دیکتاتوری مطلق در اروپا

گویا مواجهه اتحادیه اروپا با برخی اعضای این مجموعه، آن‌هم صرفا به دلیل اتخاذ تصمیمات مستقل در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نقطه پایانی ندارد! حتی دولت مجارستان، به‌عنوان کشوری که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را عهده‌دار است، در معرض این بحران‌ها و فشارها قرارگرفته‌است. در تازه‌ترین این موارد، کمیسیون اروپا می‌گوید قصد دارد از مجارستان به‌دلیل تصویب قانونی به نام «دفاع از حاکمیت» به دیوان دادگستری اروپا شکایت کند. به گفته منتقدان‌، این قانون، کاملا مشابه قانونی در روسیه است که با هدف «ساکت‌کردن مخالفان دولت» تدوین شده‌ است. 
به عبارت بهتر، تنها جرم مجارها این است که چنین قانونی را مشابه سبک قانونی جاری در کشور روسیه تدوین و اجرایی ساخته‌اند. پیام این اقدام دیکتاتورمآبانه اتحادیه اروپا مشخص است:هر بازیگر یا عضوی در اتحادیه اروپا باید هرگونه تصمیمی در حوزه امنیتی، اجتماعی و سیاسی خود را مطابق ذائقه سران این مجموعه اتخاذ کند و حتی پایبندی به اصول و استراتژی‌ها نیز در این خصوص کفایت نمی‌کند.استدلال‌های مطرح‌شده از سوی مجارستان نیز در این خصوص مضحکانه به نظر می‌رسد! بر اساس آنچه کمیسیون اروپا ادعا کرده،  قانون جدید مجارستان،‌ که بر اساس آن، مرکزی هم به‌عنوان «دفتر حفاظت از حاکمیت ملی»، با هدف ادعایی «دفاع از حاکمیت مجارستان در مقابل نفوذ خارجی» تأسیس‌شده، با قوانین و مقررات اتحادیه اروپا در تعارض است.
در اینجا اتحادیه اروپا به‌جای «کارکرد »،«شکل ساختار»را مورد انتقاد قرار داده است.پس از آن‌که پارلمان مجارستان که در کنترل حزب ملی‌گرا و دست‌راستی «فیدِس» به رهبری ویکتور اوربان،نخست‌وزیر این کشور است،‌ به‌سرعت این قانون را تصویب کرد، کمیسیون اروپا آن‌را مغایر ارزش‌های دموکراتیک اتحادیه و حقوق بنیادین مردم مجارستان دانست و روند ثبت تخلف را آغاز کرد! ارزش‌های دموکراتیکی که اروپائیان به‌دروغ از آن سخن می‌گویند، در حقیقت ترجمانی از همان دیکتاتوری مطلق در تحمیل قوانین، ساختارها و حتی شکل اجرای قوانین به کشورهای عضو می‌باشد. یکی از اصلی‌ترین دلایل اقبال شهروندان اروپایی به احزاب ضد اروپایی و ملی‌گرا، همین رویکرد سلبی و بازدارنده در قبال دولت‌ها و ملت‌های اروپایی است. 
مجارستان به‌عنوان عضوی از اتحادیه اروپا و پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی، ناتو، از سال ۲۰۱۰ ویکتور اوربان را در رأس قدرت خود داشته است.اوربان سیاستمداری است که روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه دارد و در طول دوران زمامداری‌اش، روابط بوداپست با پکن و مسکو را تقویت کرده است! این جرم واقعی ویکتور اوربان از دید مقامات  مدعی آزادی عمل و بیان در اروپاست.همه این تحولات در حالی رخ می‌دهد که مجارستان تا پایان سال جاری میلادی، حدود سه ماه دیگر، ریاست دوره‌ای شورای اروپا را بر عهده دارد. ویکتور اوربان بلافاصله پس از آغاز دوره ریاست کشورش بر شورای اروپا، در سفر‌هایی غیر اعلامی، از مسکو و پکن دیدار کرد؛‌ اقداماتی که انتقاد سایر اعضای اتحادیه اروپا و حتی درخواست برخی اعضا برای کنار گذاشتن این کشور از ریاست شورای اروپا را به‌دنبال داشت!
دیکتاتوری مطلق در اروپا
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو