نسخه Pdf

لزوم همگرایی دولت و مجلس به منظور تقویت تولید ملی در بودجه ۱۴۰۳‌بررسی شد:

ضرورت پایبندی مشترک دولت و مجلس به بودجه

گروه سیاسی 
نشست مشترک سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه به میزبانی رئیس جمهور مورخ روز شنبه، ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ برگزار شد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای بعد از ظهر شنبه در نشست مشترک خود که به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد، بر لزوم فراهم کردن زمینه‌های برگزاری انتخابات پرشور در اسفندماه تاکید کرده و راه های پیگیری و تداوم اقدامات امیدبخش از جانب هر ۳ قوه به منظور تحقق این امر را مورد بررسی قرار دادند. بررسی راه های تعامل دولت و مجلس در فرآیند تصویب بودجه ۱۴۰۳ با تکیه بر ضرورت تقویت تولید ملی از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود. موضوع همکاری قوا و همچنین دستگاه‌های نظارتی و اجرایی کشور یکی‌از‌مباحث مهمی است که همواره از سوی فعالان حوزه سیاسی و اقتصادی به منظور تقویت تولید ملی و اجرای درست لایحه بودجه ۱۴۰۳ عنوان و بررسی می‌گردد چراکه به موجب تعامل دولت و مجلس در سال جاری بسیاری از اهداف مطرح شده، تحقق یافت و نرخ تورم نیز که به یکی از موضوعات سخت و طاقت فرسا مبدل شده بود، کاهش یافت. افزون بر این در سایه تعامل دولت و مجلس، رشد اقتصادی پیش‌بینی شده، عملیاتی شد و رونق صادراتی نیز شکل گرفت. امری که می‌تواند زمینه ساز ارز آوری و تحقق منابع پیش‌بینی شده بودجه ۱۴۰۳ شود. به عقیده کارشناسان و وکلای ملت در بهارستان، لزوم تفاهم دولت و مجلس برای صرفه‌جویی در بودجه امری اساسی است و می‌بایست به عنوان رکن مهم در دستورکار قرا‌ر گیرد.پیش‌تر محمدباقر قالیاف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در نشست مشترک با رئیس جمهور، معاون اول و وزرای دولت اظهارکرده بود: راه تحول این است که همه ما این برنامه‌ای که مصوب می‌شود را میثاق ملی دانسته و خارج از آن عمل نکنیم و ما برای اجرای برنامه به منابع نیاز داریم دولت و مجلس شورای اسلامی برای تامین منابع باید در اوج همکاری باشد و نباید دست در جیب مردم کند کما این‌که تا به امروز مجلس شورای اسلامی و دولت در این موضوع اتفاق نظر داشتند. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید داشت: اگرچه برخی دوست دارند اختلاف سلیقه و مباحثه کارشناسی را تبدیل به اختلاف بین قوا کنند اما بنده می‌گویم که هرگز در جبهه انقلاب چنین اتفاقی نخواهد افتاد. در بررسی بیش‌تر این موضوع و لزوم همگرایی دولت و مجلس به منظور تقویت تولید ملی در بودجه سال آینده با محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس و رسول فرخی،عضو هیئت رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به گفت‌‌‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس:
تولید ملی در سایه تعامل دولت و مجلس تقویت خواهد شد
محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت»  به تشریح نشست سران قوا پر‌داخت و با اشاره به لزوم تعامل مجلس و دولت که یکی از موضوعات اصلی نشست مشترک سران قوای مجریه مقننه و قضائیه به میزبانی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور بود،  اظهارکرد:برنامه هفتم توسعه ۷ ساله می‌باشد و  به سبب تعامل دولت و مجلس به تصویب رسیده است. خوشبختانه احکام خوبی به سبب همراهی دولت با مجلس مقرر شد که هریک ابعاد مختلفی از حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را دربرمی‌گیرد. وی افزود: موضوع فراهم سازی زیرساخت‌ها و فعالیت‌های عمرانی که ا‌زموضوعات مهم برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۳ می‌باشد، امری است که در گرو تعامل دولت و مجلس می‌باشد. جوکار تصریح کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۳ برشی یک ساله از برنامه هفتم توسعه می‌باشد. آنچه که می‌بایست طی یک‌سال اجرا شود، محقق نخواهد شد مگر با تعامل دولت و مجلس که امری مهم و اساسی است. 
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۳ باید اهداف کمی برنامه هفتم توسعه را تحقق ببخشد و توام با برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلندمدت باشد. شرایط نباید به گونه‌ای رقم بخورد که در پایان برنامه هفتم توسعه، تنها ۳۰ درصد از برنامه تحقق پیدا کند و شرایطی همچون برنامه ششم توسعه رقم بخورد. 
او متذکر شد: به موجب لایحه بودجه ۱۴۰۳ می‌توان برنامه هفتم توسعه را رصد کرد و شیوه اجرایی و درصد تحقق آن را دریافت. چنانچه تامین منابع و مصارف را به گونه‌ای ببینیم که اعداد و ارقام تحقق و واقع‌گرایانه باشد، تولید ملی تقویت خواهد شد و شرایط اقتصادی به صورت سالانه بهبود پیدا خواهد کرد و توام با رشد خواهد بود به گونه‌ای که در پایان برنامه هفتم، حداکثر میزان تحقق برنامه رقم بخورد. 
وی یادآور شد: حداکثر میزان تحقق برنامه هفتم توسعه در سایه تعامل دولت و مجلس شورای اسلامی خواهد بود. همکاری دولت و مجلس می‌تواند  یکایک اهداف را عملیاتی سازد.
جوکار گفت: دولت و مجلس نباید جدا از یک‌دیگر حرکت کنند. خوشبختانه از زمان شروع دولت سیزدهم و آغاز به کار‌مجلس یازدهم تعامل خوبی شکل گرفت و بسیاری از اهداف محقق شد. درجریان بررسی‌های کمیسیون تلفیق و صحن مجلس نیز همکاری‌های بسیار خوبی شکل گرفت که منجر به برنامه ریزی‌های‌درست و تصویب قوانین حائز اهمیت شد. 
وی در پایان این گفت‌‌وگو اظهارداشت: مادامی که زیرساخت‌های مور‌نیاز فراهم گردد و  منابع موردنیاز تحقق یابد و وصول شود، اهداف پیش‌برد تولید عملیاتی خواهد شد و شکل اجرایی به خود خواهد گرفت. بنابراین تعامل دولت ‌و مجلس و روند اجرایی برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۳ موجب تقویت تولید ملی خواهد شد. به سبب رشد تولید، اقتصاد بهبود پیدا خواهد کرد و خرید قدرت و معیشت مردم نیز تقویت خواهد شد. امروز در حوزه اقتصادی بیش از هرچیز بهبود معیشت و سفره مردم اهمیت دارد. براین اساس ضرورت دارد تا به گونه ای  عمل شود که مر‌دم اثرات مثبت را احساس کنند و شاهد رشد اقتصادی باشند. 

