ژرمن‌ها از آینده می‌ترسند

نگرانی ژرمن‌ها از آینده سیاسی و اقتصادی این کشور تحت تأثیر عملکرد دولت‌های گوناگون این کشور افزایش یافته است. هم اکنون دولت اولاف شولتس( متشکل از سه حزب سوسیال دموکرات، سبز و دموکرات‌های آزاد) تبدیل به یکی از ضعیف ترین دولت‌های تاریخ آلمان شده و شهروندان این کشور، این ائتلاف سیاسی را نیز نماد شکست و بازگشت به عقب قلمداد می کنند. نتایج یک بررسی نشان می دهد که بسیاری از شهروندان آلمانی از وضعیت دموکراسی در کشورشان ناراضی بوده و نگران آینده هستند.
نتایج بررسی‌ها نشان می دهد رضایت از دموکراسی در آلمان و اعتماد به آن با واکنش‌های متفاوتی بین شهروندان روبه‌رو می‌شود. حدود نیمی از افرادی که در مطالعه‌ای که روز سه‌شنبه توسط دانشگاه بین‌المللی (IU) منتشر شد، بسیار یا تا حدودی از دموکراسی راضی هستند، و به همان اندازه بسیاری از شهروندان هم راضی نیستند. حدود 55 درصد از افراد 16 تا 25 ساله رضایت خود را از این مسئله ابراز می‌کنند. مطالعه ای
که به سفارش بنیاد کوربر در هامبورگ انجام شده است به نتیجه مشابهی می رسد مبنی بر اینکه حدود نیمی از افراد مورد بررسی اعتماد کمی به دموکراسی دارند.
نتایج این بررسی نشان می دهد که بیش از دو سوم افراد مورد بررسی دموکراسی را در معرض خطر پوپولیسم می دانند. 63 درصد از ممنوعیت احزاب افراطی به عنوان یک اقدام متقابل حمایت می‌کنند. حدود 84 درصد از افرادی که در مطالعه IU مورد بررسی قرار گرفتند، کاهش اعتماد را بزرگترین چالش برای دموکراسی می‌دانند. حدود 93 درصد حفظ دموکراسی در آلمان را تا حدودی یا بسیار مهم می دانند.بر اساس نظرسنجی بنیاد کوربر، حدود 57 درصد از مردم برای غلبه بر چالش‌های فعلی به آلمان اعتماد ندارند. 54 درصد از افراد مورد بررسی نگران آینده هستند که نسبت به سال 2020 افزایش 12 درصدی را نشان می دهد.
بر این اساس فقط کمی بیش از نیمی از افراد مورد بررسی احساس
می کنند که اوضاع در آلمان منصفانه است. با این حال، آنها برخی از ارکان مهم دموکراسی را در معرض تهدید نمی‌بینند: 73 درصد می‌گویند که می‌توان آزادانه نظر خود را بیان کرد. 89 درصد معتقدند که انتخابات آزاد و مخفی تضمین شده است و 88 درصد زندگی در آزادی را تضمین شده می‌دانند.
با این حال نتایج این بررسی نشان می‌دهد که اعتماد به نهادهای دموکراتیک در آلمان به ویژه پایین است. بر این اساس تنها 9 درصد از افراد مورد بررسی به احزاب، 18 درصد به دولت فدرال و 22 درصد به بوندستاگ اعتماد داشتند. بر اساس این ارقام، اعتماد به رسانه‌ها به همین ترتیب پایین است: سه چهارم شهروندان به آنها اعتماد کمی دارند. تنها 36 درصد از افراد مورد بررسی با این جمله موافق بودند که رسانه‌ها با استقلال و عینیت لازم سیاست را کنترل می کنند.
نتایج این بررسی همچنین نشان می‌دهد که 60 درصد شهروندان
می خواهند که سیاستمداران قدرت و قاطعیت بیشتری داشته باشند. حدود 90 درصد از افراد مورد بررسی از مشارکت بیشتر شهروندان در تصمیم گیری‌های سیاسی حمایت می‌کنند.
ژرمن‌ها از آینده می‌ترسند