در صنعت خبر غربی، اصالت با تبلیغ و پروپاگانداست نه آگاهی و تنویر افکار

چرا نیویورک‌تایمز دروغ می‌گوید؟

گروه فرهنگی
 نیویورک تایمز به عنوان یکی از معتبرترین رسانه‌های جهان شناخته می‌شود. برخی از اهل رسانه همین میزان احتیاط را هم لازم نمی‌دانند و آن را رسما معتبرترین رسانه عنوان می‌کنند. با این همه این رسانه در سال‌های اخیر چند بار به صورت گل‌درشت و واضح دروغ گفته است. یک بار در تابستان سال 1401 که در مورد وضعیت سلامت رهبر انقلاب گمانه‌زنی‌هایی تماما بی‌پایه کرده بود. بار دیگر همین روزها در مورد نحوه ترور شهید هنیه که باز هم گزارش‌هایی غیرواقعی را به عنوان رمزگشایی از ترور این شخصیت تحویل مخاطب خود داده بود. اینجا شکل‌گیری این سؤال طبیعی است که چرا یک رسانه معتبر حاضر می‌شود اینگونه اعتبار خود را در معرض خطر و خدشه قرار دهد؟ پاسخ را می‌توان در چند عامل جستجو کرد. یکی ذات به شدت ملی‌گرایانه سیاست‌خارجی آمریکاست که در آن همه‌چیز باید فدای وطن شود. می‌بینیم که سیاست رسانه بی‌بی‌سی هم یکپارچه نیست و بین بخش فارسی و انگلیسی آن تفاوت زیادی به چشم می‌خورد. نیویورک‌تایمز در حوزه سیاست خارجی خود را موظف می‌داند که از اعتبار خود هزینه کند؛ چون پای منافع ملی در میان است. اگر پای منافع ملی نخواهد از اعتبار خود مایه بگذارد، پس این اعتبار را می‌خواهد چه کار؟ ملی‌گرایی آمریکایی خصلتی بسیار سنتی و ایدئولوژیک دارد و این تا حدودی برای ما درس‌آموز است. اصول روزنامه‌نگاری که نیویورک‌تایمز به رعایت اعلای آن شناخته می‌شود برای همه‌جا و همه‌وقت نیستند. اگر ایران درگیر اغتشاشات شد، آن وقت سخت بتوان بین خط رسانه‌ای نیویورک‌تایمز و رسانه‌های مزدوری همچون ایران‌اینترنشنال و منوتو تفاوت پیدا کرد.گذشته از این ذات رسانه در غرب بر پایه آگاهی نیست؛ برپایه پروپاگانداست و از این رو هر راستی می‌تواند مقدمه دروغ باشد. اگر رسانه‌ای راست نگوید، پس چگونه دروغ بگوید؟ در صنعت پروپاگاندا اصالت با واقعیت و حقیقت نیست؛ حتی اگر رسانه‌ای در اغلب اوقات به آن پایبند باشد. در این شرایط اعتبار یک مفهوم متعالی برای رسانه به شمار نمی‌رود؛ بلکه انبار مهمات دروغ‌های بعدی است. روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۳ 
جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» تاکید کرد: با توجه به تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده، این عملیات تروریستی با شلیک پرتابه کوتاه برد با سر جنگی حدود ۷ کیلوگرمی، همراه با انفجار شدید، از خارج محدوده استقراری اقامت مهمانان صورت گرفته است. به گزارش مهر، متن اطلاعیه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
به دنبال اقدام تروریستی رژیم جنایتکاران صهیونیستی که منجر به شهادت شهید والامقام دکتر اسماعیل هنیه، رئیس مجاهد و شجاع دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و همراه ایشان گردید، به اطلاع عموم ملت ایران می‌رساند؛
۱. این اقدام با طراحی و اجرای رژیم صهیونیستی و حمایت دولت جنایتکار آمریکا انجام شده است.
۲. با توجه به تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده، این عملیات تروریستی با شلیک پرتابه کوتاه برد با سر جنگی حدود ۷ کیلوگرمی، همراه با انفجار شدید، از خارج محدوده استقراری اقامت مهمانان صورت گرفته است.
در پایان تاکید می‌شود؛ خونخواهی "شهید اسماعیل هنیه" قطعی و رژیم ماجراجو و تروریست صهیونی پاسخ این جنایت را که "مجازات سخت " است را در زمان، مکان و کیفیت مقتضی، قاطعانه دریافت خواهد کرد.
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
همچنین یک منبع آگاه در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره گزارش روزنامه نیویورک تایمز راجع به جزئیات ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران گفت: این گزارش سرشار از دروغ و در امتداد عملیات روانی صهیونیست‌هاست و ارزش خبری و اطلاع‌رسانی ندارد. رونن برگمن از نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی یکی از نویسندگان این گزارش نیویورک تایمز است؛ این منبع آگاه به همین مسئله اشاره می‌کند و می‌گوید: همین هویت نویسندگان گزارش نشان می‌دهد که تا چه‌اندازه باید نسبت به آن بی‌اعتنا بود. رژیم صهیونیستی خط قرمز مهمی را رد کرده و ترور وحشیانه و بزدلانه‌ای را مرتکب شده است که جزئیات کامل آن در دست بررسی است؛ امّا بلافاصله مهره‌های امنیتی خود در رسانه‌ها را هم سرخط کرده است تا از طریق انتشار جزئیات دروغ، مردم و صاحب‌نظران را سردرگم و اقدام تروریستی خود را نیز تکمیل کند.وی خاطرنشان کرد: جزئیات و ابعاد کامل ترور شهید هنیه به‌دقت در حال بررسی است و اطلاعات مهمی نیز به دست آمده است، امّا برخی از بدیهی‌ترین جزئیات، مانند بررسی پیکر شهید و محل حادثه، کاملاً نشان می‌دهد که ناشی از انفجار بمب کارگذاشته‌شده در محل اقامت نبوده است. آخرین یافته‌های بررسی‌ها نشان می‌دهد که پرتابه‌ای از بیرون، به‌وسیله پهپاد یا حامل دیگری به داخل ساختمان نفوذ داده شده و انفجاری را تولید کرده است، بنابراین در این ترور نه از عامل انسانی و کاشت بمب، بلکه از فناوری‌های جدید تروریستی استفاده شده است.این منبع آگاه با بیان اینکه "بخش‌های دیگر گزارش نیویورک تایمز هم، مثلاً آنجا که از تشکیل جلسه ساعت 7 صبح در محضر مقام معظم رهبری سخن می‌گوید هم کاملاً کذب است"، تأکید کرد: این یک تاکتیک قدیمی و کهنه رسانه‌ای است که به مخاطب اطلاعات خیلی جزئی مانند زمان و مکان و... ارائه می‌شود تا مخاطب این‌چنین تصور کند که این مجموعه قابل توجه از جزئیات، قاعدتاً باید حاکی از اشراف نویسندگان باشد؛ حال آنکه خیلی از اوقات، این ارائه جزئیات از سوی رسانه‌های آمریکایی درباره ایران، نه ناشی از اشراف، بلکه برگرفته از دروغ‌گویی عمیق‌تر آنان است؛ پدر این نوع اطلاع‌رسانی در غرب، گوبلز، وزیر اطلاع‌رسانی هیتلر بود، و این نویسندگان نیویورک تایمز هم به پدر معنوی خود اقتدا کرده‌اند.
چرا نیویورک‌تایمز  دروغ می‌گوید؟