علیرضا نظری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس:

ضوابط جدید تأمین ارز موجب تقویت تولید می‌شود

علیرضا نظری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ونماینده مردم خمین در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح ضوابط جدید تأمین ارز از محل واردات در مقابل صادرات پرداخت و درخصوص اثرات به‌کارگیری این سیاست‌ها در اقتصاد کشاورزی عنوان کرد: به نظر می‌رسد به‌کارگیری چنین سیاستی اثرات حائزاهمیتی را رقم بزند و فرصت خوبی برای اقتصاد کشاورزی تلقی گردد چراکه در حوزه تجارت به ویژه صادرات و واردات بخش کشاورزی نیازمند اقدام مدیریت شده می‌باشیم. ضوابط جدید تأمین ارز از محل واردات در مقابل صادرات درست همان اقدام مدیریت شده موردنیاز می‌باشد چراکه بر این اساس نوع کالاها و میزان ثبت‌شان مشخص خواهد بود. مادامی که میزان نیاز تشریح شود، وار‌دات به میزان موردنیاز انجام خواهد شد. بی‌شک کمبود هر محصولی در بازار عوارض و تبعات خواهد داشت. در مقابل نیز اگر وفور محصول در بازار رقم بخورد، تبعات منفی رقم خواهد خورد. بنابراین مدیریت واردات و صادرات امری حائز اهمیت است و محصولات نباید مازاد نیاز وارد شوند یا از میزان موردنیاز کمتر باشند. 
وی افزود: مدیریت واردات محصولات کشاورزی بیش از سایر حوزه‌ها اهمیت دارد چراکه محصولات این بخش در مقایسه با سایر کالاهای وارداتی، بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار دارند و شیوه نگه‌داری‌شان نیازمند اقدامات منحصر است. کوشش و مراقبت برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات وارداتی بخش کشاورزی گامی مهم است و اهمیت کنترل واردات را مبرهن می‌سازد. دراین راستا ضوابط جدید تأمین ارز از محل واردات در مقابل صادرات قابل تحسین می‌باشد. 
نظری تصریح کرد: واردات بر اساس میزان موردنیاز و در مقابل صادرات محصول، امکان رصد و پایش را فراهم می‌سازد. از طرفی دیگر در داخل کشور با مازاد تولید برخی محصولات مواجه می‌باشیم که از ابتدای امر رویکرد تولید‌شان توامان با نگاه صادراتی بوده است. بی‌شک استمرار تولید این محصولات نیازمند صادرات است و مسئولان مربوطه نیز باید توجه داشته باشند که روند صادراتی و تولید این محصولات می‌بایست به درستی کنترل گردد تا مازاد تولید رقم نخورد. مازاد تولید، موجب کندی روند تولید و چه بسا متوقف شدن آن خواهد شد و این امر تبعات بسیاری خواهد داشت. همواره باید کوشید تا روند تولید متوقف نگردد و از مسیر تقویت تولید، اشتغال‌زایی و جذب سرمایه‌گذاری رقم بخورد. سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون در برخی حوزه‌های کشاورزی با سرمایه‌گذاری‌ و تجهیز کارگاه‌ها از سوی افراد مواجه می‌باشیم. به عنوان مثال در بخش ماهی‌های زینتی سرمایه‌گذاری انجام شده و در مقابل برای اشتغال‌زایی تسهیلات دریافت شده است. ضرورت دارد تا این چرخه همواره برقرار باشد و دچار افت روند تولید نگردد. نماینده مردم خمین متذکر شد: حوزه‌هایی که بر مبنای سرمایه‌گذاری شکل‌ گرفته‌اند همچون دیگر حوزه‌ها نیازمند صادرات و ارزآوری می‌باشند. بنابراین ضرورت دارد تا امکان صادرات محصولات را برای این دسته از تولیدات نیز فراهم آورد. 
او یادآور شد: ضوابط جدید تأمین ارز از محل واردات در مقابل صادرات تدبیر خوبی است تا چنانچه فردی درصدد وار‌دات محصولات کشاورزی است، حجم و میزان واردات را در سامانه مشخص کند و در مقابل نیز برای برخی از محصولات به عنوان تعهد ارزی، صادرات انجام دهد.نظری همچنین ادامه داد: مادامی که محل ارز واردات مشخص باشد و ارز حاصل از صادرات نیز در راستای حوزه نیاز به‌کارگرفته شود، نظم هرچه تمام تر در بازار محصولات کشاورزی و کالاهای موردنیاز مردم رقم خواهد خورد و از انحراف در صادرات محصولات کشاورزی و هدررفت ارز جلوگیری خواهد کرد. براساس این رویکرد ارز حاصل از صادرات در محل دیگری صرف نخواهد شد و بدین ترتیب خسارت‌های این حوزه نیز کاهش پیدا خواهد کرد. 
او گفت: ضوابط تعیین شده واردات در مقابل صادرات فرصت خوبی برای ارزآوری و اشتغال‌زایی به نظر می‌رسد و بی‌شک موجب‌ گردش بازار محصولات کشاورزی خواهد شد. 
وی با اشاره به لزوم ارتقای سیاست‌های انسجام‌بخش در حوزه کشاورزی بیان کرد: بی‌شک نیازمند ارتقای سیاست‌های مدیریتی حوزه کشاورزی می‌باشیم و ضرورت دارد تا سیاست واردات در مقابل صادرات نیز با تنوع بیشتر محصولات همراه گردد. افزون بر این در حوزه آمار می‌بایست بسیار دقیق عمل کنیم تا دچار مشکل نشویم و اطلاعات دقیقی از میزان زیرکشت محصولات قابل صادرات و حجم‌شان به‌دست آوریم. 
وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر ضرورت ایجاد توازن در حوزه صادرات و واردات اظهارکرد: اقدامات پایه‌ای خوبی درنظرگرفته شده است که نتایج خوبی را نیز به ‌همراه خواهد داشت. بی‌شک این اقدامات نیازمند نظارت کافی و کوشش بیشتری است تا ارتقا یابد و فراگیر شود. در این راستا ضرورت دارد تا اطلاعات موجود به روزرسانی گردد و متناسب با داده‌های روز برنامه‌ریزی شود چراکه ارتقای این روند، اقتصاد کشاورزی را رونق خواهد بخشید. 
ضوابط جدید تأمین ارز موجب تقویت تولید می‌شود