در راستای بیانات مقام معظم رهبری و نقش کلیدی جامعه کارگری مطرح شد؛

لزوم تضمین امنیت شغلی و ایمنی نیروی کار

گروه اقتصادی 
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز چهارشنبه، مورخ ۵ اردیبهشت در دیدار هزاران نفر از کارگران، بابیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرقانع و نجیب کارگر پرداختند و گفتند: حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد.
 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر صمیمانه از تلاش، نجابت و همت جامعه کارگری، بوسه پیامبر(ص) بر دستان پینه‌بسته یک کارگر را بالاترین تجلیل از کار و کارگر خواندند و افزودند: اسلام برای کار و عمل، ارزش و احترام ذاتی قائل است و براساس آموزه‌های قرآنی و روایی، تلاش هر فرد برای کسب روزی و نان حلال، همچون عبادات، عمل صالح محسوب می‌شود. ایشان توجه افکار عمومی به «نگاه اسلام به کار و کارگر» را ضرورتی مهم و زمینه‌ساز پیشرفت کشور دانستند و افزودند: دنیای مادی برای کارگر، صرفابه‌عنوان وسیله تولیدثروت، اهمیت قائل است؛ اما اسلام به علت قائل بودن ارزش مبنایی برای کار، کارگر را نیز دارای ارزش ذاتی می‌داند؛ به‌گونه‌ای که به فرموده پیامبر خاتم(ص)، خداوند هرکسی که کارش را درست، متقن و محکم انجام دهد، دوست دارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به استناد آمار، جامعه کارگری و خانواده‌های محترم آن‌ها را حدود نصف جمعیت کشور خواندند و خطاب به مسئولان و تبیین وظایف قوا و دستگاه‌ها در قبال جامعه کارگران، تضمین امنیت شغلی را از مهم‌ترین مسائل دانستند و به استمرار احیای واحدهای تولیدی، ایمنی نیروی کار و ارتقای مهارت‌های شغلی نیز تأکید نمودند. مطابق بیانات مقام معظم رهبری، یکی از مطالبات جدی کارگران، تضمین امنیت شغلی است. امری که به سبب نبود آن، معیشت بسیاری از کارگران دچار خلل شده و آینده بسیاری‌شان دچار یأس و ناامیدی ناشی از عدم امنیت و ترس از دست دادن شغل خود شده است. 
خوشبختانه به‌تازگی‌علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزیر کار با اشاره به اهمیت امنیت شغلی کارگران اظهار کرده است که با آسیب‌شناسی وزارتخانه، تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور بر امنیت شغلی، کمیته‌هایی را با حضور شرکای اجتماعی برگزارشده که درنهایت به یک لایحه درباره اصلاح قانون کار رسیده است.
 وی دراین‌باره افزود: وزارت کار پیشنهاد داده است که کارگران دارای کار مستمر پس از ۵ سال به قرارداد دائمی برسند. ماده ۲۷ هم نیاز به اصلاح داشت تا کارفرما بتواند با کارگرانی که تولید را دچار اخلال می‌کنند متناسب با آيین‌نامه‌های انضباطی برخورد کند تا عدالت میان هردو گروه ایجاد شود. رعیتی فرد همچنین تصریح کرد که اجرای طرح طبقه‌بندی برای بهبود مزد کارگران نیز در همین راستا در دستور کار قرارگرفته است و در اولین فرصت این لایحه اصلاح قانون کار به مجلس بعدی (دوازدهم) تقدیم خواهد شد. بنا براعلام وی، دولت در راستای حل مسئله نسبت مزد و تورم درحال برنامه‌ریزی است. در بررسی بیش‌تر این موضوع و لزوم تضمین امنیت شغلی کارگران به گفت‌‌وگو با محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس و کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس: 
کارگران و کارآفرینان همواره در خط مقدم  نبرد اقتصادی حضور دارند

محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» و در راستای بیانات روزگذشته مقام معظم رهبری و نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور عنوان کرد: شعار سال جاری از سوی مقام معظم رهبری جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است.
 بر این اساس رکن اصلی جهش تولید در کشور، مردم شناخته و معرفی‌شده‌اند. مشارکت مردمی در حقیقت شامل تمامی اقشار جامعه ازجمله کارگران و کارآفرینان می‌باشند که همواره در خط مقدم نبرد اقتصادی حضور دارند. وی بابیان این‌که تولید مرهون تلاش جامعه کارگری است، افزود: هراندازه که به معیشت کارگران و کارآفرینان جامعه توجه کنیم، به همان میزان جهش تولید را تحقق خواهیم بخشید. جامعه کارگری کشور، جامعه بزرگی است که نقش مهمی نیز ایفا می‌کند. به‌بیان‌دیگر بخش‌های تولیدی مرهون تلاش جامعه کارگری است که همواره می‌کوشند و پای‌کار حضور دارند.جوکار با تأکید بر لزوم تضمین امنیت شغلی کارگران تصریح کرد: معیشت کارگران می‌بایست به‌فوریت در دستورکار دولت باشد و وزارتخانه‌های مربوطه نیز می‌بایست این مهم را با جدیت پیگیری کنند. یکی از بحث‌های جدی جامعه کارگری، موضوع امنیت شغلی است. جامعه کارگری نیازمند تضمین امنیت شغلی است چراکه آینده وی درگرو کار و مسئولیت اوست. یکی از وظایف مهم مسئولان چه در حوزه قانون‌گذاری و چه درحوزه اجرای قوانین از سوی بخش‌های دولتی، تحقق امنیت شغلی این جامعه عظیم است. ضرورت دارد تا مسائل انگیزشی برای این جامعه بزرگ رقم بخورد تا روحیه کاری‌شان تقویت گردد. رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس همچنین خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات مهم کارگران، امنیت شغلی است و پس‌ازاین مهم نسبت به خدمات بیمه‌ای و درمانی مطالبه می‌کنند. درخواست این قشر زحمت‌کش این است که خدمات بیمه‌ای و درمانی‌شان رونق بیشتری یابد و موانع پیش‌رو در حوزه درمان رفع شود. 
او متذکر شد: مطلوب این است که در مشاغل سخت و زیان‌آور، ایمنی کار افزایش یابد. متأسفانه برخی شرکت‌ها، کارگران را در شرایط سخت قرار می‌دهند و سهم ۴ درصدی مشاغل این گروه را پرداخت نمی‌کنند. وی با تأکید بر ضرورت پرداخت سختی کار به کارگران فعال در حوزه مشاغل سخت و دشوار یادآور شد: سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار باید شرایطی را رقم بزنند که بر اساس آن پیمانکاران ملزم به پرداخت سختی کار به کارگران شوند و از پرداخت آن امتناع نکنند. نماینده مردم یزد در مجلس یازدهم در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: اگر به مطالبات کارگران پرداخته شود، در عرصه‌های مختلف تولید قادر به پیش‌برد اهداف و افزایش بهره‌وری خواهیم بود.
 جهش تولید به سبب فعالیت کارگران و رونق تولید رقم خواهد خورد. به‌منظور تحقق این امر می‌توان کارگران را در سود کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی شریک کرد تا احساس کنند متعلق به آن کارخانه هستند و بدین ترتیب تلاش و انگیزه بیشتری خواهد شد. در مقابل این امر انتفاع کارگران در بخش‌های تولیدی نیز تحقق خواهد یافت.

کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: 
جهش تولید باتضمین امنیت شغلی کارگران  رقم خواهد خورد

سیدکریم حسینی، نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» و در راستای بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تضمین امنیت شغلی کارگران، عنوان کرد: بیانات مقام معظم رهبری توأم با چندین نکته کلیدی بود که‌ می‌بایست توجه جدی به آن‌ها داشت؛ ایشان طی چندین سال مختلف همواره بر رونق و جهش تولید تأکید داشته‌اند و با نگاه لزوم بهبود شرایط اقتصادی، سرلوحه راه را عنوان کرده‌اند. مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی و به‌منظور رونق تولید، تولید را سرلوحه معرفی نمودند و در دیدار هزاران نفر از کارگران، به بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید پرداختند و رکن اصلی اقتصاد را جامعه کارگری معرفی کردند. وی بابیان این‌که توجه به معیشت کارگران پایداری اقتصاد را رقم خواهد زد، افزود: مطابق بیانات مقام معظم، توجه به رکن اساسی و عناصر تولیدی اهمیت فراوانی دارد چراکه موجب پایداری اقتصاد کشور خواهد شد. کارگران پایه تولید کشور می‌باشند و بدین منظور می‌بایست تضمین امنیت شغلی برایشان وجود داشته باشد. 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تحقق امنیت کارگران، توجه به مسائل معیشتی و نوع قرارداد و رابطه استخدامی‌ است. این‌که کارگران جامعه احساس امنیت کنند و تضمین شغلی‌ برایشان وجود داشته باشد، گامی مهم و از مهم‌ترین اصول محیط‌های کار و کارگری است. نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم همچنین خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مهم دولت‌ها و برنامه‌ریزان حوزه اقتصادی، رقم زدن امنیت شغلی برای کارگران است چراکه به‌موجب احساس امنیت، شرایط روانی بهتری برای کارگران رقم خواهد خورد و بدین ترتیب با خیالی آسوده‌تر و با مسئولیت بیشتر فعالیت خواهند کرد. وی متذکر شد: معیشت کارگران و تأمین حقوق کارگران از منظر مادی و معنوی اصلی مهم است و کمک می‌کند تا کارگر به‌عنوان رکن تولید، نقش خود را به‌درستی ایفا کند. او یادآور شد: با تضمین امنیت شغلی کارگران می‌توانیم در حوزه تولید و اقتصاد کشور را به نقاط مطلوب برسانیم. بی‌شک توجه به فعالیت‌های خانگی، صنایع‌دستی، شرکت‌های تعاونی تولیدی امری حائزاهمیت خواهد بود و کمک خواهد کرد تا محیط کار خوبی برای جامعه کارگران رقم بخورد. 
وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: کارگران اساس تولید جامعه‌اند و سایر بخش‌ها می‌بایست در تحقق بهبود معیشت این گروه عظیم جامعه کمک کنند و همراه شوند. متأسفانه امروز نواقص جدی همچون اعتبارات بانکی وجود دارد که مقام معظم رهبری نیز به این مسئله اشاره داشتند. مطابق فرمایش ایشان اعتبارات بانکی باید به بخش تولید هدایت شود و بانک‌ها می‌بایست در این مسیر به وظیفه خود عمل کنند. متأسفانه اولویت امروز بانک‌ها تولید نیست و گویی نگاه بنگاهداری جایگزین این مهم شده است. عدم همراهی بانک‌ها آسیب جدی به بخش اقتصادی وارد کرده و دراین راستا ضرورت دارد تا تغییر رویکرد در دستور کار قرار گیرد.
 لزوم تضمین امنیت شغلی و ایمنی نیروی کار