محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا:

افزایش تقاضا موجب حباب سکه شده است

محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا در گفت‌‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تشریح وضعیت کنونی بازار طلا و ارز پرداخت و دراین‌باره عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی، قیمت جهانی طلا به‌شدت افزایش پیداکرده است و رکورد تاریخی قیمت جهانی طلا به ثبت رسیده که تاکنون سابقه نداشته است. 
وی درخصوص افزایش قیمت طلا و سکه طی روزهای اخیر افزود: طی دو روز گذشته قیمت هر انس طلا تا ۲ هزار و ۱۴۰ دلار افزایش پیدا کرد. اکنون قیمت هر انس طلا
 ۲ هزار و ۱۲۴ دلار می‌باشد. این قیمت به نسبت روزهای گذشته افزایشی بوده است. بنابراین در شرایطی که قیمت جهانی طلا افزایشی است، بازار داخلی نیز تأثیرخواهد پذیرفت و بدین ترتیب بازار طلا و سکه نیز افزایش قیمت پیدا خواهد کرد. 
کشتی آرای با اشاره به شاخص‌های‌ اثرگذار‌ در قیمت طلا و سکه تصریح کرد: این روزها با توجه به نوسانات قیمت ارز، قیمت طلا و سکه با افزایش همراه بود و ارقام جدید قیمتی را به ثبت رسانده است. دراین راستا می‌توان اظهارداشت که  رقم‌های موجود در بازار طلا بر اساس دو شاخص انس جهانی و قیمت ارز محاسبه می‌گردد. 
کارشناس بازار طلا همچنین خاطرنشان کرد: نوسانات بازار به‌صورت طبیعی است و روند غیرقابل درکی ندارد. مهم‌ترین عامل نوسان افزایش قیمت انس جهانی‌ است  و بازار توأم با سوداگری نیست. از طرفی دیگر با توجه به‌روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا، حباب سکه با افزایش همراه شده است. دراین راستا می‌توان اظهارداشت که حباب سکه نیز به دلیل افزایش تقاضا می‌باشد. 
او بابیان اینکه بازار طلا و سکه نوسان مقطعی دارد، متذکر شد: نوسانات، دادوستدها به‌صورت طبیعی است و موضوع غیرعادی در بازار مشاهده نمی‌گردد. افزایش تقاضا حاکی از‌ سوداگری در بازار نیست و تنها به سبب بازار شب عید و سنت دیرینه مبنی بر خرید طلا و سکه می‌باشد. 
وی بابیان اینکه‌ در پیش داشتن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز موجب افزایش تقاضا شده است، یادآور شد: افزایش تقاضا موجب حباب سکه می‌گردد. نیاز و مصرف و از طرفی دیگر ایام پیش از ماه مبارک رمضان و برگزاری مراسمات عروسی موجب شده تا خرید سکه و طلا از سوی مردم افزایش پیدا کند و تقاضا در بازار شکل‌ گیرد. 
کشتی آرای ضمن بیان اینکه دلالی در بازار طلا و سکه وجود ندارد، گفت: سوداگری در بازار وجود ندارد و در ماه‌های گذشته نیز قیمت طلا و سکه با تغییرات قابل‌توجه همراه نبود. براین اساس کسانی که به‌قصد سودگیری در بازار وارد می‌شدند، مشاهده نمی‌شوند و بازار  توأم با‌سوداگری و دلالی نیست. 
وی‌ در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: خریدوفروش بر اساس نیاز مردم است و بازار روند عادی را طی می‌کند. بنابراین در این مسیر نیازی به قانون‌گذاری و فضای نظارتی نیست. قانون تجارت عنوان می‌دارد هرنوع دادوستدی که منجر به سود شود، مشمول مالیات است اما در وضعیت کنونی کسب سودی از بازار طلا اتفاق نمی‌افتد و دادوستد بر مبنای تقاضا است.
 افزایش تقاضا  موجب حباب سکه شده است
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو