فرهاد بیضایی، کارشناس بازار مسکن مطرح کرد:

ضرورت تدوین بسته مالیاتی در حوزه املاک و مستغلات با اولویت مالیات بر‌ دارایی

فرهاد بیضایی، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با تأکید بر لزوم در نظرگیری پایه‌های مالیاتی پایدار در حوزه مسکن اظهارکرد: درحال حاضر شناخت مناسبی از مالیات‌هایی که می‌بایست درحوزه مسکن اخذ شود وجود ندارد و کارکرد این مالیات‌ها تبیین نشده است. در‌گام نخست ضرورت دارد تا مبرهن گردد در بازار مسکن به دنبال چه چیز هستیم و درصدد برنامه‌ریزی برای اعمال کدام مهم می‌باشیم. مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس در قالب بودجه مطرح است و پایه مالیاتی پایدار تلقی نخواهد شد. براین اساس سازمان امورمالیاتی نیز نمی‌تواند به‌عنوان پایه پایدار به آن نگاه کند و‌ زیرساخت‌های لازم را شکل دهد. 
وی افزود: مالیات بر خانه‌های خالی نیازمند اطلاعات دقیق و شناخت مناسب است. همچنین می‌بایست مشخص شود که از این قانون چه کارکردی انتظار می‌رود. نکته دیگری که در قانون مالیات برخانه‌های خالی مطرح است، کارکرد منطقه‌ای است. بدین معنا که در برخی نقاط همچون سواحل جنوبی کشور داشتن خانه دوم تشویق می‌شود و در برخی نقاط همچون تهران چنین نیست و خانه‌های دوم و خالی مشمول مالیات می‌شوند. 
بیضایی گفت: به نظر می‌رسد قانون مالیات بر خانه‌های خالی نیازمند برنامه‌ریزی و بازنگری است تا منشأ اثر باشد. متأسفانه خانه‌های خالی نیز به‌درستی شناسایی نشده‌ و اطلاعات موجود مبتنی بر آماری بوده که مرکز آمار تبیین کرده است. 
کارشناس مسکن همچنین خاطرنشان کرد: گزارش مرکز آمار‌ مبتنی بر‌محاسبه واحدها‌ با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد است. دراین میان ممکن است که خانه‌ای خالی باشد اما قابلیت سکونت نداشته باشد. همچنین ممکن است که واحدی مشکلاتی همچون تکمیل مراحل نهایی ساخت و نازک‌کاری داشته باشد و پایان کار دریافت نکرده باشد. براین اساس گزارش مرکز‌ آمار دقیق نبوده و وزارت راه و شهر‌سازی اقدام به شناسایی خانه‌های خالی کرده تا بتواند واحدهای خالی را شناسایی و گزارش‌های نادرست را جبران کند. او متذکر شد: تصور می‌شد که وزارت راه و شهرسازی با استفاد‌ه از سامانه‌های موجود و تقاطع گیری اقدام به تکمیل بانک اطلاعاتی خانه‌های خالی کند اما این وزارتخانه مسیر دیگری پیش گرفت که‌ کارآمد تلقی نمی‌گردد. از‌جمله روش‌های شناسایی وزارت راه و شهرسازی ارسال پیامک و تماس تلفنی اپراتور‌ها با افرادی بود که به نظر می‌رسید مالکان خانه‌های خالی باشند. به‌موجب این اقدام و مطابق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی ۴۰ هزار واحد شناسایی‌شده و از این میزان ۱۹ هزار واحد به سازمان امورمالیاتی معرفی شدند که چیزی حدود یک‌دهم درصد آمارهای ابتدایی است. چنانچه این جمعیت   مشمول‌مالیات دقیق شود، اثر حقیقی بر بازار و کنترل قیمت مسکن نخواهد داشت. ‌وی در‌پایان این گفت‌وگو یا‌دآور شد: نیاز امروز بازار مسکن تنها مالیات بر‌خانه‌های خالی نیست ضرور‌ت دارد تا یک بسته مالیاتی در حوزه املاک و مستغلات داشته باشیم. در رأس‌ این فرآیند می‌بایست مالیات بر‌ دارایی باشد که اثرگذاری بسیار بالایی دارد. گفتنی است مادامی‌که یک اقدام مالیاتی اثرگذاری بالایی داشته باشد، کارکرد بیشتری نیز در بازار‌مسکن اعمال خواهد کرد. 
ضرورت تدوین بسته مالیاتی در حوزه  املاک و مستغلات با اولویت مالیات بر‌ دارایی