سیدابراهیم رئیسی مطرح کرد:

انقلاب اسلامی دانش‌محور است

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در آیین تجلیل از مدال‌آوران المپیادهای جهانی در سخنانی ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه مبارک فجر گفت: انقلاب اسلامی توجه به علم و معرفت افزایی را همواره موردتوجه و تأکید داشته است.
به گزارش مهر، وی افزود: امام بزرگوار ما به‌عنوان رهبر این انقلاب یک عالم فرزانه بود. شما اثرات علمی امام را اگر ملاحظه کنید، مشاهده می‌کنید که ایشان علی‌رغم سن و سال بالا و اشتغالات فراوانی که داشتند حدود ۵۰ جلد کتاب به‌عنوان کتاب‌های مرجع نگاشتند.
رئیسی ادامه داد: این کتاب‌ها که به آن مراجعه می‌شود ازجمله کتاب‌های فقهی، فلسفی، حقوقی و کلامی و نیز کتاب‌های اخلاقی و عرفانی است که به‌عنوان کتاب‌هایی ارزشمند به نگارش درآوردند.
رئیس‌جمهور در ادامه بیان کرد: امام راحل سخنانی را در کتاب‌های خود مطرح کردند که اساتید و علمای بزرگ قبل از ایشان این سخنان را نداشتند و همه آن‌ها مبتنی بر اصول و مبانی است.
وی افزود: امروز نیز سکاندار این انقلاب و  پرچمدار آن‌یک عالم فرزانه است که همواره بر رشد و پیشرفت علم و دانش تأکید می‌کند.
رئیس‌جمهور گفت: اگر بخواهیم مراکز علمی قبل از انقلاب را با اکنون مقایسه کنیم کاملاً متوجه می‌شویم که آن زمان چقدر دانشگاه و دانشجو داشتیم و امروز چقدر داریم و چقدر رشد صورت گرفته است به‌گونه‌ای که اکنون حدود ۱۰۰ هزار نفر فقط عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌ها هستند.
وی ادامه داد: با بررسی مراکز علمی و پژوهشی باید گفت، تعداد مقالات علمی در سال ۵۶ حدود ۵۰۰ مقاله بود و امروز به حدود ۷۸ هزار مقاله رسیده است. رئیسی تصریح کرد: ما قبل از انقلاب مجلات علمی نداشتیم و در حال حاضر ۳۰۰ مجله در این بخش‌داریم.
حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر ضرورت ارتقاء  علمی کشور، گفت: ارتقاء علم و رتبه علمی که در کشور وجود دارد، نشان‌دهنده آن است که انقلاب به علم، عالم و معرفت افزایی و نیز علم‌آموزی توجه ویژه دارد و به دنبال به‌کارگیری این علم و دانش در جامعه است.
وی اذعان کرد: تأکید رهبری بر آنکه کارها به‌صورت علمی و دانش‌بنیان انجام شود، این است که علومی که در مدرسه و دانشگاه آموخته می‌شود، به‌صورت فناوری پایه به جامعه منتقل شود، لذا رهبری همواره به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان تأکیددارند تا آثار علوم به جامعه منتقل شود.
حجت‌الاسلام رئیسی بابیان آنکه علم و عالم در کشور بسیار موردتوجه است، گفت: ظرفیت‌های علمی ما بسیار بالا است و جوانان و نوجوانان ما می‌توانند در عرصه‌های داخلی و خارجی افتخار بیافریند، کما اینکه این جلسه هم در تجلیل از مقام آنانی است که افتخارآفرینی داشته‌اند و موجب شدند پرچم جمهوری اسلامی برافراشته شود و سرود جمهوری اسلامی نواخته شود اما باید این افتخارات حفظ‌شده و ارتقاء یابد.
رئیسی اذعان کرد: حتماً باید مسیر رشد و تعالی را اولاً برای خودتان و سپس برای جامعه داشته باشید و جامعه را از آثار علوم مثل فیزیک شیمی و ریاضی، برخوردار کنید و باید جامعه به دست شما بهره‌مند و برخوردار شود زیرا اینکه صرفاً رتبه علمی آورده شود و شغلی و درآمدی کسب شود موجب نقش‌آفرینی در جامعه نمی‌شود.
حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: توجه به حل مسئله و مشکل و کمک به جامعه و مردم موضوع بسیار مهمی است. ما باید افراد مؤثری در جامعه باشیم و این اثرگذاری بسیار اهمیت دارد.
رئیس‌جمهور بابیان اینکه موضوع شاگرد پروری و نخبه پروری موضوعی بسیار مهم است، گفت: شما نباید در این جایگاه متوقف شوید و باید تلاش کنید که از این جایگاه علمی به مردم خدمت کرده و گره‌گشایی از مشکلات جامعه داشته باشید.حجت‌الاسلام رئیسی اظهار داشت: عرصه خلاقیت و نوآوری و نظریه‌پردازی بسیار مهم و بااهمیت است. پیشینیان سخنانی گفتند که محترم است و جایگاهشان محفوظ است اما آیا ما هم باید همان سخنان را بگوییم، لذا باید بر اساس مبانی استوار نظریات و سخنانی نو گفته شود و این درواقع همان سخن از نظریه‌پردازی است.
وی ادامه داد: شاگردانی بودند که زمانی که کتاب خود را نوشتند سخنان جدید و نظرات نویی داشتند که نشان می‌داد، سواد وتوان علمی آن‌ها از استادشان بیشتر است. البته شأن استاد محفوظ است اما راه نظریه‌پردازی و ارائه سخنان نو همواره باز است.
رئیس‌جمهور گفت: مسیر و راه اندیشه و فکر کردن باشگاه دانش‌پژوهان جوان است و باید گفت این باشگاه دانش‌پژوهان جوان درواقع اندیشه ورزی است. در این باشگاه باید از نتیجه مبارزات فکر و اندیشه نو خلق شود به‌گونه‌ای که مسائلی را که غربی‌ها نتوانستند حل کنند توسط شما در این باشگاه حل‌شود چون ما می‌توانیم درس صنعت معدن کشاورزی آب برق و سایر عرصه‌ها خیلی کارها را انجام دهیم.وی ادامه داد: نخبگان علمی ما نشان دادند که می‌توانند در جایگاه‌های رفیع علمی قرار بگیرند و به جایگاه‌های برتر صعود کنند و باید شاهد آن باشیم که از جمع این نخبگان علمی حل مسائل و مشکلات صورت گیرد.
رئیس قوه اجرایی کشور بیان کرد: لازم است تا نخبگان شناسایی‌شده که موضوعی مهم است.
رئیس‌جمهور افزود: برای حل مسائل حتماً باید در کارگروه‌ها نخبگان را دعوت کرد و در نشست‌هایی کارها و مشکلات توسط آنان را کارشناسی کرد.رئیسی بیان کرد: در رابطه با تجهیزات باشگاه دانش‌پژوهان، دولت کاملاً موافق است و باید اقدامات لازم انجام شود. در عین حال نسبت به جذب نیرو همواره تأکید داشتم باید عدالت برقرار باشد و شایستگان موردتوجه باشند و با توجه به شایستگی‌ها به کار گرفته شوند.
رئیس‌جمهور اذعان کرد: همه باید تلاش کنند تا این باشگاه نماد علم افزایی و علم‌آموزی و کاربرد علم و دانش در جامعه شود.
انقلاب اسلامی دانش‌محور است