علیرضا ورناصری، عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد:

لزوم توسعه پالایشگاه‌های کوچک ‌مقیاس و تکیه‌بر توان علمی بخش خصوصی

علیرضا ورناصری، نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل واندیکا و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به لزوم همکاری بخش خصوصی در حوزه تولید انرژی عنوان کرد: با توجه به شرایط حال حاضر و همچنین میزان نقدینگی دولت و درآمدها، تنها راه باقی‌مانده به‌کارگیری توان‌بخش خصوصی و تکیه‌بر توان علمی بخش خصوصی داخلی است. 
وی افزود: توان‌بخش خصوصی یکی از راهکارهای مطمئن به‌منظور افزایش بهره‌وری و کمک به دولت می‌باشد. چنانچه شرایط مهیا گردد، می‌توان از ظرفیت سرمایه‌گذاران خارجی نیز کمک گرفت. 
وی با اشاره به احداث پالایشگاه مقیاس کوچک به‌منظور کاهش هزینه‌های مالی و کاهش مدت‌زمان بهره‌برداری تصریح کرد: میعانات گازی خوراک مناسبی برای مینی پالایشگاه‌ها به‌منظور تبدیل به فرآورده‌های ارزشمندی چون بنزین و گازوئیل است، در حال حاضر هم بنزین و گازوئیل تولیدی باکیفیت یورو ۵ از سوی بخش خصوصی در پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس به آسیا، افریقا و اروپا صادر می شوند. شایان‌ذکر است تا بگوییم که بخش خصوصی برای تولید بنزین و گازوئیل موردنیاز کشور، با منع برای واردات تکنولوژی روز و توسعه پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس مواجه نیستند و می‌شود طی یک‌زمان نه‌چندان طولانی، یک واحد را به مدار آورد وبنزین و گازوئیل باکیفیت با خوراک میعانات گازی تولید نمود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تشریح اثرات حضور بخش خصوصی در کنترل ناترازی‌های حوزه انرژی همچنین خاطرنشان کرد: هدایت سرمایه‌های سرگردان کشور به ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه‌های مقیاس کوچک باهدف تولید فراورده، تسریع در انتقال فرآورده‌ها به مناطق محروم و دورافتاده و تشویق بخش خصوصی جهت ورود به توسعه صنعت پالایش می‌تواند به کنترل ناترازی کمک کند. 
نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل واندیکا بابیان اینکه رویکرد حمایت محور از بخش خصوصی موجب کاهش وابستگی به واردات نفت خام، افزایش استقلال اقتصادی، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل نفت خام به پالایشگاه‌های بزرگ و همچنین کاهش آلودگی محیط‌زیست خواهد شد و درنتیجه تولید سوخت پاک را رقم خواهد زد .
 ورناصری بابیان اینکه در احداث پالایشگاه‌های مقیاس کوچک باید به برخی موارد دقت کنیم و نقاط قوت، ضعف، تهدید‌ها و فرصت‌های احداث پالایشگاه‌ها را بشناسیم، گفت: میانگین سنی پالایشگاه‌های نفت خام کشور که طی مقطع زمانی سال‌های‌ ۱۲۹۱ تا ۱۳۷۶ تأسیس‌شده‌اند حدود ۵۰ سال می‌باشد. براین اساس مبرهن می‌گردد که به دلیل عدم تأمین منابع مالی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها، در توسعه پالایشگاه‌های بزرگ به‌صورت مطلوب پیش نرفته‌ایم. 
او متذکر شد: یکی از چالش‌های اساسی درروند توسعه صنعت پالایشگاهی کشور با مشارکت بخش غیردولتی، حجم بالای سرمایه‌گذاری برای ساخت پالایشگاه‌های با ظرفیت متوسط به بالاست. به‌عبارت‌دیگر طی سال های اخیر شکل‌گیری پالایشگاه‌های کوچک رهیافت مطلوبی جهت کاهش مشکلات موجود بوده است. 
وی همچنین ادامه داد: در شرایط کنونی نیازمند تعديل قوانين، توسعه زیرساخت‌های حقوقی اجرایی جهت تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و ورود سرمایه‌گذاران خارجی می‌باشیم. افزون براین ضرورت دارد تا فعال سازی دیپلماسی نوآوری با کشورهای منطقه و جهان به‌منظور افزایش تبادلات فناورانه جهت توسعه و کارآمدی نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد. 
وی با اشاره به مزیت‌های احداث پالایشگاه در کشور عنوان کرد: پالایشگاه‌ها گلوگاه حیاتی تبدیل نفت در زنجیره ارزش‌افزوده هستند و اهمیت بالایی در توسعه صنایع دارند. صنعت نفت و گاز نقش مهمی در اقتصاد ما وتحقق اقتصاد مقاومتی دارند که این مهم دربند‌های
 ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۱۸ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی موردتایید است.
در شرایط کنونی به‌منظور تحقق مواردی همچون:توسعه ممانعت از خام فروشی، ارتقاء کیفیت فرآورده‌های تولیدی بر اساس استانداردهای بین‌المللی، تبدیل ایران به یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در رقابت‌های جهانی، اشتغال‌زایی، کاربرد بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان، کاهش آلاینده‌های محیط زیستی، ارتقای تولید و تأمین مواد اوّلیه در صنایع مختلف و کاهش نیاز ایران به ارز، توسعه بازارهای هدف فرآورده‌های نفتی، توسعه صادرات به کشورهای همسایه باتوجه به نیاز این کشورها به فرآورده‌های نفتی،بهینه‌سازی و ارتقاء پالایشگاهی نیازمند افزایش ظرفیت،بهبود و بهینه‌سازی سطح تولید پالایشگاه ها می‌باشیم و به طورکل ضرورت دارد که بهینه‌سازی سطح تولید پالایشگاه‌ها باید به‌عنوان یک پاسخ هوشمندانه مقابل تحریمها لحاظ شود. 
وی با اشاره به مشکلات فعلی برای توسعه پالایشگاه‌های کشور افزود: فقدان متولی واحد برای طرح‌های ارتقاء،کیفی سازی و بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها،تعلل پالایشگاه‌ها برای پیشبرد طرح‌ها و نبود الگوی تأمین مالی مطلوب، از مشکلات حال حاضر توسعه پالایشگاه‌هاست که نیازمند طراحی، مجوزهای لازم و هماهنگی میان دستگاهی می‌باشد.
ورناصری تأکید کرد: بسیاری از پالایشگاه‌ها با مشکلات مالی برای توسعه و تکمیل روبه رو هستند. افزون بر این تحریم های خارجی، موانع توسعه حضور بخش خصوصی و تدابیر سرمایه‌گذاری در این بخش نیز مطرح می‌باشد که نیازمند ارائه راهکار و توجه به اهمیت توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز کشور در مسیر کاهش خام فروشی است. 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان این گفت‌وگو ضمن بیان اینکه پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس موجود در کشور از ساختار ساده‌ای برخوردار هستند اما جهت تحقق اهداف این پالایشگاه‌ها در پرهیز از خام فروشی، ایجاد ارزش‌افزوده و تأمین فرآورده‌های داخلی باید بر توسعه نظارت و ارتقاء کیفیت محصولات خروجی این پالایشگاه‌ها نیز توجه داشته باشیم، اظهارکرد: مقاوم‌سازی اقتصاد و بی‌اثرسازی تحریمها که از تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و دراین راستا ضرورت دارد تا در مسیر توسعه پالایشگاه‌ها به قوت گام برداریم. 
 لزوم توسعه پالایشگاه‌های کوچک ‌مقیاس  و تکیه‌بر توان علمی بخش خصوصی