محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس:

ظرفیت‌های بریکس مبادلات تجاری را دستخوش تغییرات مالی مثبت خواهد کرد

محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست اعضای بریکس و صدور بیانیه برای گسترش استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری و مالی بین کشورهای عضو به خبرنگار‌ «رسالت» اظهارکرد: گروه بریکس متشکل از کشورهای اثرگذار اقتصادی می‌باشد و این کشورها سهمی بالغ‌بر ۴۰ درصد در تجارت جهانی دارند. بی‌شک این میزان تجارت ارزش قابل‌توجهی خواهد داشت و بر این اساس نیز می‌توان اظهارداشت که کشورهای عضو در پیمان بریکس می‌توانند دلارزدایی را تحقق ببخشند و در حوزه تبادلات مالی و پولی نقش جدی را ایفا کنند. 
وی بابیان اینکه همکاری با کشورهای عضو بریکس، تقویت پول ملی را محقق خواهد کرد، افزود: عضویت در پیمان بریکس و سازمان همکاری شانگهای که سهم قابل‌توجهی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده‌اند، ثمرات بسیاری خواهد داشت و موجب خواهد شد تا گسترش استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری محقق شود. 
جوکار تصریح کرد: کشورهای عضو در پیمان بریکس ظرفیت و توانمندی‌های بسیاری دارند و می‌توانند تغییرات مثبت قابل‌توجهی را در مبادلات تجاری و مالی میان کشورهای عضو رقم بزنند. 
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: گسترش ظرفیت‌های مبادلات تجاری و مالی موجب دلارزدایی خواهد شد. بی‌شک کشورهای عضو و دیگر کشورهای دنیا نیز از این مهم استقبال خواهندکرد. پیش‌تر مشاهده می‌شد که تمایل چندانی برای حذف دلار وجود ندارد اما به‌مراتب این تمایل افزایش یافت و اکنون جمعیت قابل‌توجهی خواهان تحقق این مهم می‌باشند. براین اساس می‌توان اظهارداشت که فرآیند دلارزدایی و شکل‌‌گیری واحد پولی مشترک میان کشورهای عضو در پیمان‌های اقتصادی انجام خواهد شد و استفاده از پول ملی نیز گسترش پیدا خواهد کرد. اکنون ظرفیت تعاملات بر مبنای پول ملی وجود دارد و این مهم می‌تواند در قالب موافقت‌نامه‌های پولی و مالی به سرانجام برسد.
ظرفیت‌های بریکس مبادلات تجاری را دستخوش تغییرات مالی مثبت خواهد کرد