اولین اعتصاب در سامسونگ

این روزها رسانه‌های شرق آسیا، مشغول مخابره خبری جنجالی هستند:وقوع نخستین اعتصاب از سوی کارکنان شرکت سامسونگ! این اعتصاب متعاقب شکست مذاکرات اتحادیه‌های کارگری و مدیران شرکت سامسونگ در خصوص ترمیم دستمزد و ارتقای حقوق کارکنان صورت گرفته است. سامسونگ همواره تلاش کرده است خود را به‌عنوان شرکتی مسلط بر امور کاری و مناسبات کارفرمایان و کارگران معرفی کند اما اعتصاب پیش رو
 ( که طی روزهای آتی صورت خواهد گرفت) این معادله را به‌طور کامل دگرگون ساخته است. 
یک اتحادیه کارگری به نمایندگی از ده‌ها هزار کارگر سامسونگ الکترونیکس در کره جنوبی، هفته آینده اعتصاب یک‌روزه را اعلام نموده  که اولین اعتصاب در این غول گوشی‌های هوشمند و تراشه‌سازی خواهد بود.اتحادیه سراسری سامسونگ الکترونیک (NSEU) در یک کنفرانس مطبوعاتی که در کانال رسمی یوتیوب خود پخش شد، گفت که 28000 عضو آن - کمی کمتر از یک‌چهارم کل نیروی کار شرکت در کشور - در 7 ژوئن پس از مذاکرات شکست‌خورده بر سر پرداخت دستمزد اعتصاب خواهند کرد. هرچند مقامات شرکت سامسونگ درصدد هستند اعتصاب حدود 20 درصد از کارگران را بی‌اهمیت یا کم‌اهمیت جلوه دهند، اما ناظران و تحلیلگران بین‌المللی در عرصه تکنولوژی و تجارت چنین نگاهی نسبت به این پدیده بی‌سابقه ندارند! 
در مقابل، نمایندگان اتحادیه  کارگری در سئول بابیان اینکه ما دیگر نمی‌توانیم شرکتی را ببینیم که اراده‌ای برای مذاکره ندارد، گفتند: ما برای حقوق و منافع کارگران مبارزه خواهیم کرد.سون ووموک، یکی از رهبران اتحادیه کارگران سامسونگ در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان ان می‌گوید:
وی «ما خواستار پاداش عملکرد شفاف و عادلانه و افزایش دستمزد هستیم.هیچ‌وقت مذاکره درستی درباره دستمزد وجود نداشته است. این کار همیشه با اعلام (نتیجه) در شورای مدیریت کار انجام شده است که شامل اتحادیه ما نمی‌شود و شرکت سامسونگ  به ما گفته است که آن را بپذیریم.»
از سوی دیگر، سخنگوی سامسونگ در تازه‌ترین بیانیه خود اظهار نموده است :
«این شرکت همچنان متعهد به مشارکت در مذاکرات حسن نیت با اتحادیه است و تمام تلاش‌های صادقانه‌ را برای دستیابی به توافق انجام می‌دهد.»
بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های حافظه جهان چند سال سختی را پشت سر گذاشته است. کمبود تاریخی تراشه‌های کامپیوتری در طول همه‌گیری کووید با کاهش تقاضا در سال گذشته همراه شد، زیرا تقاضای  مصرف‌کنندگان برای لوازم الکترونیکی به دلیل عدم اطمینان اقتصادی جهانی ضعیف باقی ماند.طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، در ژانویه، سامسونگ سود عملیاتی خود را تنها 6.567 تریلیون وون (4.8 میلیارد دلار) برای سال 2023 گزارش کرد که ضعیف‌ترین عملکرد سالانه آن از سال 2009 است. سامسونگ همچنین تاج خود را به‌عنوان برترین سازنده گوشی‌های هوشمند در سطح جهان ازدست‌داده و در مقابل، بر روی تکنولوژی هوش مصنوعی برای ارتقای فعالیت‌های خود سرمایه‌گذاری کرده است. سامسونگ در مورد افزایش مجدد تقاضا برای دستگاه‌های تلفن همراه در سال جاری، به‌ویژه با عرضه محصولات جدید، مانند گوشی‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، خوش‌بین است اما این خوش‌بینی حداقل تاکنون منجر به حل‌وفصل معضلات کاری ( ازجمله معضل دستمزد کارکنان ) نشده است! 
اولین اعتصاب در سامسونگ