روح الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی:

خروج از یک‌جانبه‌گرایی با پیمان بریکس عملیاتی می‌شود

روح الله متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اثرات اقتصادی اجلاس بریکس دیدارهای حاشیه‌ای آن پرداخت و با بیان اینکه اجلاس بریکس یک پیمان اقتصادی بسیار مهم است، بیان کرد: خروج از یک جانبه‌گرایی و حرکت در مسیر چند جانبه‌گرایی از جمله موضوعات بسیار مهمی بود که کشورهای مختلف جهان همواره به آن می‌اندیشیدند و سالیان سال نیز تلاش کردند تا به این مهم دست یابند. 
وی ضمن بیان اینکه سرانجام خروج از یک جانبه‌گرایی با پیمان بریکس عملیاتی شد، افزود: اکنون خروج از یک جانبه‌گرایی و حرکت در مسیر چند جانبه‌گرایی با اقدام عملی پیمان بریکس رقم خورده و شاهد آن هستیم. بریکس در حقیقت پیمان مغتنمی است که مسیر حرکت قدرت‌های نوظهور دنیا برای برهم زدن هژمونی رذیلانه آمریکا و هم پیمانانشان را رقم می‌زند و هموار می‌سازد.
متفکر آزاد تصریح کرد: طی سالیان اخیر آمریکا تمامی شکست‌های اقتصادی خود را با اعمال فشار و تحریم‌های اقتصادی از مسیر دلار به کشورهای دنیا تحمیل کرده است و همواره درصدد این اقدام می‌باشد. بنابراین ضرورت دارد که به منظور خروج از پذیرش اقتصاد مریض آمریکا، کشورها وابستگی خود را از اقتصاد دلار پایه را به حداقل میزان ممکن برسانند. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه اجلاس بریکس چند جانبه‌گرایی و خروج از یک جانبه گرایی را عملیاتی کرده و با توجه به جمعیت عظیمی که کشورهای عضو در این پیمان بریکس دارند می‌توان این اقدام را گامی مهم برشمرد. خوشبختانه بیشتر کشورهای عضو بریکس اقتصادهای بسیار قدرتمندی را دارا می‌باشند و می‌توانند مسیر دلار زدایی تحقق ببخشد و از سیاست‌های دلار پایه آمریکا دوری کنند.
وی با بیان اینکه کشورهای عضو پیمان بریکس می توانند هژمونی‌ آمریکایی‌ها را در هم بشکنند، ادامه‌ داد: تحریم و  تحمیل اقتصاد مریض آمریکا و هم‌پیمانانشان از اثرات اقتصاد دلار پایه می‌باشد. امروز مریضی اقتصاد آمریکا به دیگر کشورها نیز سرایت می‌یابد و موجب شیوع بیماری عظیم اقتصادی می‌شود. در این راستا باید تلاش کرد که چند جانبه‌گرایی و مقابله با یک جانبه‌گرایی با قوت عملیاتی شود. متفکر آزاد در پایان این گفت و گو با تاکید بر حضور فعال در پیمان بریکس یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران حضور در اجلاس و پیمان بریکس را فرصتی مغتنم می‌شمارد و به طور حتم عضو فعال این پیمان خواهد بود تا یادگاری دوران دولت سیزدهم و شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اقتصاد کشور با ادامه پرقدرت این مسیر از سوی دولت جدید به خوبی حفظ گردد.
  خروج از یک‌جانبه‌گرایی  با پیمان بریکس  عملیاتی می‌شود