مهم‌ترین گام برای رسیدن به اقتصاد مقاوم و پایدار در کشور در گفت‌و‌گو با یک اقتصاددان تشریح شد؛

تک نرخی شدن نرخ ارز راه نجات اقتصاد کشور

سوال اساسی که در این روزها مطرح است این است که چه باید کرد تا در بحران های سیاسی و با وجود تحریم ها، کشور به اقتصادی با ثبات و قوی برسد تا در برابر تحرکات سیاسی مردم کمتر دچار آسیب اقتصادی شوند.
در همین خصوص حسین صمصامی از اقتصاددانان  کشور در گفت و گو با« رسالت» گفت: اگر ما در برابر بحران های  سیاسی و تحریم ها بخواهیم به اقتصاد مقاومتی برسیم تا در مقابل تکانه های سیاسی، بازار های مالی و اقتصاد کشور دچار آسیب نشود باید ابتدا به سمت تک نرخی شدن نرخ ارز برویم و در مرحله بعد بازار قاچاق ارز را باید از کشور حذف کنیم تا بتوانیم نرخ ارز را بر اساس مبانی علمی و اجرایی ، قیمت گذاری کنیم.
وی افزود: با این اقدامات می توانیم به اقتصادی مقاوم دست پیدا کنیم تا در اثر تحرکات سیاسی و تحریم ها دچار بحران اقتصادی نشویم.
 سه نرخی بودن ارز عامل ایجاد رانت و بی ثباتی در اقتصاد کشور
صمصامی بیان کرد: متاسفانه با شیوه ای که اکنون ارز در کشور قیمت گذاری می شود  هر شوک سیاسی و تحرک منطقه ای اثر بسیار منفی در اقتصاد کشور می گذارد.
وی تاکید کرد: اعمال سه نرخ توسط بانک مرکزی برای قیمت ارز حاصلی جز بی ثباتی و ضعیف شدن اقتصاد ندارد و امروز ما شاهد آن هستیم که  بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی ، ارز  را با نرخ 28 هزار و 500 تومانی تخصیص داده است که حدود 25 درصد منابع ارزی کشور است.صمصامی ادامه داد: همچنین 50 درصد منابع ارزی به نرخ نیمایی اختصاص یافته است که همان ارز 40 هزارتومانی است که در بازار های ارز و طلا مبادله می شود . 25 درصد دیگر منابع ارزی که به واردات اختصاص داده شده است با نرخ ارز اشخاص است که معمولا 5 درصد زیر قیمت بازار آزاد ارز ( قاچاق ارز)قیمت گذاری  می شود. وی تصریح کرد: با وجود این شرایط اگر بحرانی در منطقه رخ بدهد این مسئله  انتظارات قیمتی را  در بازار آزاد ارز تحریک کرده  و نرخ ارز افزایش پیدا می کند و تا زمانی که نرخ ارز آزاد بالا می رود  متناظر با آن ارز اشخاص نیز روند صعودی به خود می گیرد و همین امر موجب افزایش فاصله نرخ ارز کالای اساسی با سایر نرخ های ارز می شود.
صمصامی بیان کرد: تجربه نشان داده است که دولت در این شرایط  به دلیل اینکه  نرخ ارز کالاهای اساسی با نرخ  ارز اشخاص فاصله زیادی می گیرد و زمینه ساز ایجاد رانت می شود نرخ 28 هزار و 500 تومانی را حذف خواهد کرد همانطور که نرخ 4هزار و 200 تومانی را در گذشته حذف کرد و این سلسله ادامه پیدا می کند و در نهایت اقتصاد را به شدت آسیب پذیر می کند.
 قانون مبارزه با قاچاق ارز باید عملیاتی شود
صمصامی گفت: سال 1401 قانون مبارزه با قاچاق ارز اصلاح وابلاغ شد و طبق این قانون هر نوع خرید و فروش ارز خارج از صرافی های مجاز، بانک مرکزی و سایر بانک ها  مصداق قاچاق است و الان خرید و فروش ارز در بازار آزاد قاچاق محسوب می شود و این نوع معاملات باید حذف شود.
وی تاکید کرد: اکنون نرخ ارز به واسطه نرخ قاچاق ارز  تنظیم می شود به همین جهت حذف این نوع معاملات در بازار آزاد ضروری است.
 تقویت پول ملی موجب رونق تولید و صادرات
صمصامی در خصوص رونق تجارت متذکر شد:  افزایش  نرخ های ارز در سال های گذشته نشان می دهد که این مسئله اثر زیادی در افزایش صادرات غیر نفتی نداشته است و عمدتا موجب افزایش هزینه تولید و تورم شده است. وی افزود:  برای رقابت پذیر شدن کالای ایرانی در بازار های جهانی با توجه به وابستگی تولید داخلی به نهاده های تولید،  کاهش نرخ ارز منجر به کاهش هزینه های تولید و در نهایت کاهش قیمت تمام شده کالا می شود. 
صمصامی بیان کرد: این امر موجب می شود تا تقاضا برای کالای داخلی افزایش یابد و در نتیجه قدرت رقابت پذیری تولیدات داخلی روند صعودی داشته باشد، به همین دلیل راه تشویق تولید و صادرات در شرایط موجود،  تقویت پول ملی است.
 تک نرخی شدن نرخ ارز راه نجات اقتصاد کشور