رسول فرخی،عضو هیئت رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس:
تعامل سازنده با حفظ قاعده هر قوه می‌تواند  اهداف کشور را در سطح کلان عملیاتی سازد
رسول فرخی، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل و عضو هیئت رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به لزوم همگرایی دولت و مجلس به منظور تقویت تولید ملی در بودجه  ۱۴۰۳ عنوان کرد: یکی از مباحث مهمی که در نظام مردم سالاری دینی وجود دارد، تعامل سران قوا با یک‌دیگر می‌باشد. به طورحتم تعامل و همکاری‌ سران قوا‌ موجب‌ تحقق درست اهداف پیش بینی شده می‌گردد و نقاط قوت را
 بیش از پیش تقویت می‌سازد. وی افزود: به موجب تعامل دولت و مجلس شورای اسلامی که‌ خوشبختانه طی چندسال گذشته نیز به خوبی دیده شده، قوانین بسیار‌خوبی مصوب و اجرایی‌ خواهد شد و اثرات رشد اقتصادی و تغییرات گسترده در جامعه ملموس خواهد شد. فرخی تصریح کرد: مادامی که تعامل دولت و مجلس در دستورکار باشد، مر‌دم اثرات رشد اقتصادی را احساس خواهند کر‌د و این خود گامی در راستای پیشرفت روز افزون کشور است. به موجب چنین رویکردی می‌توان به سهولت نقاط ضعف را شناسایی و آن‌ها را برطرف کرد. 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: ما‌دامی که نقاط ضعف به سبب همکاری و تعامل رفع شوند به نقاط قوت تبدیل و به درستی ریشه یابی
 خواهند شد. تبدیل شدن نقاط ضعف به نقاط قوت می‌تواند مسیر توسعه اقتصادی را همواره تر سازد و موجب تسریع دیگر اهداف در سایر حوزه‌ها همچون حوزه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شود. 
نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان متذکر شد: تعامل سازنده با حفظ قاعده هر قوه می‌تواند اهداف را در سطح کلان عملیاتی سازد. به سبب همکاری سازنده سران قوا است که قوانین مصوب شده مجلس به درستی اجرا خواهد شد. 
او یادآور شد: هرقانون مصوب شده از سوی مجلس نیازمند شیوه درست عملیاتی از سوی‌ قوه مجریه و شیوه نظارتی صحیح از سوی قوه قضائیه می‌باشد. براین اساس هرقوه اگرچه که سازمانی مستقل است اما یک‌دیگر را در مسیر رسیدن به اهداف و پیشرفت اقتصادی هدایت خواهند کرد. 
فرخی در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: همگرایی دولت و مجلس موجب تقویت تولید ملی در جریان بودجه ۱۴۰۳ خواهد شد و اثرات خود را در سطح جامعه اعمال خواهد کرد. خوشبختانه تاکنون تعامل میان سران قوا بسیار خوب بوده و خروجی حائزاهمیتی داشته است؛ صحت این موضوع را‌می‌توان از قوانین مصوب مجلس یازدهم که‌ حال‌ اجرا و عملیاتی شده است، بررسی کرد. به عنوان مثال اکنون موضوع مهمی همچون رتبه بندی فرهنگیان در‌دستورکار قرار گرفته است. قوانین کسب و کار وصدور مجوزها نیز تسهیل شده و موانع گذشته‌شان برطرف شده است. تعامل دولت و مجلس در سال ۱۴۰۲ بسیار قابل توجه بوده و مشکلات بسیاری نیز بدین سبب مرتفع شده است. ضرورت دارد تا این تعامل در مسیر بودجه ۱۴۰۳ نیز دردستورکار قرار گیرد تا رشد اقتصادی بیش از پیش شود و مردم نتیجه آن را احساس کنند. 

ضرورت پایبندی مشترک دولت و مجلس به بودجه