محمد رشیدی عضو هیئت‌رئیسه مجلس :

توسعه شبکه‌های ترانزیتی نیازمند سرمایه‌گذاری‌ خارجی‌ است

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» اظهارکرد: توسعه ترانزیت نیازمند به‌کارگیری و فراهم‌سازی‌ زیرساخت‌های موردنیاز است. بنابراین به‌منظور استمرار رشد ترانزیت می‌بایست زیرساخت‌های موجود را تقویت کنیم. هرآنقدر که ترانزیت تقویت گردد، مسیر تردد اقتصادی منطقه از ایران عبور بیشتری پیدا خواهد کرد و منافع اقتصادی رقم خواهد خورد. 
وی با تأکید بر لزوم ارتقای زیرساخت‌های موردنیاز برای گسترش شبکه ترانزیتی افزود: عدم ارتقای زیرساخت‌ها موجب آسیب شبکه حمل‌ونقل خواهد شد. ضرورت دارد تا به موضوعات مختلف از منظر توجیه اقتصادی توجه کنیم. ترانزیت از‌ مبدأ کشور ایران اگر توجیه اقتصادی داشته باشد، امری حائز اهمیت است و می‌بایست در پی تقویت آن بود. در مقابل نیز اگر مؤلفه‌هایی برای کشور منافع اقتصادی نداشته باشد می‌بایست از‌ آن خودداری کرد. 
رشیدی تصریح کرد: شرایط باید به‌گونه‌ای رقم بخورد که درآمدهای حاصل از ترانزیت کالا صرف تقویت زیرساخت‌های موجود شود. متأسفانه اکنون زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای در برخی بخش‌ها نقص دارد. به طورمثال راه‌آهن کرمانشاه به خسروی یک مسیر دارای ظرفیت است که به سهولت می‌تواند به عراق متصل و سپس به سوریه، اردن، آفریقا و کشورهای آسیای میانه برود. متأسفانه تکمیل راه‌آهن کرمانشاه-خسروی  طی این سال‌ها مورد غفلت قرارگرفته و اعتباری صرف آن نشده است. اگر زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای تقویت گردد، می‌توانیم شاهد رشد ترانزیت کالا بیش‌ازپیش باشیم و روند خوبی را طی سال ۱۴۰۳ رقم بزنیم.  
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته نیازهای زیرساختی ترانزیت چندان موردتوجه قرار نگرفته و متأسفانه در بخش‌های هوایی نیز به سبب اعمال تحریم‌ها موقعیت مطلوب را از دست دادیم. کشورهایی همچون قطر و امارات اکنون تبدیل به هاب منطقه شده‌اند و درآمدهای بسیاری کسب می‌کنند. 
او با اشاره به لزوم تقویت ترانزیت جاده‌ای بیان کرد: توسعه ترانزیت جاده‌ای امری حائزاهمیت است و خوشبختانه دولت سیزدهم کوشیده تا این زیرساخت‌ها را تقویت کند اما در شرایط کنونی تنها تقویت زیرساخت‌ها کافی نیست و نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی می‌باشیم. در این راستا باید اجازه دهیم تا سرمایه‌گذاران خارجی به میدان بیایند و توسعه زیرساخت‌ها را عملیاتی کنند. 
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم متذکر شد: به طورحتم تقویت مسیرهای ترانزیتی به تحقق شعارسال نیز کمک خواهد کرد چراکه به‌موجب این امر تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا خواهد کرد مشروط برآنکه زیرساخت‌های موردنیاز فراهم گردد. 
او یادآور شد: باید بکوشیم تا کار، سرمایه و تولید کشور از مسیرهای مختلف تأمین و تقویت گردد. دراین مسیر می‌بایست از ظرفیت‌های بخش خصوصی که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است، بهره بگیریم. 
رشیدی در پایان این گفت‌وگو اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خوب جغرافیایی دارد و به سبب اتصال به کشورهای آسیای میانه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، شرق آسیا و اتصال به اروپا از مسیر ترکیه فرصت ترانزیتی غنی دارد. طی دو سال اخیر به ۷ منطقه آزاد جدید مجوز داده شد که متأسفانه تاکنون اتفاق جدیدی از‌این مبادی صورت نگرفته است. اگر بنا به عدم فعالیت بود چرا مجوز موردنیاز صادر گشت؟ مناطق آزاد باید با مشارکت بخش خصوصی شکل‌ بگیرند. تکمیل زیرساخت مناطق آزاد اهمیت فراوانی دارد چراکه این مناطق ظرفیت‌های جدی برای ترانزیت دارند. 
توسعه شبکه‌های ترانزیتی نیازمند  سرمایه‌گذاری‌ خارجی‌ است