اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شکل‌گیری مجلس قوی و کارآمد بررسی شد:

یک گام تا تکمیل پازل مجلس

گروه سیاسی 
مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی  روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. گفتنی است که این دور از انتخابات در ۱۵ استان کشور و در ۲۲ حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد که ۹۰ داوطلب برای ۴۵ کرسی مجلس به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان دراین‌باره بیان داشته است: براساس ماده ۶۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی این امکان برای نامزدها وجود دارد که نمایندگان خود را برای حضور در شعب اخذ رأی معرفی کنند. نمایندگان نامزدها می‌توانند علاوه بر مجریان و ناظران از ابتدای رأی‌گیری تا انتهای فرآیند شمارش آراء در شعب حضورداشته باشند. وی همچنین اعلام داشت: آخرین‌مهلت ثبت‌نام نمایندگان نامزدها تا ساعت ۱۴ روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت است که نامزدها از طریق مراجعه به این سامانه می‌توانند نمایندگان خود را معرفی کنند.
وی بر این نکته هم تأکید کرد: باتوجه به اینکه زمان زیادی به‌روز انتخابات نمانده و کارت‌های نمایندگان باید صادر شود، این مهلت تمدید نخواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، انتخابات تمام الکترونیک در هشت حوزه که تعداد کرسی‌هایشان بیش از دو نفر است، برگزار خواهد شد. این حوزه‌ها عبارت است از تبریز، آذرشهر، اسکو، تهران،ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، آبادان، شیراز، کرمانشاه،‌خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر می‌باشند. باور کارشناسان و فعالان سیاسی این است که دور دوم انتخابات همچون دور نخست، اهمیت فراوانی دارد و فرصتی ارزنده برای انتخاب نهایی کاندیداهای اصلح می‌باشد چراکه شکل‌گیری مجلس قوی به ایران قوی کمک می‌کند و می‌تواند در رفع مشکلات کشور اثرگذار باشد. در بررسی بیش‌‌تر این موضوع و اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شکل گیری مجلس قوی و کارآمد به گفت‌وگو با مرتضی محمودی، فعال سیاسی و سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور: 
پاسخ به مطالبات مردم، اصلی‌ترین دستاورد مجلس دوازدهم خواهد بود

سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: دستاوردهای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی باید در راستای داشتن ایرانی سربلندتر، آبادتر و آزاد‌تر باشد. بی‌شک این هدف بزرگ، مهم‌ترین دستاورد مجلس دوازدهم است و براین اساس به هرمیزانی که افراد متخصص حضور پیدا کنند، به همان میزان نتایج حضور در مدت کوتاه‌تر تبیین خواهد شد ‌و نمایندگی بهتری از نظام مسائل مردم شکل خواهد گرفت. وی افزود: شرایط انتخاباتی دور نخست به‌گونه‌ای بود که تعیین ۴۵ کرسی باقی‌مانده به دور دوم کشیده شده است. براین اساس مردم کشور به‌ویژه مردم تهران به سبب تعداد نمایندگان بیش‌تر، شانس انتخاب دقیق و فرصتی دوماهه برای بررسی‌های نهایی را داشتند تا چنانچه خلاء در فرآیند شناسایی کاندیداها وجود داشت را پر کنند. متأسفانه در دور نخست تعداد کاندیداها بسیار است و فرصت برای شناسایی افراد و اصلح گزینی
 بسیار کم می‌باشد. گلپور تصریح کرد: با به دور دوم کشیدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجالی ایجاد شد تا مردم جامعه مواضع کاندیداهای موردنظر را بشنوند و دیدگاه‌هایشان را بررسی کنند. از طرفی دیگر این بازه دو ماهه فرصتی بود تا عملکرد کاندیداها موردسنجش قرار گیرد و افراد متخصص را بر مبنای بصیرت و بلوغ سیاسی که پس از ۴۵ سال به نهایت رشد و بالندگی رسیده است، انتخاب کنند. رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور همچنین خاطرنشان کرد: نقدی در خصوص فرآیند انتخابات مطرح است و آن‌هم عدم اطلاع‌رسانی نسبت به نحوه حضور مردم می‌باشد. به‌عنوان‌مثال برای بنده که نامزد دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌باشم، تاکنون ویدئو یا آموزش نحوه رأی دادن ارسال نشده است. ضرورت داشت تا فرآیند الکترونیک شدن به مردم آموزش داده می‌شد تا بیش‌ازپیش مشارکت حداکثری رقم بخورد. این مهم را می‌توان در روزهای پایانی پیش از دور دوم انتخابات در دستورکار قرارداد و خلاء عدم آموزش را برطرف کرد. مردم نیازمند آشنایی با فرآیند انتخابات می‌باشند. 
او متذکر شد: امیدواریم در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و با مشارکت حداکثری مردم، انقلاب اسلامی ایران باری دیگر قدرتمندتر شود. مردم جامعه امروز به دنبال نمایندگانی می‌باشند که فارغ از تمامی نقدها و نظرها، فضای عملیاتی حضور در مجلس را رقم بزنند. آنچه‌که امروز مورد رنجش و خستگی مردم می‌باشد، کوچک شدن سفره‌ها و نزدیک نبودن دستمزدها به سبد معیشت است. آن چیزی که مردم در قالب فضای اشتغال به دست می‌آورند، پاسخگوی نیازهایشان نیست. در فضای درمان، آموزش، رفاه هم عقب‌ماندگی و خلاء‌هایی دیده می‌شود که می‌بایست با گام‌های عملیاتی مجلس دوازدهم برطرف گردد. 
گلپور اضافه کرد: مجلس دوازدهم باید به فضای کارآمدی بیش‌تر نزدیک شود و فارغ از فضای بیان پژو‌هش‌ها، گفته‌ها و قوانینی که از کمترین میزان نظارت برخوردار می‌باشند، اقدامات بلندمدت و عملیاتی را در دستورکار قرار دهند. مهم‌ترین لایحه که قانون هفتم توسعه می‌باشد، اینک در دست تصویب قرار دارد و متأسفانه تاکنون به مسئله پرداخت دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی به شکل شایسته پرداخته نشده است. ضرورت داشت تا این مهم در برنامه پنج‌ساله هفتم موردبررسی قرار می‌گرفت و با اهتمام جدی همراه می‌شد. وی همچنین ادامه داد: نمایندگان مجلس یازدهم و دوازدهم که باخدای خود عهد کرده‌اند نماینده مردم باشند، باید به موضوعات معیشتی و حل‌شان بپردازند و بی‌شک یکی از این موضوعات پرداخت دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی است. شرایط نباید به‌گونه‌ای باشد که در دل شهر تهران و اطراف آن همچون شهر پردیس، زایشگاه مطلوب وجود نداشته باشد و مراکز درمانی نیز مجهز و تکمیل نباشند. در حوزه درمان یکی از موضوعات جدی و مطالبات اصلی، پرداخت بیمه‌ها می‌باشد. دراین راستا باید قوانین اجرا شوند و مطالبات این‌چنینی نیز با پاسخ صحیح همراه گردند. 
وی با اشاره به بیمه کارگران ساختمانی اظهارکرد: بیمه کارگران ساختمانی نباید با چالش بودجه روبه‌رو شود. ضرورت دارد تا شرایط رفاه هرچه‌تمام‌تر برای مردم رقم بخورد و بی‌شک حق مردم است که بدهی‌هایشان را دریافت کنند. 
گلپور گفت: واجب‌تر از هر یک رأی، پیگیری مطالبات مردم و توجه به جامعه کارگری است. انتخاب درست مردم، گزینش افراد اصلح و یافتن نمایندگانی که درصدد حل مشکلات هستند، اهمیت فراوانی دارد و در دور دوم انتخابات می‌بایست این مهم موردتوجه قرار گیرد. 
وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: نمایندگان مجلس یازدهم تلاش بسیاری کردند و حال ضرورت دارد تا موضوعات با دقت بیش‌تری همراه گردد. بی‌شک امروز دیگر فرصت آزمون‌وخطا وجود ندارد و هر یک‌لحظه تعلل موجب از دست رفتن اعتماد مردم خواهد شد. فراموش نکنیم که نسبت به انقلاب مدیون می‌باشیم و همواره بدهکار نظام جمهوری اسلامی ایران می‌باشیم و دراین راستا همواره باید دغدغه حل مشکلات مردم و سربلندی کشور را داشته باشیم. 

