منهای سواد مالی در جهان

سواد مالی، مقوله ایست که نمی توان از آن در تنظیم معادلات اقتصادی و اعتباری جهان در عصر کنونی به سادگی گذشت. این مسئله در خصوص نوجوانان نیز صادق است. به عبارت بهتر، سواد مالی محدود و محصور به طیف سنی خاصی نبوده و دامنه آن وسیع و گسترده است. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی با انتشار گزارشی گفته است که از هر پنج دانش‌آموز مورد بررسی تقریباً یک نفر فاقد مهارت اولیه مطلق  در خصوص مدیریت مالی زندگی خودش است.مطالعه صورت‌گرفته توسط این سازمان بخشی از آزمایش‌هایی است روی نزدیک به ۱۰۰ هزار نوجوان ۱۵ ساله در سال ۲۰۲۲ انجام شد.
ماتیاس کورمان، دبیرکل سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، با اشاره به اینکه ۱۸ درصد از دانش‌آموزان در کشورهای عضو این سازمان در سطح پایه سواد مالی یا کمتر از آن عمل می‌کنند، گفت: «نیاز است که جوانان برای اتخاذ تصمیم‌های مالی ایمن و آگاهانه به دانش و مهارت‌های لازم بهتر مجهز شوند.»
در این ارزیابی سواد مالی، دانش‌آموزان از کشورهای مختلف از بلژیک تا عربستان سعودی حضور داشتند. بنابر نتایج، دانش‌آموزان کشورهای بلژیک، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، هلند و لهستان از نظر «سواد مالی» بالاتر از میانگین سازمان عمل کردند.پژوهشگران در این مطالعه دیدند که به طور متوسط ۱۱ درصد از دانش‌آموزان دارای عملکرد برتر بودند، به این معنی که آنها می‌توانستند محاسبات مالی پیچیده را تجزیه و تحلیل کنند و مشکلات مالی غیرمعمول را حل کنند.
در همین حال، بیش از ۴۵ درصد از دانش‌آموزان در برزیل، مالزی و عربستان سعودی در ابتدایی‌ترین سطح یا پایین‌تر از آن فعالیت داشتند.در این میان عملکرد دانش‌آموزان کشورهایی چون ایتالیا و اسپانیا در مقایسه با نیمه نخست دهه ۲۰۱۰ بهبود نشان می‌دهد اما هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب دارد. 
سازمان توسعه و همکاری اقتصادی می‌گوید: «اگر کودکان و جوانان فقط از طریق والدین و خانواده خود در مورد مسائل مالی بیاموزند، نابرابری در سطح سواد مالی، ثروت و رفاه مالی ‌می‌تواند در نسل‌ها تقویت شود.ارائه آموزش‌های مالی به جوانان در مدارس و از طریق برنامه‌های درسی می‌تواند به کاهش نابرابری‌ها در سواد مالی به دلیل تفاوت در وضعیت اجتماعی-اقتصادی فعلی دانش‌آموزان کمک کند.»
  چرا به سواد مالی نیاز داریم؟
به گفته سازمان توسعه و همکاری اقتصادی دانستن نحوه مدیریت پول نه تنها برای مدیریت خریدهای روزانه ضروری است، بلکه راه مهمی برای جوانان برای شناسایی کلاهبرداری های مالی است.با ورود به بزرگسالی، نیاز آنها به این مهارت‌ها احتمالاً با دیجیتالی شدن روزافزون خدمات ضروری‌تر می‌شود. به عنوان مثال، طرح‌های «حالا بخرید، بعداً پرداخت کنید» و دارایی‌های رمزارزی در سال‌های اخیر در حال افزایش بوده‌اند.علاوه بر این، کارشناسان تاکید می کنند که آگاهی لازم است تا جوانان بتوانند به طور موثر برای آینده خود برنامه ریزی کنند.این سازمان به دولت‌ها توصیه کرده است که باید برای تقویت سواد مالی در بین دانشجویان کار بیشتری انجام دهند.
منهای سواد مالی در جهان
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو