جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس:

جلوگیری از تبدیل سرمایه به دارایی‌های غیرقابل رصد با تقویت بخش مولد، شدنی است

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح نوسانات قیمتی بازار ارز و طلا پرداخت و در پاسخ به اینکه چطور می‌توان بازارهای مالی کشور را کنترل کر‌د و به ثبات قیمت رساند، اظهارکرد: اعمال طرح‌های نظارتی و کنترلی امری مثبت تلقی می‌گردد و می‌تواند آثار و فواید بسیاری را برای بازارهای مالی کشور رقم بزند. آنچه در فرآیند طرح و قانون به‌عنوان موضوع نگران‌کننده مطرح است، شیوه عملیاتی و روند اجرای قانون است. همواره نگرانی وجود دارد که در فرآیند اجرای قانون افراط‌وتفریط شکل‌گیرد. بی‌شک چنین رویکردی موجب می‌شود تا افراد از ورود به بازار و بخش‌های تولیدی خودداری کنند و دارایی‌های خود را در قالب ارز، سکه و طلا نگه‌داری کنند و دارایی غیرقابل رصد داشته باشند. 
وی با بیان اینکه باید مانع از اجرای نادرست قوانین شویم، افزود: مادامی‌که افرا‌د درصدد ورود به بازارهای طلا و سکه باهدف کسب سود شوند، تقاضا دراین بازارها افزایش می‌یابد و موضوعاتی همچون افزایش قیمت رقم می‌خورد. بنابراین افراط‌وتفریط درروند اجرای قانون گاه مشکلات راافزایش می‌بخشد بی‌آنکه مشکلی  را حل و جبران کند. 
قادری درخصوص چرایی افزایش قیمت طلا و سکه تصریح کرد: در شرایط حال حاضر ابزاری برای کنترل خریدوفروش ارز، سکه و طلا از سوی افراد وجود ندارد و افراد بخش قابل‌توجهی از دارایی‌های خود را وارد این بازارها می‌کنند. به‌موجب افزایش خرید و تقاضا، قیمت‌ها صعودی خواهد بود و نوسان در بازار اعمال خواهد شد. 
نماینده مردم شیراز و زرقان با اشاره به اثرات کنترلی قانون مالیات بر عایدی سرمایه‌بر بازار ارز، طلا و سکه همچنین خاطرنشان کرد: قوانینی همچون مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند حضور دلالان را کاهش دهد و موجب تناسب عرضه و تقاضا در بازارهای مالی شود مشروط بر آنکه به‌درستی اجرا شوند. 
او در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر لزوم تقویت تولید و امکان سرمایه‌گذاری بیش‌تر متذکر شد: در شرایط کنونی ضرورت دارد تا فضای سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی را مهیاسازیم. مادامی‌که مسیر سرمایه به بخش‌های تولیدی هموار گردد، اثرات مثبتی در بازارهای مالی رقم خواهد خورد و سوداگری‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. لزوم فراهم‌سازی زیرساخت‌ها برای تقویت بخش‌های مولد گامی ضروری است و کمک می‌کند تا‌ منابع مالی و مردمی به مسیر درستی هدایت شود.  
جلوگیری از تبدیل سرمایه به دارایی‌های غیرقابل رصد با تقویت بخش مولد، شدنی است
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو