هدف‌گذاری جهش کمی و کیفی تولید خودرو بررسی شد:

خودرو نیازمند جهشی مثل برق

گروه اقتصادی
به‌تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت از هدف‌گذاری جهش کیفی و کمی صنعت خودرو در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در حال پیگیری برنامه جامعی در صنعت خودرو هستیم. به گفته عباس علی‌آبادی، وزارت صنعت، معدن و تجارت درحال‌ پیگیری است تا برنامه جامعی در صنعت خودرو تدوین گردد و سال جهش تولید، هم‌زمان جهش در کیفیت و کمیت را شاهد باشیم.علی‌آبادی ادامه داد: بدین منظور در نشستی با خودروسازان به طرحی دست پیدا کردیم تا با تلاش برای فراهم‌سازی ملزومات به وضعیت مطلوب کمی برای رفع نیاز بازار و عبور از تراز دست‌یابیم. 
وی با اشاره به تعیین شاخص‌های کیفی برای خودروسازان باهدف رضایت مشتریان گفت: افزایش خدمات پس از فروش (گارانتی) در برخی خودرو‌ها از نتایج و تصمیمات اخذشده در نشست با خودروسازان بوده است. وزیر صمت عمل‌گرایی برای رفع چالش‌های صنعتی را مهم‌تر از صرف شنیدن و دانستن عنوان کرد و افزود: در
 گفت وگو‌هایی که با اصحاب صنعت، تشکل‌ها و به‌طور ویژه با صنعتگران به‌صورت روزانه داریم مشکلات شناسایی‌شده و در حال رسیدن به یک فهم مشترک هستیم. البته اقدامات خوبی انجام‌گرفته و یا در حال انجام است. وی همچنین در روز دوشنبه مورخ 
۲۴  اردیبهشت‌ماه در آیین رونمایی از موتوردیزل چهار هزار اسب بخار  و لوکوموتیو  باری ساخت گروه صنعتی مبپنا در شهرستان فردیس استان البرز اظهارداشت که امروز به دنبال تحول در بخش حمل‌ونقل و تولید خودرو درکشور هستیم. علی‌آبادی افزود: ازآنجاکه راه‌آهن کشور نقش بسزایی در حمل‌ونقل دارد باید برقی سازی این بخش را در اولویت قرار دهیم ، چراکه گذرگاه حمل‌ونقل کشور است. وی گفت: امروز تولید دو محصول ، یکی موتور سه هزار اسب بخار و دیگری چهار هزار اسب بخار در گروه صنعتی مپنا را شاهد هستیم و تلاش‌ها بر این است که به سمت نوآوری و فناوری بادانش بالا پیش برویم .علی‌آبادی تأکید کرد: ما در ساخت واگن و لوکوموتیو گام‌های بلندی برداشته‌ایم ، اما امروز باید در تمام عرصه تولید تجارت محور عمل کنیم. وزیر صمت پیش‌تر نیز بابیان اینکه ذخیره‌سازی انرژی یکی از اهداف دولت سیزدهم است، گفت: مهندسان باید ایده‌هایی ارائه کنند که مصرف انرژی را کاهش دهد و تمام تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها باید برقی شود تا انرژی کمتری مصرف شود. باور فعالان و کارشناسان صنعت خودرو نیز این است که به‌منظور هدف‌گذاری جهش کمی و کیفی تولید خودرو باید به سمت‌وسوی برقی شدن خودروها حرکت کرد و مبنای افزایش تولید را خودروهای برقی و هیبریدی قرارداد چراکه فناوری روز دنیا در حال حرکت بدین سو است و از منظر هزینه تمام‌شده نیز خودروهای برقی و هیبریدی مقرون‌به‌صرفه تر خواهند بود. همچنین ضرورت دارد تا زیرساخت‌های موردنیاز تقویت تولید را فراهم ساخت و با شناسایی موانع درصدد رفع آن‌ها برآمد. در بررسی بیش‌تر این موضوع و اثرات تولید خودروی برقی به  گفت‌وگو با لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم نماینده قزوین، البرز و آبیک پرداختیم و مؤلفه‌های موردنیاز برای رفع موانع صنعت و تقویت تولید را در گفت‌وگو با امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید. 

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس: 
لازمه هدف‌گذاری جهش کمی و کیفی تولید خودرو  تولید خودرو برقی و هیبریدی است

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم نماینده قزوین، البرز و آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح چگونگی تحقق هدف‌گذاری جهش کمی و کیفی تولید خودرو پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: اگر به دنبال هدف‌گذاری جهش کمی و کیفی تولید خودرو می‌باشیم، ضرورت دارد تا تولید خودروی برقی و هیبریدی را در دستورکار قرار دهیم چراکه استمرار تولید خودروی بنزینی به سبب مصرف بسیار بالای سوخت مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود و با سرعت‌بالا نیز انجام نخواهد شد. 
وی با تأکید بر لزوم تقویت تولید خودروهای برقی و هیبریدی افزود: حرکت به سمت تولید خودروهای نوین همچون خودروهای برقی و هیبریدی می‌تواند کمک‌کننده باشد. دراین راستا می‌توانیم به ارتقاء خودروسازی داخلی نیز امیدوار باشیم. تولید خودروهای برقی نیازمند قطعات کمتر است و  بنابراین تولید آسان‌تری دارد. مهم‌ترین مؤلفه تولید خودروی برقی، باتری است که می‌توان با استفاده از تکنولوژی روز دنیا این مهم را نیز فراهم ساخت. 
سیاهکلی بابیان اینکه تولید خودروی برقی بسیار آسان‌تر از خودروهای بنزینی است و از طرفی دیگر زمان کمتری را برای تولید نیاز دارد، تصریح کرد: اگر درصدد تحولاتی نو در صنعت خودرو می‌باشیم، نیاز است تا قانون مصوب مجلس شورای اسلامی به اجرا برسد. مجلس شورای اسلامی دو قانون حائز اهمیت تحت عنوان قانون ساماندهی بازار خودرو و واردات را مصوب کرده است. در این قوانین هدف‌گذاری شکل‌گرفته و رقبای داخلی و خارجی اضافه‌شده‌اند. مادامی‌که صنعت خودرو رقابت‌پذیر نشود، نمی‌توان به تقویت تولید و تبیین نتایج افزایش تولید امیدوار بود. 
عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین خاطرنشان کرد: بازار انحصاری، مانع از افزایش کیفیت است. اگر تیم خودروی بنز کشور آلمان را به‌عنوان تولیدکننده داخلی بیاوریم و بی‌آنکه رقیبی وجود داشته باشد، ا‌ز او درخواست تولید خودرو کنیم، خواهیم دید که خودروی باکیفیت تولید نخواهد شد چراکه اطمینان دارد منفعت وجود دارد و تقاضا نیز به سبب روند انحصاری شکل خواهد گرفت. 
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در پایان این گفت‌‌‌‌وگو با تأکید بر ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو متذکر شد: افزایش کیفیت و کاهش قیمت، نیازمند ایجاد بازار رقابت‌پذیر است. ضرورت دارد تا رقبای داخلی و خارجی به بازار خودروی کشور ورود کنند و توأمان با این روند درصدد افزایش تولید خودروهای برقی و هیبریدی بود. 

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو: 
واردات خودرو همزمان با رفع موانع تولید  اثربخش خواهد بود

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح مؤلفه‌های موردنیاز برای تقویت صنعت خودرو و افزایش تولید پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: مهم‌ترین مؤلفه، تعیین تکلیف قیمت‌گذاری دستوری نادرست است چراکه این رویه قیمت‌گذاری با ابهام و اشکال روبه‌رو است. دیگر مؤلفه موردنیاز، تخصیص ارز و شفافیت درروند تصمیم‌گیری‌هاست. درسال گذشته یکی از مشکلات جدی صنعت خودرو، زمان‌بندی‌های ناشی از تخصیص ارز بود که منجر به کاهش تولید دو شرکت بزرگ خودروسازی داخلی شد. 
وی افزود: مادامی‌که کمبود ارز رخ دهد، مونتاژکاران قادر به رشد تولید نخواهند بود چراکه درآمدشان افزایش پیدا نکرده است. به‌عبارت‌دیگر اکنون صنعت خودرو به ازای پیشرفت، ارزبری بیش‌تری نیاز دارد و نیازمند تأمین ارز است. 
کاکایی با تأکید بر اصلاحات ساختاری حوزه تولید خودرو تصریح کرد: به‌منظور تحقق جهش تولید کمی و کیفی نیاز است تا اصلاح ساختاری داشته باشیم. به‌موجب اصلاح ساختاری می‌توان بر رونق و تقویت تولید امید داشت. در این فرآیند خصوصی‌سازی اهمیت فراوانی دارد. نوع مدیریت حال حاضر پاسخگو نیست و نیاز است تا اصلاح شود. تصدی‌گری حوزه خودرو می‌بایست به بخش خصوصی داده شود و درمقابل نیز دولت به‌عنوان حکمران ظاهر شود و قوانین را اجرا کند. 
کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اثرات حضور بخش خصوصی همچنین خاطرنشان کرد: با حضور بخش خصوصی و مقرر کردن تعهدات از سوی دولت در حوزه ارز، می‌توان ثبات ایجاد کرد و درحوزه صنعت تسهیلگری داشت. متأسفانه طی ۴ سال گذشته در حوزه صنعت رفع موانع صورت نگرفته و تعدد بخشنامه‌ها نیز موجب سردرگمی تولیدشده است. 
او با تأکید بر تقویت نیروی کارشناسی متذکر شد: باید همگام با جهش تولید حرکت کرد و تقویت نیروی کارشناسی و راهبردی را مدنظر قرار داد. بنابراین به‌منظور تقویت تولید می‌بایست درصدد تقویت نیروهای راهبردی بود و سپس تناقض‌های موجود را شناسایی کرد. 
وی یادآور شد: هماهنگی دستگاه‌ها می‌بایست بیش‌ازپیش افزایش یابد. شرایط نباید به‌گونه‌ای باشد که تعهد فروش داده شود اما مشکلات گمرکی و تولیدی وجود داشته باشد. بنابراین می‌بایست رفع موانع کرد و زیرساخت‌های تولیدی همچون برق و گاز را تقویت کرد. 
کاکایی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: مادامی رفع موانع واردات اثربخش خواهد بود که موانع تولید نیز برطرف گردد. طی چهارسال گذشته نمایندگان مجلس یازدهم همواره کوشیدند تا موانع واردات برطرف گردد اما به سبب عدم رفع موانع صنعت، این مهم تحقق نیافت. 
  خودرو نیازمند جهشی مثل برق