سید مرتضی محمودی، فعال سیاسی: 
اهمیت دور دوم انتخابات کمتر از دور نخست نیست و سرنوشت‌ساز خواهد بود

سید مرتضی محمودی، فعال سیاسی در‌ گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شکل‌گیری مجلس قوی و کارآمد پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: دور دوم انتخابات مجلس در تهران و سایر حوزه‌های انتخابیه کشور اهمیت فراوانی دارد و نقش آن کمتر از انتخابات دور نخست نیست. علی‌رغم اینکه حساسیت‌‌های موجود در دور دوم انتخابات افزایش‌یافته اما گزینش افراد به دلیل تعداد کم نامزدها تسهیل شده است. بی‌شک به سبب شرایط موجود، در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد اصلح گزینی خواهیم بود. وی با تأکید بر اصلح گزینی افزود: در دور دوم انتخابات باید توجه داشت که افراد کارشناس انتخاب شوند. حضور کارشناسان می‌تواند فرصت ارزنده‌ای را رقم بزند و براین اساس نباید موقعیت انتخاب افراد اصلح را از دست داد. مردم عزیزی که خواهان رقم زدن آینده هستند، می‌بایست توجه فراوانی داشته باشند و با حضور در انتخابات، کاندیدای موردنظر خود را انتخاب کنند. محمودی با تأکید بر اینکه دور دوم انتخابات همچون دور نخست اهمیت دارد، تصریح کرد: متأسفانه برخی از رسانه‌ها و مردم جامعه گمان می‌برند که دور دوم انتخابات، دور کاهش مشارکت و عدم حضور افرادی است که در دور نخست انتخابات شرکت کردند. بی‌شک چنین ذهنیتی نادرست است و ضرورت دارد تا فضای این‌چنینی اصلاح شود. فعال سیاسی همچنین خاطرنشان کرد: در دور دوم انتخابات، فضای انتخاباتی می‌بایست همچون دور نخست پویا باشد و اهمیت حضور نیز می‌بایست برای مردم جامعه تبیین گردد. مشارکت در سطح بالای دور دوم اهمیت فراوانی دارد و ‌بی‌شک همچون انتخابات گذشته، اثرگذار خواهد بود. او با تأکید بر اینکه مردم باید نسبت به دور انتخابات اهمیت فراوانی قائل شوند، به تشریح اثرگذاری انتخابات در شکل‌گیری‌ مجلس قوی و کارآمد اظهارکرد: مجلس ۴۵ کرسی خالی دارد و در این راستا تعداد مذکور در دور دوم انتخابات، تعیین خواهند داشت. بی‌شک با شکل‌گیری کامل مجلس دوازدهم و ورود تمامی منتخبان مردم، فضای کار برای اصلاح امور در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه‌های اقتصادی و معیشتی رقم خواهد خورد. 
وی یادآور شد: بی‌شک اقدامات بزرگی در مجلس دوازدهم به ثمر خواهد نشست و ازاین‌رو اگر در انتخاب افراد طی دور نخست انتخابات، خلاء وجود داشت، حال باید این خلاء‌ها را برطرف کرد و از حضور کارشناسان خبره بهره برد. 
محمودی اضافه کرد: حوزه‌های مختلف اقتصادی ازجمله حوزه مسکن با کمبود کارشناسان روبه‌رو است. در دور دوم انتخابات امید است که تعداد کارشناسان به‌ویژه در حوزه عمران، مسکن و شهرسازی حضور پیدا کنند تا شاهد بهبود تصمیم‌گیری‌ها باشیم. نبود کارشناسان، خلاء تصمیم‌گیری را رقم خواهد زد. بنابراین ضرورت دارد تا به تخصص‌گرایی‌ توجه ویژه داشت و اصلح گزینی را بر مبنای شاخص‌های کارشناسانه و معیارهای موردنیاز جامعه را رقم زد. وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: ضرورت دارد تا دور دوم انتخابات به فضاهای تبلیغاتی توجه نداشت و به‌طور دقیق و مشخص نسبت به انتخاب کارشناسان توجه داشت چراکه حضور کارشناسان به معنای حل مسائل مهم و مشکلات کشور خواهد بود. 
یک گام تا تکمیل پازل مجلس