 سخنان معنادار زلنسکی
زلنسکی در کنفرانسی خبری در کی‌یف گفت که فرماندهان ارتش به دنبال جذب «۴۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر» هستند و اذعان کرد که این موضوعی «حساس» و پرهزینه است.او گفت که پیش از حمایت از این تصمیم نیازمند جزئیات بیشتر است و اشاره کرد که در حال حاضر ۵۰۰ هزار سرباز در جبهه‌ها خدمت می‌کنند.او بعد از آن اظهار نظر می‌کند که ارائه کمک‌ها به اوکراین از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا به مانع خورده است.پیشتر در ماه دسامبر جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا یک بسته کمک ۶۰ میلیارد دلاری برای اوکراین را مسدود کردند.این هفته نمایندگان کاخ سفید و وزارت خارجه گفتند که دولت درحال برنامه‌ریزی برای یک بسته کمک نظامی دیگر برای اوکراین است - اما توانایی‌اش برای ارسال کمک بیشتر محدود است مگر آنکه کنگره وارد عمل شود.بعد از آن مجارستان در هفته پیش کمک ۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین را مسدود کرد. با این حال رهبران اتحادیه اروپا گفتند که اوکراین نباید از دریافت کمک ناامید شود.
کمبود مهمات در جنگ اوکراین 
اوکراین در نبرد با نیروهای اشغالگر روسیه با کمبود مهمات روبه روست. روسیه در فوریه ۲۰۲۲ وارد مناقشه نظامی با اوکراین شد و اکنون، شاهد تسلط این کشور بر مناطقی گسترده از شرق اوکراین ( خصوصا در منطقه دونباس) هستیم.. ضدحمله اوکراین در آغاز فصل سرما به تدریج از نفس افتاد و این نگرانی هست که روسیه از نظر نظامی برتری پیدا کند.این در حالی بود که زلنسکی و حتی برخی اعضای ناتو مانند آمریکا و انگلیس حساب ویژه ای بر روی این ضدحمله بازکرده بودند. شکست ضد حمله اوکراینی ها از یک سو و سقوط شهر باخموت از سوی دیگر، دستان زلنسکی را در میدان نبرد بسته تر ساخته و از سوی دیگر،قدرت ریسک پذیری رئیس جمهور اوکراین در آینده را شدیدا کاهش داده است.دیگر برای سران ناتو مسجل شده که زلنسکی ( حتی با جلب حمایت حداکثری و مستمر ناتو) قدرت تسلط بر میدان نبرد را ندارد. ضمن آنکه افکار عمومی غرب نیز دیگر کشش و ظرفیت پیروی از سیاست های  جنگ طلبانه آمریکا و دیگر اعضای غربی ناتو را  ( در قبال جنگ اوکراین) ندارند. 
 مطالبات روسیه از کی یف
به نظر می رسد مقدمات چینش میز مذاکرات صلح اوکراین در حال انجام است.در این میان، روسیه مطالبات و اهدافی را دنبال می کند که بدون دستیابی به آنها قطعا صلح نهایی صورت نمی گیرد. اولنا زلنسکی، بانوی اول اوکراین، اخیرا در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی هشدار داد که اوکراینی‌ها بدون کمک بیشتر غرب در معرض «خطر مرگ» قرار دارند.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این هفته گفت که مسکو تا زمان برآورده شدن همه اهدافش به جنگ ادامه خواهد داد.او گفت که «صلح زمانی (در اوکراین) محقق خواهد شد که ما به اهداف خود رسیده باشیم» و اضافه کرد که این «هدف‌ها تغییر نمی‌کنند» و از «نازی‌زدایی، انحلال نظامی و (ایجاد) وضعیت بی‌طرف» به عنوان این اهداف نام برد.
همان گونه که مشخص است، اوکراین باید تضمین دهد که پس از جنگ ، به عنوان بازیگری بی طرف در معادلات نظامی جهان ایفای نقش خواهد کرد. موضوعی که برخی سران ناتو نیز شدیدا نسبت به آن موضع دارند!رهبر روسیه همچنین گفت که ۶۱۷ هزار سرباز روسیه هم اکنون در آنچه او «عملیات ویژه نظامی» می‌خواند شرکت دارند، اما اذعان کرد که نیروهای مسلح این کشور در زمینه سامانه‌های دفاع هوایی و ارتباطات مشکلاتی دارند و باید تولید پهپاد را افزایش دهند.
 کنفرانس خبری زلنسکی
کنفرانس خبری پایان سال زلنسکی در پایتخت اوکراین برگزار شد، اما زمان و مکان دقیق برگزاری آن مخفی نگاه داشته شد. رسانه‌های اوکراینی و خارجی دعوت شده به این کنفرانس در نامه‌هایی این جزئیات را دریافت کردند.او که طبق معمول با لباس نظامی حاضر شده بود در این کنفرانس دو ساعته به طیف وسیعی از سوالات پاسخ داد.او فاش کرد که فرماندهان ارشد اوکراین «پیشنهاد کرده‌اند ۴۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر دیگر را (برای جنگ) بسیج کنند.»
او گفت که این «یک رقم خیلی جدی است» و او پیش از تعهد نسبت به این طرح نیازمند مباحثات عمیق است.او گفت: «به جزئیات نیاز دارم: ارتش یک میلیون نفری اوکراین چه آینده‌ای خواهد داشت، برای کسانی که برای دو سال از کشور محافظت کرده‌اند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مسئله جابه جایی و تعطیلات نیروها را داریم. باید یک طرح جامع باشد.»
اما او هرگونه پیشنهاد برای بسیج زنان را مردود دانست.زلنسکی در پاسخ به سوال جسیکا پارکر خبرنگار بی‌بی‌سی در این باره که آیا ممکن است اوکراین در آستانه شروع روند باختن جنگ باشد قاطعانه پاسخ داد «نه.»او گزارش‌ها دایر بر وجود شکاف با والری زالوژنی، فرمانده ارشد ارتش اوکراین را کمرگ جلوه داد و گفت که با او «روابط کاری» دارد.او گفت که گفت وگوهای صلح با روسیه در این مقطع عملی نیست و تاکید کرد که او به دنبال احیای کامل مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی اوکراین از جمله کریمه خواهد بود.در طول این کنفرانس خبری، زلنسکی سعی داشت چهره‌ای مطمئن نمایش دهد اما گاه در واکنش به فشار خبرنگاران درباره گزارش‌های فساد در میان مقام‌های دولت و قانون‌گذاران اوکراینی عصبی و بدخلق به نظر می‌رسید.در هر حال، زلنسکی قطعا قدرت انکار بخش مهمی از حقایق میدانی و فرامتنی جاری در کشورش را ندارد! کی یف در این معادله نه به عنوان متغیر و بازیگری وابسته، بلکه به عنوان متغیری وابسته به ناتو ایفای نقش می کند و حتی قدرت تصمیم سازی های کلان و تعیین کننده را در این معادله پیچیده ندارد. غربگرایان اوکراینی قطعا ناچار به پرداخت هزینه های
 سنگین  اعتماد خود به آمریکا و اتحادیه اروپا خواهند بود. 
 بازارگرمی زلنسکی  در چند قدمی شکست
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو