تخصیص درآمدهای مولدسازی دارایی‌ها به مناطق محروم در بودجه ۱۴۰۳ بررسی شد

محرومیت‌زدایی با مولدسازی دارایی‌ها

گروه اقتصادی 
به گزارش کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی دولت بنا دارد تا منابع حاصل از مولدسازی دارایی‌های خود را در سال ۱۴۰۳ به مناطق محروم برای تکمیل پروژه‌های عمرانی و باهدف کمک به رشد اقتصادی کشور تخصیص دهد و برای تحقق مولدسازی دارایی‌های دولت در استان‌های مختلف مشوق‌هایی را نیز در نظر بگیرد. باور کارشناسان حوزه اقتصادی این است که چنانچه بااراده فعلی دولت و حضور مؤثر نمایندگان روسای قوای مقننه و قضائیه طرح مولد‌سازی به نحو مناسب و در چارچوب لایحه ۱۴۰۳اجرا شود،  کمک شایانی به مناطق محروم و نیز به حوزه آموزش‌وپرورش و بهداشت و درمان خواهد شد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که مولدسازی، مهمی بود که پیشنهاد رؤسای قوای سه‌گانه و موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی یک کمیته ۷ نفره مأموریت پیدا کرد تا اموال، املاک و دارایی‌های دولت را به‌منظور تأمین بودجه موردنظر دولت در کمترین زمان ممکن به فروش برساند. شناسایی کامل اموال غیرمنقول دولت و تعیین تکلیف آن‌ها ظرف مدت حداکثر یک سال با استفاده از روش‌های مختلف ازجمله؛ واگذاری و فروش اموال مازاد و مولدسازی با مشارکت بخش خصوصی از نخستین ساختارهای مولدسازی و وظایف و اختیارات هیئت واگذاری می‌باشد. در گام دوم تصویب مازاد بودن اموال غیرمنقول دولتی به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، تعیین تکلیف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای عمرانی نیمه‌تمام حداکثر ظرف مدت یک سال، موانع حقوقی، اطاله فرآیندها، مستندسازی املاک فاقد سند، تغییر کاربری و … و ایجاد هماهنگی لازم میان دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در زمینه واگذاری و مولدسازی دارایی‌های دولت به‌منظور تحقق منابع مندرج در قوانین بودجه سنواتی از این محل، تعیین قیمت پایه یا نهایی واگذاری دارایی‌های مشمول این مصوبه و تصویب آdین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با این مصوبه ازجمله جزئیات شیوه‌های شناسایی، قیمت‌گذاری و واگذاری، فروش، مولدسازی اموال غیرمنقول و پروژه‌های نیمه‌تمام به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه‌وبودجه کشور از دیگر ساختارهای مولدسازی می‌باشد. گفتنی است که مولدسازی و اختصاص درآمدهای حاصل از آن برای تکمیل پروژ‌ه‌های ناتمام تاکنون در چند کشور جنوب شرق آسیا و اروپا مطرح و نتایج خوبی را رقم‌زده است. به همین خاطر است که کارشناسان حوزه اقتصادی مولدسازی را الگوی موفق اقتصاد پیشرو می‌دانند و همواره بر اجرای آن تأکید می‌کنند. دربررسی بیش‌تر مزایای این موضوع و محرومیت‌زدایی به‌وسیله مولد‌سازی دارایی‌ها به گفت‌وگو با مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس: 
لایحه بودجه ۱۴۰۳ کاهش محرومیت‌ها را رقم خواهد زد

مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح تخصیص درآمدهای مولدسازی دارایی‌ها به مناطق محروم در بودجه ۱۴۰۳ پرداخت و دراین‌باره عنوان کرد: مطابق با آمارهای بررسی‌شده ۳ هزار همت پروژه  نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که نیازمند اعتبار برای تکمیل می‌باشد. یکی از موضوعاتی که البته گلایه به‌حق می‌باشد؛ عدم نگاه متوازن دولت‌های گذشته است به‌گونه‌ای که در برخی از مناطق استان‌های مختلف کشور تزریق منابع قابل‌توجه شکل‌گرفته و پروژه‌های عمرانی به‌خوبی تکمیل‌شده است. به سبب تزریق منابع و نگاه نامتوازن دولت‌های گذشته در برخی مناطق پروژه‌های عمرانی از فرآیند زیرساختی بودن به سمت فرهنگی و اجتماعی ‌شدن حرکت کردند و در مقابل نیز برخی استان‌ها در بحث تکمیل پروژه‌های عمرانی زیرساختی ناتوان باقی ماندند و تکمیل پروژه‌هایشان رقم نخورد. گفتنی است که این امر در مناطق محروم باقوت بیش‌تری به چشم می‌خورد و موجب تأسف است. 
وی بابیان اینکه آب‌رسانی به  روستا‌های کشور باهمت جدی از سوی مجلس دنبال شده است، افزود: مجلس یازدهم از ابتدای آغاز به کار خود با رویکرد توجه به مناطق محروم، اعتبارات محروم زدایی را اختصاص داده است؛ به‌گونه‌ای که از سال ۱۴۰۱ تا به امروز و در جریان لایحه بودجه ۱۴۰۳ حدود ۵۰ هزارمیلیارد تومان به‌منظور اعتبار مناطق محروم اختصاص‌یافته است. خوشبختانه به سبب رویکرد محرومیت‌زدایی مجلس ۱۰ هزار روستا با همراهی دولت درحال آب‌رسانی می‌باشد و موضوعات زیرساختی‌شان در حال تکمیل است. 
یوسفی با اشاره به مزایای اختصاص منابع حاصل از مولدسازی دارایی‌ها به تکمیل پروژه‌های عمرانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: بی‌شک این امر موجب توسعه زیرساخت‌های مناطق محروم خواهد شد و سزمینه و ظرفیت برای توسعه‌های آتی را نیز فراهم خواهد کرد.
یوسفی بابیان اینکه اقداماتی که امروز در دستورکار قرار می‌گیرد، مرتبط با یک دولت نیست، تصریح کرد: به نظرمی‌رسد اختصاص منابع حاصل از مولدسازی دارایی‌ها برای تکمیل پروژه‌های عمرانی مناطق محروم مزایای بسیاری را رقم بزند چراکه دارایی‌های دولت، دارایی بین نسلی است و منحصر به یک نسل و چندسال نخواهد بود. 
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: تدبیر مقام معظم رهبری برای صدور مجوز مولدسازی دارایی‌های دولت گامی در راستای توسعه زیرساخت‌های محروم می‌باشد. بنابراین هرچه بر مبنای بیان ایشان حرکت کنیم، رشد و پیشرفت اقتصادی را شاهد خواهیم بود. خوشبختانه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز نسبت به این موضوع اهتمام ورزیده و موضوع مولدسازی و اختصاص منابع حاصل از آن را برای محرومیت‌زدایی مطرح کرده است. 
او متذکر شد: بی‌شک اختصاص منابع به مناطق محروم تنها محرومیت‌زدایی تلقی نخواهد شد بلکه نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده خواهد بود. ایجاد زیرساخت‌ها همواره حائزاهمیت است و توسعه اقتصادی را رقم می‌زند چراکه سرمایه‌گذار به‌منظور سرمایه‌گذاری ترغیب می‌گردد و به‌مراتب رونق اقتصادی صورت می‌گیرد. امیدواریم با اهتمام مجلس و دولت کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ به تصویب برسد و اقدامات قابل‌توجه صورت بگیرد همان‌گونه که طی سه سال گذشته انجام و عملیاتی شده است. 
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در پایان این گفت‌وگو همچنین ادامه داد: اینک به‌موجب همکاری مجلس و دولت شاهد کاهش محرومیت‌ها می‌باشیم؛ هرگز فراموش نمی‌کنیم که شروع مجلس یازدهم برابر با تنش آبی استان‌های جنوبی همچون خوزستان کشور بود. مجلس یازدهم بلافاصله پس از آغاز به کار خود شروع آب‌رسانی را به‌عنوان یک مؤلفه اساسی مبنا قرار داد و این مهم را با همکاری نیروهای جهادی، سپاه پاسداران، وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب سرعت بسیار این مهم را به سرانجام رساند. 

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس: 
مولدسازی  موجب رشد تولید  و کاهش  نرخ تورم خواهد شد

اقبال شاکری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» ضمن بیان اینکه دولت بنا دارد تا منابع حاصل از مولدسازی دارایی‌های خود را در سال ۱۴۰۳ به مناطق محروم برای تکمیل پروژه‌های ناتمام عمرانی تخصیص دهد، اظهارکرد: پروژه‌های ناتمام به پروژه‌های زیربنایی و بزرگ اطلاق می‌شود که به علت کمبود منابع و سایر موضوعات تکمیل و نهایی نشده‌اند. شایان‌ذکر است تا بگوییم که پروژه‌های ناتمام بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و در مرحله تکمیل با مشکل مواجه شده‌اند. بنابراین مقصود از پروژه‌های ناتمام پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی قابل‌توجه است و منظور پروژه‌های رهاشده و بدون پیشرفت فیزیکی نیست.
وی افزود: پروژ‌ه‌های عمرانی که رها می‌شوند و از اولویت خارج می‌گردند، ناتمام تلقی نمی‌شوند و معضلات بسیاری دارند که به شیوه‌های دیگر قابل‌بررسی و ارزیابی است. تزریق مالی به پروژه‌های ناتمام گامی در راستای تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن زودهنگام آن‌هاست. براین اساس گام مهمی در راستای رشد اقتصادی و بهبود زندگی مردم نیز برداشته خواهد شد. 
شاکری تصریح کرد: اگر از منابع حاصل از‌مولدسازی دارایی‌های دستگاه‌های اجرایی بهره بگیریم و ظرفیت‌تکمیل پروژه‌های ناتمام با پیشرفت ۵۰ درصد فیزیکی در هراستان را رقم بزنیم، به رشد تولید کمک بزرگی خواهیم کرد و کاهش تورم نیز بیش‌ازپیش ملموس خواهد شد. 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: سازمان برنامه‌وبودجه، دستگا‌ه‌های اجرایی و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌بایست پروژه‌های عمرانی ناتمام را شناسایی کنند و در اولویت تخصیص منابع حاصل از مولدسازی دارایی‌ها قرار دهند.  نماینده مردم تهران در پایان این گفت‌وگو با‌ اشاره به مزایای تخصیص درآمدهای حاصل از مولدسازی دارایی‌ها به مناطق محروم همچنین ادامه داد: به طورکل بودجه‌های عمرانی، درصد محقق شدن کمی دارند و علی‌رغم منابع در جداول پیوست بودجه‌ اما منابعشان دیر و کمتر از میزان مشخص‌شده اولیه تخصیص می‌یابد. مزیت اختصاص منابع از مولدسازی دارایی‌ها این است که منابع احتمال نقد شوندگی بسیار بالایی دارند و به منبع بودجه عمومی اضافه می‌شوند. حسن منابع حاصل از مولدسازی دارایی‌ها این است که جدا از جداول پیوست بودجه می‌باشد و منبع جدیدی است که به‌خوبی تحقق می‌یابد.
 محرومیت‌زدایی  با مولدسازی دارایی‌ها