حجت‌الاسلام‌ احد آزادی‌خواه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

کاهش مالیات بر ارزش‌افزوده و حقوق‌گمرکی اثر قابل توجهی بر سفره مردم خواهد داشت

حجت‌الاسلام‌ احد آزادی‌خواه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم ملایر در گفت‌‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» با اشاره به کاهش مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی کالاهای اساسی و دارو به
 یک درصد اظهارکرد: بخش عمده از ارزهای موجود صرف واردات کالاهای اساسی و دارو می‌گردد. دراین راستا و به منظور ورود این کالاها، ارز ترجیحی مصرف می‌گردد و به دلیل تنظیم بازار، نیاز جامعه و مراقبت از حقوق مردم همواره این اقدام جاری است. چنانچه دولت کاهش مالیات بر ارزش افروده و حقوق گمرکی را اجرا کند و برای عوارض کمرگی نیز تخفیف درنظر گیرد، فرصتی ارزنده شکل‌خواهد گرفت تا بتوانیم بیش از پیش در حوزه‌ کالاهای اساسی همچون گندم، نهاده‌های دامی و لبنیات خدمات‌‌رسانی کنیم.
وی افزود: بی‌شک کالاهای اساسی نیاز اولیه سفره مردم می‌باشند و چنانچه کاهش مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی کالاهای اساسی و دارو به یک درصد  عملیاتی گردد، در روند کنترل قیمت‌ها نیز اثرگذاری شکل خواهد گرفت. دراین فرآیند ضرورت دارد تا جوانب احتیاط را بسنجیم و به گونه‌ای عمل نشود که تنها کاهش حقوق گمرکی، ثبت سفارش کالاها را افزایش دهد.  حجت‌الاسلام‌ آزادی‌خواه با بیان اینکه باید مراقب باشیم و مانع از هدررفت ارز اختصاصی شویم، تصریح کرد: ضرورت دارد تا به میزان نیاز بازار تخفیفات عوارض کمرگی درنظربگیریم و ثبت سفارش داشته باشیم.  عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم درخصوص اثرات اجرای این مهم بر معیشت مردم همچنین خاطرنشان کرد: کاهش مالیات بر ارزش افزوده و حقوق کمرگی اثر قابل توجهی بر بازار کالاهای اساسی و سفره مردم خواهد داشت. بنابراین این اقدام به نفع مردم و مبارک تلقی می‌گردد.
او با تاکید بر لزوم استمرار  اختصاص کالابرگ الکترونیک به مردم متذکر شد: توامان با این موضوعات دولت باید کالاهای اساسی را با شرایط ویژه در اختیار مردم قرار دهد؛ کالابرگ و کارت الکترونیک از جمله این موارد است و از بهترین اقدامات دولت تلقی می‌گردد.
وی با اشاره به تصمیمات اقتصادی دولت برای بهبود معیشت مردم یادآور شد: ضرورت دارد تا همواره یارانه کالای اساسی از مسیر کالابرگ الکترونیک و توزیع عادلانه کالا در اختیار مردم قرار گیرد. اقدام اخیر دولت مبنی اختصاص سبد معیشتی نیز گامی مثمرثمر بود اما درنظرگیری شروط مشخص ناپسند بود و کام مردم را تلخ کرد.
نماینده مردم  ملایر در مجلس یازدهم با تاکید بر جلوگیری از ایجاد فضای چندنرخی همچنین ادامه داد: نباید نرخ‌های متنوع ارزی را شاهد باشیم. یکی از مشکلات جدی حال حاضر، ثبت سفارش‌های  ارز نیمایی است. شرایط باید به گونه‌ای رقم بخورد که یک ارز مرجع برای کالاهای اساسی وجود داشته باشد و ارز دیگری دراین فضا وجود نداشته باشد.
او با تاکید بر لزوم کاهش واردات اضافه کرد: توجه به تولید تاکید و مطالبه همیشگی مقام معظم رهبری است. دراین راستا باید ترازتجاری خود را به سمت افزایش صادرات و پایین آمدن واردات هدایت کنیم. بی‌شک این مهم اثرقابل توجهی بر تنظیم بازار خواهد داشت.
وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: دولت باید فاصله میان ارز نیمایی با ارز آزاد را کاهش دهد و به صفر برساند چراکه بیش‌ترین فساد ارزی در حوزه ارز مبادله‌ای است.
 کاهش مالیات بر ارزش‌افزوده و حقوق‌گمرکی اثر قابل توجهی بر سفره مردم خواهد داشت
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو