آغاز جنگ اقتصادی آمریکا و چین

اگرچه تصور می شد جنگ اقتصادی آمریکا و چین به انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر 2024( در صورت پیروزی ترامپ) موکول شود اما این نبرد علنی بسیار زودتر از آنچه تصور می شد رقم خورده است! ممنوعیت تیک تاک در آمریکا، نقطه آشکارساز این نبرد بوده و متعاقبا، چینی ها نیز تصمیم گرفته اند مهار جنگ اقتصادی واشنگتن علیه خود را در حوزه اقتصاد فناوری و اطلاعات کلید بزنند. به عبارت بهتر، جنگ اقتصادی واشنگتن و پکن این بار از حوزه فناوری آغاز شده و به دیگر حوزه ها از جمله کشاورزی و صنعت نیز تعمیم خواهد یافت.در دوران ریاست جمهوری ترامپ، در بین سال‌های 2016 تا 2020  این جنگ بیشتر خود رادر حوزه کشاورزی عیان ساخت و سیاست‌های حمایت گرایانه دولت وقت آمریکا، تبدیل به دستمایه ای برای آغاز یک نبرد تمام عیار مالی و اعتباری میان طرفین گردید. 
اکنون هنوز خبری از بازگشت ترامپ به کاخ سفید نیست اما زمزمه های جنگ اقتصادی بار دیگر میان دو بازیگر اقتصادی جهان تبدیل به یک واقعیت شده است. یک روز پس از آن که مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در مصوبه‌ای تاریخی و فراجناحی به شبکه اجتماعی تیک‌تاک فرجه‌ای ۶ ماهه داد و این شبکه را تهدید به ممنوعیت در خاک آمریکا کرد، پکن به آن واکنش نشان داده و گفته در صورت لزوم علیه آن «اقدام ضروری» خواهد کرد.اخیرا ۳۵۲ عضو مجلس نمایندگان آمریکا (در برابر ۶۵ مخالف) به طرحی آری گفتند که در‌آن به تیک تاک هشدار داده شده ظرف ۶ ماه (از زمان تصویب نهایی این طرح) باید همه زیرساخت‌ها و ارتباطات بنیادی خود با شرکت متولی و مادر در پکن - گروه بایت دنس - را قطع کند وگرنه باید منتظر ممنوع شدن استفاده از این اپلیکیشن در داخل خاک آمریکا باشد.تیک تاک بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر در آمریکا دارد که با توجه به میانگین سنی آنها می‌توان این آمار را به معنای عضویت بیش از نیمی از شهروندان بالای ۱۰ سال ایالات متحده در تیک تاک دانست.
این مصوبه اکنون باید در مجلس سنای آمریکا هم به تصویب برسد و سپس برای امضای رئیس‌جمهوری به کاخ‌سفید برود و به عنوان قانون اجرایی شود. با این حال، جو بایدن، رئیس جمهور  آمریکا گفته در صورت تصویب نهایی کنگره، او هم موافق امضای این مصوبه است. اظهارنظری که می‌تواند شانس موافقت سنا با آن را افزایش دهد و بر سنگینی تهدید کنگره علیه تیک تاک بیفزاید.
نکته قابل توجه اینکه برخی اعضای دولت ترامپ نیز اکنون به این مناقشه ورود پیدا کرده اند. استیو منوچین، وزیر دارایی سابق آمریکا در دوره دونالد ترامپ، گفت که مشغول گردآوری تیمی از کارشناسان شده که مأموریت آنها ورود به هرگونه مناقصه یا مزایده برای خرید تیک تاک است. منوچین به شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا گفته از نظر او  تیک تاک به لحاظ تجاری و اقتصادی یک «کسب و کار عالی» است. در واکنشی دیگر، شو زی چیو، مدیرعامل تیک تاک که مقر شرکت مادر آن - بایت دنس- در پکن است، گفته است مصوبه مجلس نمایندگان کنگره آمریکا «میلیاردها دلار درآمد را از جیب کسب و کارهای کوچک مستقر در تیک تاک، در خواهد آورد».
آغاز جنگ اقتصادی  آمریکا و چین