چند نکته اجتماعی به بهانه پخش گناه فرشته

چرا همیشه دانه‌درشت‌های فاسد در امنیت هستند؟

فرهاد مسعودی 
قسمت پنجم سریال گناه فرشته هم پخش شد تا زوایای فساد اقتصادی و درگیری أصناف مختلف با این پرونده وارد فاز تازه‌ای شود. یک دختر جوان از طبقه فرودست جامعه به قتل یک مرد ثروتمند و صاحب نفوذ، متهم می‌شود، او ادعای بی گناهی دارد و خانواده مقتول که اتفاقا از دانه درشت‌های اقتصادی در کشور است و پرونده‌های کهنه و گره‌خورده‌ای دارند، خواستار قصاص فوری دختر هستند. این سریال در قسمت چهارم، با مرگ یک خبرنگار قدیمی که اطلاعاتی درباره قتل‌های زنجیره‌ای مفسدان اقتصادی داشت، وارد موضوع دیگری شد: چرا همیشه مفسدان اقتصادی و دانه درشت‌ها در حاشیه امن هستند و این طبقه متوسط و حتی طبقه فرودست جامعه است که قربانی زیاده‌خواهی  دانه درشت‌ها می‌شود؟ 
در قسمت پنجم نیز مشخص شد، اژدهای فساد حتی سراغ وکیل تسخیری متهم فرودست هم آمده و او را آلوده کرده است... 
بسیاری معتقدند یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود مفسدان اقتصادی در حاشیه امن بمانند، ضعف نهادهای نظارتی و قضائی است. این نهادها باید به‌طور جدی و مستقل به فعالیت‌های اقتصادی افراد و شرکت‌ها نظارت داشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، برخورد قانونی کنند. اما در کشور ما، ظاهرا برخی از این نهادها در جریان مواجهه با فساد، تحت نفوذ قدرت‌های اقتصادی و سیاسی قرار می‌گیرند و مصلحت را به عدالت ترجیح می‌دهند. در نتیجه، جرایم اقتصادی اغلب بدون مجازات می‌ماند و مفسدان اقتصادی بعضا می‌توانند با خیال راحت به فعالیت‌های خود ادامه دهند.  
از سوی دیگر، به معضل مهم این سال‌های کشور نیز تلویحا در سریال اشاره شد؛ ماجرای «سوت زنی» و روزنامه‌نگاری تحقیقی یا افشاگرانه...آیا افشاگران فساد در سال های اخیر به عنوان پرچمداران مبارزه با فساد شناخته شدند یا با برخوردهای قهری و گاه بی محلی، به حاشیه رفتند و گاه حتی با برخورد سخت مواجه شدند؟ 
ترس همکار رسانه‌ای حامد تهرانی از خودکشی ناگهانی روزنامه‌نگار افشاگر و یا مفقود شدن وکیل تسخیری در سکانس پایانی قسمت پنجم، نشانه‌های تلخی است از تبعات فساد چند لایه که هم با افشاگران برخورد می‌کند و هم با همکارانی که شاید بر سر دوراهی رانت و حقیقت مردد شده باشند. همه این نشانه‌های ریز و درشت در این سریال، همچنین تاخیر سیستم قضائی و انتظامی، منجر به این می‌شود که دانه‌درشت‌ها همواره در حال خرید و فروش و حاشیه امن خود هستند. سریال تلویحا از بازوی رسانه‌ای در نقاط مختلف کمک می‌گیرد تا به طور عینی به رکن چهارم دموکراسی اشاره کند؛ چرا که رسانه‌ها به راحتی می‌توانند نقش مهمی در مبارزه با فساد اقتصادی ایفا کنند. هم با افشاگری برای روشن شدن حقیقت و بسیج افکار عمومی علیه فساد و مفسدان اقتصادی. در قسمت چهارم شاهد بودیم که محمود واعظ یادگار دوران خوب روزنامه‌نگاری چطور با انتشار گزارش‌هایی درباره فساد عشیری و شرکایش از جمله جرجانی جلوی اتفاقات مهمی را گرفته بوده است...  در واقع کاگردان می‌خواهد بگوید اراده سیاسی جدی از سوی حکومت و مردم می‌تواند جلوی شکل‌گیری فساد اقتصادی و نابودی طبقه فرودست جامعه را بگیرد و دانه درشت‌ها
 را از حاشیه امن بیرون بیاورد. در سریال گناه فرشته، حامد تهرانی، وکیل فرشته، به‌عنوان نماد مبارزه با فساد اقتصادی و دفاع از حقوق مردم معرفی می‌شود. او علی‌رغم موانع و تهدیداتی که از سوی افراد قدرتمند با آن مواجه می‌شود، به تلاش خود برای اثبات بی‌گناهی فرشته و افشای حقیقت ادامه می‌دهد. این نمادسازی می‌تواند به افزایش آگاهی عمومی و حمایت از مبارزه با فساد اقتصادی کمک کند. باید منتظر قسمت‌های آینده و سرنوشت فرشته در این سریال باشیم. دختری که سعی می‌کند در انبوه اتهامات بی‌اساس به زندگی و بقای خود فکر کند و تا جایی که می‌تواند از گناهی که برای او نوشتند فاصله بگیرد.
 چرا همیشه دانه‌درشت‌های فاسد در امنیت هستند؟