علل نوسانات قیمتی اخیر بازار طلا و سکه بررسی شد:

لرزه در بازار ارز

گروه  اقتصادی 
طی روزهای اخیر قیمت طلا و سکه با روندی افزایشی همراه بود و به همین سبب نگرانی‌هایی را نسبت به استمرار روند صعودی و عدم امکان خرید برای متقاضیان طلا ایجاد کرد. برخی نیز اظهارکردند که بازار طلا و سکه به‌زودی برای فتح کانال جدید قیمتی آماده می‌گردد و از ثبات چندین ماهه خود دور خواهد شد. علی‌رغم نگرانی‌های موجود و اظهار امکان استمرار افزایش قیمت‌ها‌ بررسی بازار نشان می‌دهد که تابعیت ویژه‌ای در این مقطع زمانی وجود ندارد و چه‌بسا ممکن است طی روزهای اخیر کاهش قیمت شکل گیرد. به طورمثال قیمت طلا در روز ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲ شیب نزولی را تجربه کرده است و قیمت سکه امامی افزایش‌یافته و به ۳۶,۸۰۰,۰۰۰ (سی‌وشش میلیون و هشتصد هزار) تومان رسیده که نسبت به‌روز قبل خود مورخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ افزایش ۰/۵۴ درصدی داشته است. همچنین هر اونس طلا، امروز به ۲/۱۲۶ (دو هزار و یکصد و بیست‌وشش) دلار رسید که نسبت به‌روز قبل ، کاهش ۰/۲۴ درصدی داشته است. گفتنی است که کاهش یافت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳/۱۲۱/۲۰۰ (سه میلیون و یکصد و بیست‌ویک هزار و دویست ) تومان رسید که نسبت به‌روز قبل ، کاهش ۰/۱۵ درصدی داشته است. همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۰/۲۵ درصدی نسبت به‌روز قبل ، ۱۳/۵۱۵/۰۰۰ (سیزده میلیون و پانصد و پانزده هزار) تومان معامله شد.قیمت سکه امامی به ۳۶/۸۰۰/۰۰۰ (سی‌وشش میلیون و هشتصد هزار) تومان رسید که نسبت به‌روز قبل ، افزایش ۰/۵۴ درصدی داشته است.نیم‌سکه، امروز به ۲۰/۶۰۰/۰۰۰ (بیست میلیون و ششصد هزار) تومان رسید که نسبت به‌روز قبل ، افزایش ۰/۴۸ درصدی داشته است.همچنین ربع‌سکه بدون تغییر نسبت به‌روز قبل ، ۱۳/۴۰۰/۰۰۰ (سیزده میلیون و چهارصد هزار) تومان معامله شد.آخرین نرخ سکه گرمی با کاهش ۱/۵۱ درصدی نسبت به‌روز قبل ، ۶۶/۰۰۰/۰۰۰ (شصت‌وشش میلیون) تومان نیز تعیین شد. باور فعالان عرصه طلا و سکه این است که افزایش قیمت هر انس جهانی موجب نوسانات قیمتی شده و بازار را تحت تأثیر خود قرار داده است. از طرفی دیگر بازار داخلی ایام ماه مبارک رمضان و نوروز را
 پیش روی خود دارد که مطابق باتجربه سنوات گذشته در این مقطع زمانی همواره تقاضا افزایش و نوسانات قیمتی پدیدارمی‌گردد. برخی دیگر نیز اظهاردارند که به سبب تحریک‌پذیری بسیار بالای بازار ارز، طلا، سکه مطلوب این است که قوانین نظارتی و کنترل همچون مالیات بر عایدی سرمایه در دستورکار قرار گیرد تا متقاضیان باهدف کسب سود ورود نکنند و تنها برای تقاضای حقیقی خود اقدام به خرید از بازارهای مالی کنند. به عقیده فعالان اقتصادی همواره سازی مسیر سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی می‌تواند حضور مردم در بازارهای مالی همچون بازار ارز، طلا و سکه را کمرنگ سازد و به طورکل مانع از فعالیت‌های سوداگری در بازار شود. در بررسی چگونگی کنترل نوسان بازار ارز و طلا و همچنین کارکرد قوانین نظارتی همچون مالیات بر عایدی سرمایه به گفت‌وگو با جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان پرداختیم و علل افزایش قیمت و نوسانات اخیر بازار طلا و سکه را با محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا واکاوی کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس: 
جلوگیری از تبدیل سرمایه به دارایی‌های غیرقابل رصد با تقویت بخش مولد، شدنی است
جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح نوسانات قیمتی بازار ارز و طلا پرداخت و در پاسخ به اینکه چطور می‌توان بازارهای مالی کشور را کنترل کر‌د و به ثبات قیمت رساند، اظهارکرد: اعمال طرح‌های نظارتی و کنترلی امری مثبت تلقی می‌گردد و می‌تواند آثار و فواید بسیاری را برای بازارهای مالی کشور رقم بزند. آنچه در فرآیند طرح و قانون به‌عنوان موضوع نگران‌کننده مطرح است، شیوه عملیاتی و روند اجرای قانون است. همواره نگرانی وجود دارد که در فرآیند اجرای قانون افراط‌وتفریط شکل‌گیرد. بی‌شک چنین رویکردی موجب می‌شود تا افراد از ورود به بازار و بخش‌های تولیدی خودداری کنند و دارایی‌های خود را در قالب ارز، سکه و طلا نگه‌داری کنند و دارایی غیرقابل رصد داشته باشند. 
وی با بیان اینکه باید مانع از اجرای نادرست قوانین شویم، افزود: مادامی‌که افرا‌د درصدد ورود به بازارهای طلا و سکه باهدف کسب سود شوند، تقاضا دراین بازارها افزایش می‌یابد و موضوعاتی همچون افزایش قیمت رقم می‌خورد. بنابراین افراط‌وتفریط درروند اجرای قانون گاه مشکلات راافزایش می‌بخشد بی‌آنکه مشکلی  را حل و جبران کند. 
قادری درخصوص چرایی افزایش قیمت طلا و سکه تصریح کرد: در شرایط حال حاضر ابزاری برای کنترل خریدوفروش ارز، سکه و طلا از سوی افراد وجود ندارد و افراد بخش قابل‌توجهی از دارایی‌های خود را وارد این بازارها می‌کنند. به‌موجب افزایش خرید و تقاضا، قیمت‌ها صعودی خواهد بود و نوسان در بازار اعمال خواهد شد. 
نماینده مردم شیراز و زرقان با اشاره به اثرات کنترلی قانون مالیات بر عایدی سرمایه‌بر بازار ارز، طلا و سکه همچنین خاطرنشان کرد: قوانینی همچون مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند حضور دلالان را کاهش دهد و موجب تناسب عرضه و تقاضا در بازارهای مالی شود مشروط بر آنکه به‌درستی اجرا شوند. 
او در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر لزوم تقویت تولید و امکان سرمایه‌گذاری بیش‌تر متذکر شد: در شرایط کنونی ضرورت دارد تا فضای سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی را مهیاسازیم. مادامی‌که مسیر سرمایه به بخش‌های تولیدی هموار گردد، اثرات مثبتی در بازارهای مالی رقم خواهد خورد و سوداگری‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. لزوم فراهم‌سازی زیرساخت‌ها برای تقویت بخش‌های مولد گامی ضروری است و کمک می‌کند تا‌ منابع مالی و مردمی به مسیر درستی هدایت شود.  

محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا: 
افزایش تقاضا  موجب حباب سکه شده است
محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا در گفت‌‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تشریح وضعیت کنونی بازار طلا و ارز پرداخت و دراین‌باره عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی، قیمت جهانی طلا به‌شدت افزایش پیداکرده است و رکورد تاریخی قیمت جهانی طلا به ثبت رسیده که تاکنون سابقه نداشته است. 
وی درخصوص افزایش قیمت طلا و سکه طی روزهای اخیر افزود: طی دو روز گذشته قیمت هر انس طلا تا ۲ هزار و ۱۴۰ دلار افزایش پیدا کرد. اکنون قیمت هر انس طلا
 ۲ هزار و ۱۲۴ دلار می‌باشد. این قیمت به نسبت روزهای گذشته افزایشی بوده است. بنابراین در شرایطی که قیمت جهانی طلا افزایشی است، بازار داخلی نیز تأثیرخواهد پذیرفت و بدین ترتیب بازار طلا و سکه نیز افزایش قیمت پیدا خواهد کرد. 
کشتی آرای با اشاره به شاخص‌های‌ اثرگذار‌ در قیمت طلا و سکه تصریح کرد: این روزها با توجه به نوسانات قیمت ارز، قیمت طلا و سکه با افزایش همراه بود و ارقام جدید قیمتی را به ثبت رسانده است. دراین راستا می‌توان اظهارداشت که  رقم‌های موجود در بازار طلا بر اساس دو شاخص انس جهانی و قیمت ارز محاسبه می‌گردد. 
کارشناس بازار طلا همچنین خاطرنشان کرد: نوسانات بازار به‌صورت طبیعی است و روند غیرقابل درکی ندارد. مهم‌ترین عامل نوسان افزایش قیمت انس جهانی‌ است  و بازار توأم با سوداگری نیست. از طرفی دیگر با توجه به‌روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا، حباب سکه با افزایش همراه شده است. دراین راستا می‌توان اظهارداشت که حباب سکه نیز به دلیل افزایش تقاضا می‌باشد. 
او بابیان اینکه بازار طلا و سکه نوسان مقطعی دارد، متذکر شد: نوسانات، دادوستدها به‌صورت طبیعی است و موضوع غیرعادی در بازار مشاهده نمی‌گردد. افزایش تقاضا حاکی از‌ سوداگری در بازار نیست و تنها به سبب بازار شب عید و سنت دیرینه مبنی بر خرید طلا و سکه می‌باشد. 
وی بابیان اینکه‌ در پیش داشتن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز موجب افزایش تقاضا شده است، یادآور شد: افزایش تقاضا موجب حباب سکه می‌گردد. نیاز و مصرف و از طرفی دیگر ایام پیش از ماه مبارک رمضان و برگزاری مراسمات عروسی موجب شده تا خرید سکه و طلا از سوی مردم افزایش پیدا کند و تقاضا در بازار شکل‌ گیرد. 
کشتی آرای ضمن بیان اینکه دلالی در بازار طلا و سکه وجود ندارد، گفت: سوداگری در بازار وجود ندارد و در ماه‌های گذشته نیز قیمت طلا و سکه با تغییرات قابل‌توجه همراه نبود. براین اساس کسانی که به‌قصد سودگیری در بازار وارد می‌شدند، مشاهده نمی‌شوند و بازار  توأم با‌سوداگری و دلالی نیست. 
وی‌ در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: خریدوفروش بر اساس نیاز مردم است و بازار روند عادی را طی می‌کند. بنابراین در این مسیر نیازی به قانون‌گذاری و فضای نظارتی نیست. قانون تجارت عنوان می‌دارد هرنوع دادوستدی که منجر به سود شود، مشمول مالیات است اما در وضعیت کنونی کسب سودی از بازار طلا اتفاق نمی‌افتد و دادوستد بر مبنای تقاضا است.

 لرزه در بازار ارز
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو